دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه عرفه روز توبه و بخشیدن گناهان است، گفت: عرفه روز برگشت به سمت خداست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی، در ویژه‌ برنامه روز عرفه که عصر امروز با حضور جمع کثیری از زائران و مجاوران در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: عرفه روزی است که عبادت و دعا در آن معادل ۱۷۰ سال عبادت محسوب می‌شود پس تا می‌توانید در این روز به انجام اعمال مستحب و واجب اعم از زیارت و غیر زیارت، نماز و توسلات، ذکر استغفار و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) بپردازید.

وی تصریح کرد: عرفه روز استغفار و توبه است؛ روزی است که درهای رحمت الهی به روی بندگان ویژه و خاص خدا باز است، در این روز خدا به دنبال بهانه است تا بنده خود را ببخشد، اگر در این روز استغفار کنیم، نسبت به اعمال و رفتارمان حساب و کتاب کنیم و از خدا طلب مغفرت کنیم، حتی اگر در قلب ما پشیمانی حاصل شود توبه محسوب می‌شود.

توبه؛ ترمیم گذشته، ترسیم آینده

خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه توبه ترمیم گذشته و ترسیم آینده است، گفت: با گفتن ذکر «الهی بالحسین العفو» به تعداد معصیتی که در پرونده ما وجود دارد ثواب در کارنامه ما ثبت می‌شود؛ در واقع روز قیامت اگر امام حسین(ع) از ما راضی باشد خدا هم از ما راضی می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مومنی همچنین ادامه داد: با زیارت علی بن موسی الرضا(ع) خدا گناهان کبیره بندگان خود را حتی اگر به اندازه قطرات باران و برگ درختان باشد، از بین می‌برد و می‌بخشد. در این ظرف زمانی روز عرفه و مکان مقدسی همچون حرم علی بن موسی الرضا(ع) که همه چیز برای استغفار مهیا است، باید امام را واسطه قرار دهیم تا خطاهای فراوان ما را ببخشد و ما نیز از رحمت الهی مأیوس نشویم.

عرفه روز برآورده شدن حوائج

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: روز عرفه همچنین روز برآورده شدن حوائج و روزی است که خدا حتی نسبت به فرزند در رحم مادر نظر محبت دارد در این روز مبارک درهای رحمت الهی گشوده می‌شود.

وی افزود: دشمنان می‌خواهند با حمله روانی یاس و ناامیدی را در مملکت ما تزریق کنند اما ما معتقد هستیم رزق در دستان خداوند است؛ اگرچه این روزها مردم با مشکلات و سختی‌های فراوانی مواجه‌اند اما همه ما زیر چتر حمایتی علی بن موسی الرضا(ع) هستیم و ائمه اطهار(ع) همواره در سختی‌ها پشت و پناه ما هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مومنی با بیان اینکه حرم امام رضا(ع) محل اجابت دعاست، گفت: امام هادی(ع) در حدیثی به فضیلت و پاداش زیارت امام رضا(ع) اشاره کرده و می‌فرمایند: « هر کس امام رضا(ع) را زیارت کند من ضمانت می‌کنم رفع هم و غم او باشد» و امام جواد(ع) نیز در این خصوص فرمودند: «هرکس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، خدا گناهان گذشته و آینده اش را می‌آمرزد».

در ادامه این مراسم زائران و مجاوران بارگاه علی ابن موسی الرضا(ع) دعای پر فیض عرفه را با نوای سید مهدی میرداماد در فضایی آکنده از معنویت قرائت کردند و به یاد مظلومیت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در سرزمین کربلا اشک ماتم و عزا ریختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    0 0
    خیلی جالب بود اصلا این مطالب را من اولین بار هست می شنوم از مطالب عمیق و علمی اقای مومنی متشکرم