یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مونا جامی پور

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) تصریح کرد: بی توجهی نسبت به آفات و آسیب های رسانه های مدرن از جمله شبکه های اجتماعی، فرهنگ جامعه را با مشکل جدی مواجه می سازد.

دکتر مونا جامی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر اهمیت توجه به مباحث مرتبط با جامعه اطلاعاتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان کنونی ابراز داشت: هرچند فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمانه فعلی، فواید و محاسنی چون افزایش آگاهی و مشارکت مردم همچنین توسعه بحث آموزش و کیفیت بخشیدن به آن را به همراه داشته اما به هر حال نمی توان از کنار آفات و آسیب های آن به راحتی عبور کرد.

وی، افزود: اساساً فناوری به سان شمشیر دو لبه است که اگر نتوانیم آن را به درستی کنترل کنیم این مساله می تواند در عین به همراه داشتن فرصت ها، تهدید و آسیب هایی نیز با خود داشته باشد، ضمن آن که در این میان باید توجه داشت که رسانه ها شرایط و بستری را برای پدیدار شدن چالش ها ایجاد می کنند و از این رو دقت در این مباحث بسیار حائز اهمیت است.

جامی پور همچنین گفت: رسانه های مدرن و به طور خاص شبکه های اجتماعی به جهت ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند و نیز با عنایت به عدم محدودیت کاربران در استفاده از آن ها می تواند منشأ آسیب هایی چون کلاهبرداری ها، حساب های کاربری فیک و جعلی و غیره باشند، ضمن آن که متأسفانه خیلی از همین رسانه های مدرن به بستری برای شیوع مفاسد و معضلات فرهنگی و اخلاقی تبدیل شده اند.

این مدرس دانشگاه، بیان داشت: برای بهره گیری صحیح و حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های خوب رسانه های مدرن و شبکه های اجتماعی باید قبل از هر چیز برنامه ریزی و خط مشی گذاری درستی انجام شود و از سوی دیگر تلاش شود که به واسطه این امر، فرهنگ سازی مطلوبی در جامعه صورت گیرد.

وی، گفت: برای مصونیت بخشی در این زمینه هم نیاز به آگاهی و بصیرت عمومی احساس می شود و هم این که در حوزه کلان فرهنگی شاهد نگاه موشکافانه و آسیب شناسانه باشیم که در این رابطه البته دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و رسانه ای، وظیفه و مأموریت بسیار مهمی برعهده دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که رسانه های نوین به تشدید آسیب هایی چون تجمل گرایی و مصرف گرایی در جامعه دامن زده اند، گفت: در حال حاضر مردم در شبکه های اجتماعی، چیزی را به نمایش می گذارند که کل زندگی شان محسوب نمی شود بلکه بیشتر فخر فروشی است و در این بین این مساله باعث تشدید مصرف گرایی در جامعه می شود.

وی، افزود: همچنین یکی دیگر از آفات، کم ارزش جلوه دادن آموزه های دینی و معنوی است که برخی رسانه ها تحت تأثیر تهاجم فرهنگی دشمن، خواسته یا ناخواسته مرتکب آن می شوند و حال آن که باید فضایل معنوی و دینی را به واسطه هنر و رسانه ترویج داد و جلوی رشد رذایل اخلاقی و رفتاری را گرفت.

وی، بیان داشت: با نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری متوجه می شویم که ایشان در حوزه های مختلف نگاه مردمی دارند و لذا اگر این نگاه در بین همه مسئولان وجود داشته باشد به خصوص در عرصه فرهنگ شاهد تحولات عظیم و مبارکی خواهیم بود.

جامی پور در خاتمه گفت: آن چه مهم است این که باید فرهنگ سازی در لایه های مختلف اجتماع صورت گیرد، ضمن آن که بدانیم رمز و راز موفقیت در عرصه های فرهنگی و رسانه ای، بهره گیری حداکثری از ظرفیت مردم و جوانان مؤمن و انقلابی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha