دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

حوزه / یک تهیه‌کننده گفت: فیلمی که می‌خواهد واقعیت را نشان دهد باید مطابق واقعیت عمل کند از از افراط و تفریط پرهیز داشته باشد.

عبدالله اسفندیاری، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: فیلم خانوادگی زمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت که نگاه به موضوعاتی که در آن بیان می‌شود بر پایه حقیقت شکل گرفته باشد و از پرداختن به مفاهیم مصنوعی نیز پرهیز کند. بهترین شکل از یک اثر موفق خانوادگی که در آن سبک زندگی ایرانی و اسلامی به شکلی درست مد نظر قرار گرفته است فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی است.

وی افزود: من این کار را علاوه بر اینکه آن را یک فیلم بسیار خوب خانوادگی می‌دانم حتی آن را کار اجتماعی نیز می‌نامم زیرا در حقیقت مادر در فیلم علی حاتمی به معنای وطن توصیف شده است. این مادر فرزندان مختلف دارد ولی او سعی می‌کند همه آنها را با هر فکر و سلیقه‌ای که هستند دور هم گرد بیاورد. با این توضیح توصیه من در ساخت فیلم‌های خانوادگی این است که نگاهمان ملی باشد تا بتوانیم در سراسر کشور به واسطه آثار نمایشی همدلی و همزبانی ایجاد کنیم.

این سینماگر ادامه داد: وقتی از خانواده ایرانی حرف می‌زنم منظورم هر خانواده‌ای نیست بلکه الگویی را مد نظر دارم که به لحاظ عرفی و دینی با آموزه‌های ملی و اسلامی همخوانی داشته باشد. برای همین نیز فیلم «مادر» را مثال زدم. نکته بعدی در این بحث، نگاه به خانواده دینی در فیلم‌های ایرانی است. در این زمینه باید دقت نظر کافی صورت گیرد.

اسفندیاری متذکر شد: اکثر مردم این سرزمین در خانواده‌های مذهبی رشد کرده‌اند و به این موضوعات علاقه دارند اما متاسفانه در زمان حال، عده‌ای می‌خواهند به اسم تبلیع دینی خانواده‌هایی را مطرح کنند که نمود آنها را در جامعه نمی‌بینیم. این موضوع بسیار آسیب‌رسان و خطرناک است که باید از آن پرهیز کرد، چون به اصل موضوع ضربه می‌زند.

تهیه‌کننده فیلم «خواب لیلا» در انتها تاکید کرد: در توصیه‌های اسلامی به وفور آمده که ما شما را ملت وسط قرار داده‌ایم. این گفته به ما نشان می‌دهد راه راست و چپ در زندگی اشتباه است و تنها راه وسط یا همان مستقیم است که ما را به سرانجام می‌رساند. این راهکار در برنامه‌سازی تلویزیون هم باید مدنظر قرار گیرد. یعنی سعی نکنیم به بهانه ترویج دین، سبک زندگی را نشان دهیم که با واقعیات جامعه و مردم متفاوت باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha