چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
المصطفی

حوزه/ آزمون پذیرش مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری، سطوح سه، چهار و پنج جامعةالمصطفی العالمیه امروز در قم و سایر حوزه های امتحانی داخل کشور برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری، معاون آموزش جامعةالمصطفی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه که در محل برگزاری آزمون حضور داشت، خاطرنشان کرد: امروز در واحدهای قم، مشهد، گرگان، تهران، آشتیان، اصفهان و تبریز، آزمون ورودی مقاطع تحصیلات تکمیلی اعم از ارشد، دکتری، سطح سه، چهار و پنج از خواهران و برادران دانش پژوه غیرایرانی با شرکت نزدیک به ۱۱۰۰ داوطلب برگزار شد.

وی ادامه داد: سوالات این آزمون به صورت چهارگزینه ای در دو حوزه عمومی و ساحت های دانشی است که هر داوطلب باید مجموعا به شصت سوال پاسخ دهد. نتایج افرادی که موفق به قبولی در آزمون کتبی شده اند، روز شنبه به واحدهای آموزشی اعلام می شود تا برای مرحله مصاحبه علمی آماده گردند.

معاون آموزش جامعةالمصطفی درباره کیفیت سوالات این آزمون اظهار داشت: در بخش عمومی سوالات از ادبیات عربی، فقه، اصول، قرآن و عقاید طرح گردیده است و در ساحت های دانشی، متناسب با شش ساحت فقه و اصول، علوم انسانی، قرآن و حدیث، تاریخ سیره و تمدن، فلسفه و حکمت و نیز زبان و فرهنگ، بر اساس منابع از پیش تعیین شده؛ سوالات طراحی گردید. سوالات آزمون قابلیت انتخاب به زبان فارسی یا عربی را دارد و در هفته آینده این آزمون در نمایندگی های خارج از کشور از جمله پاکستان، لبنان، سوریه، نیجریه و... برگزار خواهد شد و امیدواریم متقاضیانی که موفق به کسب حد نصاب می گردند، در مهرماه برای تحصیلات تکمیلی مراحل پذیرش خود را طی نمایند.

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب متقاضیان در آزمون ورودی سال جاری، خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ رشته گرایش در آزمون امسال وجود داشته است و در مجموع نزدیک به ۷۸۰۰ سوال برای این آزمون طراحی گردید که البته برای هر طلبه، به صورت اتفاقی ۶۰ سوال در نظر گرفته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با اشاره به برگزاری این آزمون به صورت حضوری برخط، تصریح کرد: یکی از افتخارات جامعةالمصطفی و ابتکارات مدیران این مجموعه، طراحی شیوه آزمون برخط است. اولا امنیت آزمون در این روش به شدت افزایش می یابد چراکه تا لحظه ورود داوطلب به پنل شخصی، هیچ فردی از سوالات آگاهی ندارد. صرفه جویی مالی فراوان از لحاظ پرهیز از تکثیر اوراق، سرعت دهی به اعلام نتایج آزمون و همچنین عدالت بیشتر در توزیع سوالات از امتیازات این روش به شمار می آید به نحوی که سوالات در سه سطح آسان، متوسط و دقیق در سامانه دسته بندی شده است و داوطلبان به شکل برابر از میزان سختی با سوالات روبرو خواهند بود. بنابراین سرعت، دقت و صرفه جویی مالی و نیروی انسانی، از ویژگی های مهم این شیوه است که پیش از این نیز مورد تحسین مسئولان سازمان سنجش کشور قرار گرفت.

معاون آموزش جامعةالمصطفی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط آموزش المصطفی پس از دوران کرونا پرداخت و ابراز داشت: تاثیرات مخرب و منفی شیوع کرونا در بخش های مختلف قابل انکار نیست،اما از دستاوردهای مهم نظام آموزشی المصطفی این است که به محض گزارش اولین موارد کرونا در کشور، آموزش بی درنگ به صورت برخط ادامه پیدا کرد و حتی برای یک روز نیز آموزش در المصطفی تعطیل نشد که این موفقیت، در میان مراکز آموزشی مشابه در داخل یا خارج از کشور کم نظیر است. طبیعتا با رهایی از شرایط کرونا، نظام آموزشی المصطفی به صورت حضوری ادامه خواهد یافت اما انتظار داریم ده درصد از دروس کماکان به صورت برخط ارائه گردد تا فرهنگ و امتیازات این شیوه آموزشی از دست نرود. ما در ایام کرونا، حتی در اعیاد نوروز بسیاری از کلاس ها را فعال داشتیم که در شرایط عادی، عملا این کلاس ها تعطیل می شد.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری در پایان ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این آزمون، ابراز داشت: تلاش نیروهای خدوم و همدلی و همراهی همه عوامل دخیل در برگزاری آزمون اعم از مدیران صفوف، استادان، نیروهای اداری سنجش و پذیرش و فناوری اطلاعات، موجب شده است شاهد برگزاری موفقیت آمیز آزمون امروز باشیم که صمیمانه از همگی آنان تشکر می نمایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha