پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 1021691
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه رسالت تعلیم و تربیت جامعه توسط حوزویان، خودسازی را شرط نخست برای عمل به رسالت طلبگی برشمرد و اعتکاف را در این راه لازم دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در جمع طلاب معتکف برادر در شبستان میلانی مسجد گوهرشاد، انتخاب یک مسجد جامع برای انجام اعتکاف را یکی از ویژگی های این عمل عبادی خواند و گفت: شرط قصد قربت موجب شده که این عبادت خاص معادل نداشته باشد؛ یعنی جایی نیامده جز مورد اعتکاف که شرط توقف و ایستادن آن کار، قصد قربت باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه روزه گرفتن یکی دیگر از شرط های اعتکاف است که دیگر عبادت ها این شرط را ندارد، افزود: خاصیت اعتکاف انسان در مسجد جامع این است که همه چیز را پشت سر می گذارد که همان فنای فی الله محسوب می شود. در این حال، جز «ذکر الله» در کلام و عمل فرد نیست که واقعا یک عبادت خالص محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه با بیان اینکه این عبادت خاص و ویژه دو نوع مخاطب دارد، ابراز کرد: همه انسان ها به این امر برای حرکت در مسیر تزکیه و تقوا و رفتن به سمت خداوند متعال نیاز دارند تا همه چیز را کنار بگذارند و فقط به حضرت حق بیندیشند و به سمت فنای فی الله پیش روند.

وی در توضیح مخاطبان اعتکاف، با اشاره به اینکه رسالت علما و طلاب علوم دینی همان کار پیامبران الهی یعنی تعلیم و تربیت جامعه است، خوسازی را شرط نخست برای عمل به رسالت طلبگی برشمرد و اظهار کرد: از این رو طلاب به عبادتی ویژه نیاز دارند و اعتکاف می تواند همان عمل خاص به عنوان یک فرهنگ باشد.

تربیت طلبه ای در تراز انقلاب ناب، علم و بصیرت و همچنین تهذیب از مباحث مهمی بود که مدیر حوزه علمیه خراسان به آن اشاره کرد و گفت: هر کدام از اینها با وجود تهذیب رخ می دهد و پاسخگوست؛ از این رو همه فعالیت های معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی می بایست با همین رویکرد صورت گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان توصیه کرد که برنامه اعتکاف به همین چند روز که البته مهم، عالی و الگوست،‌ اکتفا نشود، زیرا بهترین سازوکار برای تربیت و تهذیب است.

اعتکاف طلاب برادر و خواهر حوزه علمیه خراسان از سه شنبه ۶ تا پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در شبستان های مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha