دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا - جشن عید غدیر

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری، گفت: روز غدیر، روز رهبری اسلامی و این روز دارای مفاهیم قرآنی مهمی و روشنی است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا طی سخنانی به مناسبت عید غدیر در مرکز امام حسن (علیه السلام) در شهر هال انگلیس، گفت: روز غدیر، روز رهبری اسلامی و این روز دارای مفاهیم قرآنی مهمی و روشنی است.

وی افزود: جشن گرفتن در روز غدیر، بزرگداشت روز رهبری اسلامی بوده و این روز یکی از روز های بزرگ الهی است.

نماینده آیت الله سیستانی در اروپا با بیان اینکه روز غدیر، روز تعیین رهبری اسلامی بعد از نبی اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) است، گفت: رهبری اسلامی به سه بخش تقسیم می شود؛ بخش اول رهبری خداوند و رسولش است، بخش دوم رهبری ائمه معصومین دوازده گانه است که از امام علی (ع) شروع و به حضرت صاحب الزمان (عج) منتهی می شود. بخش سوم رهبری نائبی است؛ یعنی رهبری فقها و مراجع در عصر غیبت که اکنون در آن به سر می بریم.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری به ضرورت تعیین جانشین بعد از حضرت رسول اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: اگر ما مسئله الهی بودن فرمان غدیر و امامت حضرت امیرالمومنین (ع) را کنار بگذاریم و حضرت نبی اکرم (ص) را در موقعیت یک انسان سیاسی که به فکر آینده رسالت و امت خویش است، فرض کنیم، در این صورت نیز برای بقای رسالتش باید جانشینی برای خود تعیین می کرد تا رسالت، سیره و راه و رسم ایشان را ادامه دهد و این نیازمند شخصی مانند حضرت علی (ع) بود.

وی در ادامه گفت: اگر به اوضاع بعد از پیامبر اکرم (ص) دقت کنیم، می بینیم که امت همچنان در مرحله شکل گیری و تکمیل شدن بوده و عمر رسالت در روز رحلت نبی اکرم (ص) ۲۳ سال بوده و این مدت زمانی برای شکل گیری امت و تربیت آن بر اساس آموز های اسلامی کافی نبود؛ چراکه مسلمانانی که قبل از هجرت مسلمان شده بودند، تعداد اندکی بوده و مسلمانان بعد از هجرت بیش از هفتاد درصد بودند.

نماینده آیت الله سیستانی تصریح کرد: این مدت زمانی، برای آن کم بود؛ چرا که آنان احکام شریعت و مفاهیم آن را به طور کامل فرا نگرفته بودند، لذا به مصلحت نبود که امت بودن معلم و هدایتگر رها شود.

وی در ادامه بیان داشت: رسالت در شرایط بسیار خطرناک و سختی بود و منافقان در داخل امت نقش خطرناک و برنامه های بزرگی برای نابودی اسلام و از بین بردن اثر آن داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری در بخش دیگر سخنان خود به قدرت های خارجی که برای نابودی اسلام در کمین بودند که از جمله آن ها مدعیان نبوّت بودند، اشاره کرد و گفت: دستور الهی برای تعیین امام بعد از نبی اکرم (ص) برای این اهداف بوده است.

نماینده آیت الله سیستانی بر ضرورت و الزامی بودن برگزاری جشن عید غدیر برای بیعت با حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) تأکید کرد و افزود: در این روز ما عهد می بندیم که در مسیر و سیره آن بزرگوار حرکت کنیم؛ چراکه آن حضرت رهبر ما در مسیر دنیا و آخرت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha