چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین لک زایی

حوزه / چهار عنصر رهبری، مکتب، امت و دولت در کارآمدی نظام مهم است که رهبری یکی از این عناصر است و طبیعی است اگر رهبر یک جامعه عادل، شجاع، مدیر، مدبر و عالم باشد حتما کارآمدی نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی در برنامه این هفته تلویزیونی اینترنتی پاسخ که با موضوع «پاسخ به شبهات پیرامون ولایت فقیه » برگزار شد در جواب اینکه با وجود مراجع چه نیازی به ولایت فقیه است، گفت: به طور عمده در ساحت دینی سه نوع ولایت داریم که عبارتند از ؛ ولایت افتاء که فقهای عظام در عصر غیبت دارند، ولایت قضایی که مربوط به حل و فصل پرونده های قضایی می شود و ولایت سیاسی که مربوط به تشکیل حکومت است، ولایت افتاء در اختیار مراجع عظام تقلید است ولی دو مورد بعدی مختص ولی فقیه است.

وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه این است که ولی فقیه که از ولایت قضایی و ولایت سیاسی برخوردار است دارای ولایت افتاء نیز هست و می‌تواند فتوا صادر کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به اینکه ولایت فقیه چه تفاوتی با ولایت عامه دارد بیان کرد : ولی فقیه نایب امام زمان ارواحنافداه و منتخب امام عصر(عج) به طور عام است و اصل تعیین رهبری و مسئله رهبری امری الهی است که به دو شکل صورت می‌گیرد ؛ گاهی خداوند به اسم کسی را به عنوان رهبر انتخاب می‌کند مانند انتخاب پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام و نوع دیگر در مورد فقهای جامع الشرایط است که از طریق اوصاف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک زایی یادآور شد: وقتی قید جامع الشرایط می آید یعنی اینکه کسی که این صفت را دارا باشد به طور عام از بین فقها انتخاب می‌شود و به عنوان نایب امام زمان مشخص می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ اینکه آیا فرا قانونی بودن ولایت فقیه موجب دیکتاتوری نمی‌شود عنوان کرد : به تعبیر امام راحل (ره) ولایت مطلقه فقیه آمده است که از دیکتاتوری جلوگیری کند و انقلاب اسلامی به رهبری یک فقیه جامع الشرایط علیه استبداد و دیکتاتوری شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اضافه شدن اطلاق در ولایت فقیه مردم سالاری حکومت را بالا می‌برد چون در این صورت به حکومت اسلامی اجاره می‌دهیم که برای مصالح مردم از احکام اولیه هم عدول کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی در بخش دیگری به این پرسش که ولایت فقیه چگونه می‌تواند موجب کارآمدی جامعه شود گفت : کارآمدی یک جامعه فقط در گرو یک عنصر نیست یعنی ما نمی توانیم بگوییم جامعه در صورتی پیشرفت می کند که یکی از عناصرش خوب کار کند.

وی چهار عنصر را در کارآمدی نظام مهم دانست و تصریح کرد: چهار عنصر رهبری،مکتب، امت ، مردم و دولت در کارآمدی نظام مهم است که رهبری یکی از این عناصر است و طبیعی است اگر رهبر یک جامعه عادل، شجاع، مدیر، مدبر و عالم باشد حتما کارآمدی نیز بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین لکزایی در پایان جمهور اسلامی ایران را پیروز و موفق از این نظر دانست و اظهار کرد: مقاومت جمهوری اسلامی ایران در مقابل مشکلات و مصائب و سرافرازی در جنگ تحمیلی و تحریم‌ها و توطئه های دشمنان ، در گرو رهبری عالم ، عادل ، شجاع و مدیر است و اگر هر کدام از عناصر دیگر فضیلت گرا باشند به همان اندازه کارآمدی نیز افزایش می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha