یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع انقلاب اسلامی و توجه به تکلیف و نظام سازی دینی، گفت: امروز اگر طلبه بخواهد عالِم مکتب اهل بیت(ع) باشد باید نسبت به گذشته چند برابر تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد حسن رحیم پور ازغدی در جمع طلاب طرح نظام جامع اندیشه اسلامی در مشهد تاکید کرد: امروز اگر طلبه بخواهد عالِم مکتب اهل بیت(ع) باشد باید نسبت به گذشته چند برابر و بسیار تلاش کند.

وی به جریان اندیشه انقلاب پرداخت و با بیان اینکه وقتی صحبت از نظام سازی می شود یعنی اینکه نگاه متفاوت است، گفت: یک نگاه غیبت امام معصوم(ع) را توجیهی برای رفع تکلیف می داند در حالی که اینطور نیست. برخی نیز متصور هستند که همانطور که قبلاً در زمان معصوم(ع) مشکلی نبوده، در زمان ظهور هم اینگونه است و فعلا مشکلات هست. این دو سخن غلط است زیرا به این معنی است که بیشتر عمر مردم در میان این دوران را باید به کفر و ظالمان عالم بگذرانیم و اگر غارت و ستم کردند، کاری نداشته باشیم!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مثال که حتی اگر دین به رضا خان کار نداشته باشد، او به حوزه علمیه و عزاداری برای امام حسین(ع) کار داشت و کار به جایی رسید که کشف حجاب کرد و حرم امام رضا(ع) را به مانند یک موزه تبدیل کرد، گفت: دین احکام تمدنی و اجتماعی دارد و اغلب می بینیم که قرآن و روایات و سنت پیامبر(ص) فراتر از مسائل عبادی است؛ این در حالی است که عده ای آن را رد کردند و بعضی نیز اصلا گفتند که چنین احکامی هست اما ما نمی پذیریم.

وی با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب کسانی مانند امام راحل، شهید مطهری و ... با مادی گراها، کمونیست ها، کفار و ملحدان مواجه شدند و به آنان پاسخ دادند و دیدگاه اسلام را بیان کردند، توضیح داد: بیان نسبت میان احکام اقتصادی، عبادی، اجتماعی و ... از دیدگاه دین از جمله کارهایی است که قبل از انقلاب برخی پاسخی برای آن نداشتند و تنها به گوشه نشینی و عبادت، مشغول بودند در حالی که تعدادی از اندیشمندان دین را فقط یکسری انتزاعیات و یا تنها زیارت و عزاداری و به تعبیری تشیع آسان و منهای عقلانیت و معنویت نمی دانستند و بر خلاف شیعه انگلیسی فکر می کردند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بسیار سخت بود، توضیح داد: از دل جامعه ای که مسجدها و کتابخانه ها خلوت و نیز فشار حکومت بود، چنین انقلابی روی داد، اضافه کرد: در واقع امثال امام خمینی(ره) و شهیدان صدر و مطهری قبل از انقلاب باید در برابر دین ستیزان و نیز مکاتب رقیب مانند سوسیالیست و مارکسیست می ایستادند.

وی با اشاره به ماجرای تاریخی حضور زهیر در رکاب امام حسین(ع) و مقابله شمر با حضرت سیدالشهدا که در جنگ صفین در سپاه امیرمومنان(ع) بود، گفت: سکولاریزم در حوزه یا هیئت و به تعبیر امام خمینی(ره)، «ولایتی های بی دین»، از همین دسته بندی هاست که در قبل از انقلاب بود و برخی از افراد از آنجا که مریض یا ترسو بودند، حتی با ساواک همکاری داشتند.

او به این مطلب اشاره کرد که البته برخی از روی بی اطلاعی نسبت به نبود نظامات از دیدگاه دین، اظهار نظر دارند و تعدادی نیز از روی غرض آن را بیان می‌کنند. این در حالی است که اگر ذهن منظم و توحیدی نباشد و هدف را با وسیله و اولویت ها و فرع و اصل ها تشخیص ندهد، مطالب، علیه روح و معنای اسلام به کار برده می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید قرآن و حدیث را با هندسه عقلانی آن و ذهن منظم به کار برد تا نظام سازی و تمدن سازی معنی پیدا کند. بنابراین، اگر اینطور نباشد می توان احکام را ضد توحید و ضد انسان تفسیر کرد و در واقع معنای احکام را دو گونه ی متفاوت دید.

وی توسل، زیارت، امامت و ... را وسیله ای برای لقاء الله و رشد و تکامل انسانی و در مسیر توحید و معاد دانست و گفت: تعریف درست همین است و این مفاهیم بهانه ای برای ناقص ماندن و مردن و ابزار توجیه نقص ها نیست بلکه برای تکامل می باشد.

وی در ادامه حضور مبلغان در مناطق محروم که با کمبود و نبود روحانی مواجه هستند را بسیار مهم خوان و همچنین خواندن نامه امام سجاد(ع) به محمد بن شهاب زهری و خطبه سید الشهدا(ع) در منا را توصیه کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha