شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
تصاویر/ مراسم هیئت هفتگی روحانیون ارومیه

حوزه/ استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: افراد زیادی دانش و معلوماتی را در ذهن خود جمع می‌کنند که اگر تزکیه در کنار آن نباشد، مفید نخواهد بود، به بیان دیگر، علمی مفید است که از سوی پروردگار متعال به انسان افاضه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حسین منافی شامگاه چهارشنبه در مراسم هیئت علمای ارومیه که در مسجد حاجی‌خان این شهر برگزار شد، اظهار داشت: از جمله مباحثی که در باب طلبگی لازم است مورد توجه باشد، مسئله تزکیه و تعلیم است که برخی‌ها تزکیه را مقدم بر علم و دانش بدون آن را مضرّ و خطرناک معرفی می‌کنند.

وی افزود: برخی افراد تزکیه و دانش را از هم جدا کرده و این دو را مقوله‌ای جداگانه می‌دانند در حالی که این امر اصلا درست نیست و علمای شیعه همیشه اخلاق، اعتقادات و احکام را در کنار هم مطرح کرده‌اند، هر چند برخی افراد در دوره قاجار که به نظر می‌رسد توسط عوامل خارجی پشتیبانی می‌شدند، به جدا کردن این سه مسئله همت گماشته بودند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی با بیان این که علم نتیجه و خروجی تزکیه است، گفت: افراد زیادی دانش و معلوماتی را در ذهن خود جمع می‌کنند که اگر تزکیه در کنار آن نباشد، مفید نخواهد بود، به بیان دیگر، علمی مفید است که از سوی پروردگار متعال به انسان افاضه شود و در روایات نیز بیان شده است که «أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّه‌ فِی قَلْبِ مَنْ یَشآءُ»، بنابراین مهم‌ترین مسئله در کسب دانش و علوم طهارت باطن است.

وی با تاکید بر این که مراد از من یشاء در حدیث فوق، کسانی هستند که تزکیه نفس داشته باشند، افزود: دانشی به درد جامعه و مردم می‌خورد که با جان انسان عجین شده باشد، که آن بدون تزکیه به دست نمی‌آید و برای این امر دلائل قرآنی و روایی متعددی وجود دارد.

حجت الاسلام منافی با اشاره به حدیثی از رسول اسلام(ص) که فرمودند "هر کس خداوند را چهل روز خالصانه عبادت کند، خداوند متعال چشمه‌های حکمت را بر زبان او جاری خواهد کرد"، گفت: حکمت آن علمی است که مطابق با واقع و به دور از آلودگی‌ها باشد و این هم در اثر اخلاص، تقوا و تزکیه نفس به دست می‌آید.

وی غلبه شهوت و غرایز را مانع نگریستن انسان به عالم ملکوت دانست و افزود: ممکن است انسانی دارای علوم باشد، اما غضب و شهوات او را از رسیدن به عالم ملکوت باز دارد، همانند افراد بسیاری در طول تاریخ که دارای دانش فراوان بودند اما منشأ جنایات متعدد شدند، بنابراین آن‌چه از آیات استفاده می‌شود این است که دانش موجود در قلب این افراد فقط انباشته‌ای از معلومات غیر نافع بوده است.

وی اضافه کرد: لازم نیست آدم پیغمبر باشد تا بتواند این موارد را ببیند و یا بشنود، بلکه گاهی غیر پیغمبر هم این مسائل را می‌شنود، اما آنچه انسان را از رسیدن به چنین مقامی باز می‌دارد گناه است.

حجت الاسلام منافی تصریح کرد: کسانی می توانند قرآن کریم که در لوح محفوظ است را لمس کنند، که ظاهر و باطنشان دارای طهارت باشد، موضوعی که مفسران شیعه و سنی آن را به علم و تزکیه باطنی معنا کرده‌اند.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha