چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
المصطفی

حوزه/همزمان با فرارسیدن عید سعید غدیرخم، مراسم عمامه‌گذاری شماری از طلاب غیرایرانی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی، در مراسم عمامه گذاری طلاب غیر ایرانی، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین نعمات الهی به پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، نعمت ولایت حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است که نمی‌توان با هیچ گنجینه‌ای مقایسه نمود. براساس روایات، پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) غنی‌ترین افراد عالم هستند، زیرا محبت خاندان رسول گرامی اسلام(صلی‌الله علیه و آله) را با هیچ بهای مادی تعویض نمی‌نمایند.

وی ادامه داد: یکی از نعمت‌های دیگری که خداوند به شما عنایت نموده، نعمت فقاهت و دین‌شناسی است. براساس کلام نورانی امام علی(علیه‌السلام)، هنگامی که خداوند اراده نماید به شخصی خیری بزرگ عنایت نماید، او را با معارف الهی آشنا و قلب و جان او را از یقین پر می‌سازد. این نعمت بزرگ در کنار نعمت ولایت حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)، توفیق بزرگی شمرده می‌شود که خداوند به شما عنایت نموده است.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به شرایط سخت روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه در عصر رضاخان، ابراز داشت: در این دوره، که حتی تلبس به لباس روحانیت بدون اخذ مجوز از شهربانی جرم اعلام شده بود، شهید مطهری وارد حوزه علمیه گردید. ایشان نقل می‌کند در آن زمان با خود اندیشید که اگر به جای تحصیل در حوزه علمیه، به هر شغل و تجارتی روی آورد، از نظر مادی بسیار موفق‌تر خواهد بود، ولی سرمایه‌ای از معرفت و بصیرت دینی در حوزه علمیه یافت که در هیچ جای دیگری بدان دست پیدا نمی‌کرد.

وی‌ شکر نعمت دستیابی به معارف ناب الهی را به‌کارگیری آن در راه خدمت به خلق دانست و خاطرنشان کرد: این رسالت با تلبس به لباس روحانیت بیشتر آشکار می‌شود و در حقیقت، اعلام آمادگی برای خدمت‌گزاری در این مسیر است و نقطه عطفی برای هر طلبه علوم دینی به شمار می‌آید. مردم نیز از افرادی که ملبس به این لباس هستند، انتظار دارند در کنار بهره‌مندی از علم و معارف، بدان عامل نیز باشند و آن را در راه خدمت به خلق به کار گیرند.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به پیشینه غنی حوزه‌های علمیه، ابراز داشت: همه ما لازم است به سلف صالح خود و فضایل اخلاقی علمای سرشناس حوزه‌های علمیه عنایت داشته باشیم و رفتار و سیره آنان را چراغ راه خود نماییم و امیدواریم هرگز در حوزه علمیه مورد غفلت قرار نگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ثابت‌قدم ماندن در مسیر ایفای رسالت روحانیت را نیازمند عزم جدی دانست و گفت: قطعا در این مسیر با دشواری‌ها و فراز و فرودهای پیاپی روبه‌رو خواهید شد، ولی باید بدانیم که اگر نتیجه همه کارهای خود را به خداوند تعالی بسپاریم، قطعا برای ما کفایت خواهد کرد و تنها باید به او اتکا نمود.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین بناری حفظ اصالت‌های حوزوی را یکی از اهداف مهم مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برشمرد و ابراز داشت: هدف ما تنها تحصیل علوم انسانی و تربیت متخصص علوم انسانی نیست، بلکه هدف و رسالت اصلی ما این است که طلبه متخصص در حوزه علوم انسانی اسلامی تربیت نماییم.

وی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های طلبگی را رعایت زی طلبگی و لباس روحانیت دانست و گفت: طلبگی افتخار ماست و به دنبال آن هستیم با لباس و رسالت طلبگی، در عرصه مهم علوم انسانی ایفای نقش نماییم. امیدواریم از امروز بتوانیم فرهنگ طلبگی و رسالت‌های حوزوی را بیش از گذشته در خود تقویت نماییم و با نگاه به افقی بلند که مورد انتظار اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است، در زندگی و رسالت طلبگی خود انجام وظیفه نماییم.

در پایان این مراسم، ۱۹ تن از طلاب مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، به دست رئیس جامعةالمصطفی به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha