یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر فرشته روح افزا

بازنشر / دکتر فرشته روح افزا محقق ارشد حوزه زنان و خانواده می گوید: «حجاب اجباری» دروغی بزرگ و یک عبارت بازسازی شده برای منفور نشان دادن حریم دین خدا است؛ حجاب، حجاب زهرایی و زینبی است نه اجباری.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجاب اسلامی و مدنظر دین مبین اسلام تنها به پوشش ظاهری خلاصه نمی شود؛ بلکه لایه های پنهان رفتاری و عفت و پاکدامنی را شامل می شود و همواره به آن عنوان دژی محکم برای حفاظت از حریم و شخصیت زنان در جامعه و حفظ کیان خانواده محسوب می شود.

همواره عده ای در جوامع مختلف اعم از اسلامی یا غربی و یا سایر کشورهای جهان در طول زمان به بهانه های مختلف سعی در کم رنگ کردن این مقوله مهم و بنیادین جوامع اسلامی کردند و به بهانه آزادی زنان برده داری نوینی را در قالب تبلیغات گسترده به مردم جهان عرضه کردند.

خبرگزاری حوزه با دکتر «فرشته روح افزا» فارغ التحصیل رشته الکترونیک در مقطع دکترا از دانشگاه منچستر انگلستان، پژوهشگر و محقق برجسته حوزه زنان و خانواده، مدیر رصد و آمار شورای زنان و همسر شهید حاتمی از شهدای حج تمتع سال ۹۴ به گفت و گو پرداخته بود و در شرایط فعلی با توجه به هجمه گسترده علیه حجاب و عفاف، آن را بازنشر می کند.

حوزه : یکی از تبلیغات و هجمه های غربی علیه حجاب اسلامی در ایران است؛ چون ایران کشور مسلمانی است که بر اساس قانون اساسی که منطبق بر قرآن هست، لزوم رعایت حجاب در جامعه لحاظ شده است و تحت عنوان حجاب اجباری مطرح می شود، لطفا در خصوص چرایی این هجمه ها توضیح دهید؟

من اول خواهشی دارم و این که عبارت «حجاب اجباری» دروغی بزرگ است، ما چیزی تحت عنوان حجاب اجباری نداریم و نمی توانیم داشته باشیم.

اگر کسی بخواهد حجاب داشته و آرایش کند، با حجاب نیست، اگر کسی بد بخندد و یا بد رفتار کند و یا نگاه زشت کند، با حجاب نیست و عملاً حجاب را رعایت نکرده، حتی اگر پوشش خوب داشته باشد.

برای همین حجاب اسلامی چندین مولفه دارد که شامل حجاب راه رفتن، نگاه کردن، حرف زدن و دوری از اختلاط با نامحرم است و از ۵ مولفه ۴ مولفه درونی است و چطور می شود مولفه های درونی را به افراد تحمیل کرد. این تعبیر دروغی است که دشمنان اسلام برای اینکه حجاب اسلامی را تخریب کنند؛ برای ما درست کردند، اگر واژه اجباری کنار بهشت هم باشد، انزجار ایجاد می کند، من خواهش می کنم که در رسانه ها از این تعبیر استفاده نشود.

قانون رعایت حجاب اسلامی داریم اما اجرا نمی شود

ما در حال حاضر در کشورمان پوشش های نامناسب داریم، آیا این حجابی که ما اسم آن را حجاب اجباری بگذاریم؛ در حالی که این بی حجابی کامل است. ما در کشورمان" قانون رعایت حجاب" و مصوبات شورای عالی داریم، اما رعایت نمی شود. اما مظلوم نمایی دروغ و یک دروغ بزرگ که به مردم گفته می شود. اگر حجاب اجباری بود تمام افرادی که حجاب کامل نداشتند باید بازخواست می شدند، حال آن که چنین نیست.

حتی در مراکز اداری، دولتی و صدا و سیما هم نیز به طور کامل حجاب رعایت نمی شود. اصلا چه کسی حجاب اجباری را دارد تحمیل می کند، فقط یک مورد فیلم درست کردند که حتی یک در میلیارد هم نیست و تحت عنوان حجاب اجباری از آن یاد کردند.

«حجاب اجباری» یک عبارت بازسازی شده برای منفور نشان دادن حریم دین خدا است؛ حجاب، حجاب زهرایی و زینبی است نه اجباری. این عبارت را آن سوی آب ها درست کردند و ما هم آن را متاسفانه تکرا رمی کنیم.

مثلا ازدواج سفید که عمل شنیع زنا را به اسم ازدواج سفید معرفی می کند تا این عمل را مثبت جلوه دهند، یعنی زندگی دو نامحرم با هم را ازدواج سفید می دانند. ما باید به لغت سازی ها اهمیت بدهیم همان طور که در توئیتر هم گفتم باید برای حجاب اسلامی فرهنگ سازی شود.

متاسفانه رعایت حجاب را در بیمارستان ها در بین بیماران و پرستارها نمی بینیم. در ادرات دولتی رعایت حجاب را نداریم در مدارس و دانشگاه ها هم قانون حجاب اجرا نشده است. آنها به دنبال یک سانتاژ سیاسی هستند که حد یقف هم ندارد.

اگر زیر بار این شانتاژهای تبلیغاتی برویم قانع نمی شوند و مرحله به مرحله به دنبال حذف پوشش ها هستند و باز هم به آن "حجاب اجباری" می گویند و نتیجه آن همان فسادی می شود که در غرب شاهدیم.

«حجاب اجباری» در کشور نداریم

حوزه: یکی از شبهاتی که همواره در خصوص اجرای حجاب در جامعه اسلامی مطرح شده اینکه آیا در زمان حکومت دینی پیامبر(ص) حجاب برای بانوان مسلمان از یک سو و رعایت حجاب بانوان غیر مسلمان بر اساس ادیان خودشان، اجرا شده است؟

متاسفانه آقای ترکاشوند شبهه ای ایجاد کردند که زنان در صدر اسلام حجاب نداشتند؛ من یک بحث عقلانی می کنم حتی اگر کسی مطالعه ای در خصوص صدر اسلام نداشته باشد فقط فکر کند اگر پیامبر(ص) دینی آورده که مکل دین گذشته نبوده نباید از یهود و نصارا نام می برده، حال آن که در قرآن از یهود و نصارا نام برده و هم از دین ابراهیم(ع) و ادیان گذشته که همه دارای حجاب کامل بودند.

در حال حاضر که از مسیحیت بیش از ۲ هزار سال گذشته هنوز راهبه ها مدل مقنعه و مانتو بلند دارند و پوشیده کامل هستند از گذشته بوده و الان هم هست، اگر اسلام آمده که این حجاب کنار گذشته شود، خیلی غیرعقلانی است که دینی برای تکمیل کردن بیاید و گذشته خود را نفی کند.

خداوند برای اقوام دیگر حجاب را واجب کرده و جزء اصول دین باشد و دین آخر که مکمل دین های دیگر باشد و زمینه بروز و ظهور اجتماعی زنان در آن بیشتر شده و پیامبر(ص) جلوی زنده به گور کردن دختران را گرفته و خیلی از حقوق را برای زنان وضع می کنند و بیاید اسلام بگوید که زن برده مرد باشد و بگوید برهنه از خانه بیرون برود، در حالی که برده داری از نظر اسلام منفور است اینکه زن برهنه باشد نوعی برده داری است و نیاز به مطالعه دیگری نیست فقط قرآن را بخوانند.

در صدر اسلام نیز یک دو دو تا چهار تا عقلی است. اسلام کی موافق بی حجابی بوده و آیا پیامبر(ص) به مردم می گفتند خمس و احکام نماز را انجام دهند، اما خودشان به دنبال اجرای آن در جامعه نبودند؟

ما روایات بسیاری زیاد داریم که خانم هایی که تبرج می جستند برای این کار آیه می آمده برخورد پیامبر(ص) که هیچ آیه می آمده. شان نزول آیات را بخوانیم آیه تبرج برای خانم هایی که خلخال به پا می بستند و تبرج می کردند. اگر پیامبر(ص) بی تفاوت بوده چرا آیه آمده. می گفتند پیامبر(ص) از کنار آنها رد شده، این دلایلی است که کمتر کسی مطرح کرده، در روایات و تاریخ هست و روایاتی که به آن اشکال وارد است و یا شاید هم اشکال وارد نباشد را مطرح نمی کنم تا کسانی که ذهن بیماری دارند، به دنبال شبهه باشند.

من می گویم عقل داریم، عقل اجازه نمی دهد قرآن آیه بفرستد در خصوص تبرج و اجرایی نشود، روایت داریم که پیامبر(ص) به عده ای خانم که در بازار حرف می زدند، این کار را کم عقلی می داند. پیامبر(ص) حضور زنان در بازار به طوری که مورد دید دیگران باشد را کاری ناپسند می داند و آن را تقبیح می کردند. وقتی ایستادن زنان را در بازار تقبیح می کردند که فراتر از حجاب است. چه کسی می تواند ادعا کند پیامبر(ص) این رفتارها را نداشته اند. پیامبر رحمه للعالمین هستند اما درباره اجرای احکام اسلامی بسیار جدی بودند اگر قرار بود احکام گفته شود و مردم رعایت نکنند پیامبر(ص) هم راحت از کنارش بگذرد، چرا قرآن آمده مگر ممکن هست کسی صاحب مکتبی حرفی را بزند و دنبال اجرای آن نباشد، اگر چنین بود آن مکتب زیر سوال می رود.

«حجاب اجباری» در کشور نداریم

اجرای حجاب در زمان پیامبر(ص) امری بدیهی و عقلانی بود

این حرف ها استدلالی است و بایستی خواننده شما روی آن فکر کند؛ حتی به عنوان یک مخالف ایراد بگیرید. در صدر اسلام آیات حجاب و نگاه داریم، مثلا در روایتی که پوشش گردن واجب شد، شأن نزول آن این بود که آقایی به گردن خانمی نگاه کرد و به میلیه ای بر خورد و آسیب دید. حتی جاهایی که کاربردش جزئی تر بوده، شأن نزول وجود دارد و خداوند آیه فرستاده؛ در هیچ حکم الهی مانند نماز و خمس اینقدر جزیی وارد نشده الا حجاب که آیات زیادی نازل شده است. آیه نگاه ،تبرج، اختلاط و نحوه صحبت کردن با نامحرم حجاب از نگاه قران بسیار مهم است، چون بحث کرامت زن است.

در دو جای قرآن عبارت "ضرب الله" آمده است. حضرت آقا در صحبت هایشان یک بار اشاره داشتند برای کل مومنین آسیه و حضرت مریم(ع) را مثال آوردند و برای کل کافران این دو زن نوح و زن لوط را مثال آوردند. نقش تربیتی دست زن است و زن باید اصلاح شود. امام رضا (ع) می‌فرمایند اگر برای دخترتان خرج تحصیلش کنید، سه برابر پسر اجر داده می شوید، چون دختر می خواهد تربیت کند.

نگاه قرآن و ائمه تاکید بر حجاب است و ترک روابط نامشروع با نامحرم. حتی در نحوه پوشش بسیار جزئی وارد شده که حد دست و صورت چه مقدار باشد با همه این تاکیدات آیا می توان گفت پیامبر(ص) بر اجرای این آیات در جامعه بی تفاوت بودند.

حوزه: آیا سایر ادیان در کشورهای مختلف مثل دین یهود آزادانه می توانند حجاب مخصوص خود را داشته باشند؟

در اینترنت عکس حجاب زنان یهودی شبیه به حجاب زنان عربستان سعودی هست، منتشر شده است. زنان یهودی در کشورهای اروپایی موهایشان مشخص نیست و کلاه گیس های خاص دارند. در بیمارستانی در انگلیس شاهد بودم که خانمی یک روب دوشامبر بلند و پوشش مو داشت و فهمیدم که او یهودی است.

حوزه: یکی از شبهاتی که در خصوص رعایت قانون پوشش اسلامی در ایران وجود دارد، مقایسه با سایر کشورهای مسلمان است که در آنجا هر نوع پوششی آزاد است، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

کشور ما جمهوری اسلامی ایران است، ما کویت و عربستان نیستیم. قانون اساسی ما بر اساس قرآن است، امروز ما شاهدیم در عربستان برای دزدی دست قطع می کنند و یا به راحتی سنگسار، اما ما شرایط سخت تری وضع کردیم که به این راحتی نمی شود این قوانین را اجرا کرد، اما چرا کسی صحبتی نمی کند. در واقع دیانت ما عین سیاست ما است.

ما اهل سیاسی بازی مثل عربستان نیستیم که به مردم توصیه نماز و نوع حجاب سرسخت و قرائت قرآن می کند، بعد هم حجاج را به قتل می رساند و جنگ یمن را به راه می اندازند و رهبرانشان شراب می خورند و اخیرا نیز بن سلمان آموزش های اسلامی را ممنوع کرده است. اگر می خواهیم یک کشوری را الگو قرار دهیم، همه اعمالشان را باید الگو قرار دهیم و عربستان یا کشورهای دیگر الگوی ما نیستند.


حوزه: آیا به نظر شما با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی کار صحیح و فرهنگی بر روی حجاب اسلامی در جامعه انجام شده است؟

در طی این ۴ دهه دولت های مختلفی بر سر کار آمدند و کلا ما سه یا چهار سال کار کردیم و متاسفانه دولت ها زیاد بر روی حجاب تاکید نداشتند ما کی درباره حجاب کار کردیم که حالا بخواهیم نتیجه آن را ببینیم؛ بایستی به ما فرصت کار بدهند. تریبون سینما را بدهند تا من ۴ تا فیلم بسازم و نشان بدهم یک زن بی حجاب چطور در جامعه مورد تعرض اخلاقی، رفتاری و شخصیتی و احساس کمبود و مورد سوء استفاده قرار می گیرد. اگر من یک دوربین داشتم و توان ساخت فیلم را داشتم زندگی دو دختری که در اصفهان خودکشی کردند را به تصویر می کشیدم.

یک دختر جوان زیبا و شاداب که نیاز به پناهگاه عاطفی دارد و خانواده هم توجهات لازم را به او نمی کند، با وعده ازدواج مورد سوء استفاده قرار می گیرد و برای اثبات عشقش خود را تای پای مرگ می رساند تا ثابت کند که در عشقش صادق است. او قربانی اندیشه غلط بود. سینمای ما نمی آید این موضوعات را فیلم کند، بلکه فیلم فروشنده را می سازد، اتفاقی که تقریبا محال است بیفتد و جایزه بین الملل می گیرد و پشت سرهم فیلم درخصوص زنان فاسد درست می کنند، مگر چند درصد از جامعه ما را این افراد تشکیل می دهند. ما نسبت به کشورها دیگر در این فسادها صفر هستیم.

حجاب یک مقوله فرهنگی است

امروز هم به جای اینکه به دنبال معرفی صحیح حجاب در جامعه باشیم، برخی از بانوان مسئول به دنبال ورود زنان در ورزشگاه ها هستند و یا در دیدار با خانمی که نماینده آلمان بود و انتقادات نا به جایی از وضعیت زنان در جامعه ما کرد، به او قول همکاری دادیم.

در واقع ما فرصتی پیدا نکردیم که در خصوص حجاب کار کنیم. همیشه عدم فرصت و تهدید های غلط بوده جاهایی افراط کردند و کار فرهنگی هم نشده، حجاب یک مقوله فرهنگی است، اما کار فرهنگی بر روی آن نشده است.

«حجاب اجباری» در کشور نداریم

نیازمند مراکز مشاوره و مربی حجاب در جامعه هستیم

چند تا فیلم و سریال و شب شعر و کتاب در خصوص حجاب داشتیم، اما در عوض همایش های بی ثمر زیاد داشتیم. چند تا معلم و مشاور حجاب داریم و یا چند مرکز تاسیس شده که برای حجاب کار فرهنگی کند تا در برابر هجمه گستره تبلیغاتی دشمن موفق باشیم. کار ما در حد سخنرانی و نشست ها است، بچه ها و جوانان ما سخنرانی نمی خواهند؛ مثلا در صدا و سیما ما را برای سخنرانی دعوت می کنند، می گویم شما فیلم می سازید و بعد به ما می گویید سخنرانی کنید در واقع ما را تخریب می کنید. چند فیلم در خصوص روابط آسان پسر و دختر حتی در دوران برزخ ساختند.

ضرورت تصویر سازی و ساخت فیلم از آیات حجاب در قرآن

در قرآن کریم سوره نور آیه ۳۱ صحبت از شجره طیبه ای است که اینقدر نور در آنجا می زاید که زجاجه کانه آتش می گیرد و همه جا را روشن می کند. در آیه ۳۲ خانه امن مزین به عفت است، خانه هایی که آنچنان حصارهای ایمانی محکم دارند که شیطان نمی تواند در آن راه پیدا کند و افراد آن خانه در روز و شب خواب و بیداری و کار تسبیح خداوند می کنند.

فکر نمی کنم کسی این آیات را برای بچه های ما این طور تصویر سازی و بیان کرده باشد. اما فیلمی از سوره یس با تصویرسازی مطابق با محتوای سوره تهیه شده که اثر گذار است. آیا درباره آیات عفاف و حجاب هم فیلم درست کردیم، این که نگاه به نامحرم تیری از جانب شیطان است و نتیجه آن موجب از هم پاشیدگی خانواده و به جای گذاشتند بچه های طلاق و به دنبال آن اعتیاد می شود چنین محتوایی به تصویر کشیده نشده است.

ما درباره عفاف و حجاب فرصت کار فرهنگی نداشتیم کار فرهنگی شامل ساخت فیلم، تئاتر موسیقی کلیپ هست و صرف سخنرانی نیست. باید کتاب هایی برای کودکان بنویسیم که محتوای حجاب داشته باشد و برای گروه سنی نوجوان تهیه شود. تقریبا چنین آثاری نداریم به نظر من مردم ما خیلی خوبند و جامعه خوبی داریم که با این همه کار غیر فرهنگی همچنان اکثر بانوان ما حجاب دارند. دولت ها نیز کمک زیادی به حجاب نکردند، اما خروجی آن مثل معجزه است.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • موحد IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 39
    اولا آن فرد که دوش خط کشیده اید پسر است. ثانیا چرا وقتی قرار شد بی حجابی در جامعه اسلامی آزاد شود چرا سایر گناهان نشود؟ بدیهی است کسانی که این رویه را پیش گرفته اند مشکلی با قوانین بشری و اجباری ندارند. هر قدر هم که مردم دارند با زور مالیات می دهند و یا زور قوانین رانندگی را اطاعت کنند و یا بیمه پرداخت کنند و حتی نمای ساختمان و عوارض شهرداری را با زور بدهند کسی نگران زور و اجبار نیست. تنها حرف آنها این است که دین نباید اجباری باشد و به عبارت دیگر خدا نباید قانون گذار باشد. این حرف معنایی جز نفی ربوبیت خدا و اعلام کفر و ارتداد ندارد.
    • به جناب «موحد» IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      43 2
      آیه شریفه: «لَا إِكْرَاهَ فِي‌الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ‌الْغَيِّ ۚ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِالْوُثْقَىٰ لَاانْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» (بقره/۲۵۶) بخشی از آیةالکرسی است که به مسلمانان توصیه می‌کند، غیرمسلمانان را به پذیرش دین اسلام مجبور نکنند و بر آزادی و اختیار انسان در پذیرش دین تأکید دارد. این آیه هنگامی نازل شد که عده‌ای از انصار قصد اجبار فرزندان خود به پذیرش دین اسلام را داشتند. به گفته علامه طباطبایی قدس‌سره، بی‌قید و شرط بودن آیه، نشان می‌دهد همه انسان‌ها از جمله کفرپیشگان نیز نباید با اکراه به پذیرش دین وادار شوند. امام خمینی قدس‌سره نیز فضایل اخلاقی را در معنای کلمه دین در آیه لا اکراه فی‌الدین دخیل شمرده‌ و انجام فضایل اخلاقی از روی اکراه را بی‌ارزش دانسته‌اند (آداب‌الصلاة، ۱۳۷۸ش، ص۳۷). بنابراین، گفتن این‌که: «حرف آنها این است که دین نباید اجباری باشد و به عبارت دیگر خدا نباید قانون گذار باشد.» صحیح و دقیق نیست. اجباری نبودن دین، صریح آیات الهی است و منافاتی با قانون‌گذار بودن خداوند متعال ندارد. دقت کنیم؛ خداوند تبارک وتعالی، شارع مقدس و قانون‌گذار است، اما قوانین شرعی خود را در قالب احکام «واجب، حرام، مستحب، مباح و مکروه» دسته‌بندی کرده و واجب بودن برخی احکام دینی به معنی اجباری بودن آن‌ها نیست. تمام حرف بر سر همین نکته است برادر!
    • به پاسخ موحد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 41
      اولا من برادر تو نیستم کسی هم نخواسته کسی مسلمان شود باز رفتی سراغ لااکراه فی الدین اگر لا اکراه فی الدین پس چرا اکثریت اقوام پیشین عذاب شدند مگر نه این است که اکثریت قوم لوط کنار گذاشتن لواط را نمی خواستند عاقبتشان چه شد نیکان امت شعیب عاقبتشان چه شد اگر اجبار نیست پس چرا خداوند فرموده کسی که زنا می کند را صد ضربه بزنید مگر نه اینست که اجباری نیست پس چ را رفتار پیامبر بعد حکومت تغییر کرد مگر نه این بود که حدود اجرا می کرد.
    • به پاسخ موحد IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 22
      بسمه تعالی کمی تامل کنیم : خوبان امت عذاب خواهند شد! 🔹امام باقر (ع) فرمود: «خداوند به حضرت شعیب پیامبر فرمود: صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم نمود، چهل هزار نفر از بدها و شصت هزار نفر از خوبان. حضرت شعیب عرض کرد: خدایا! عذاب بدها معلوم است اما خوبان را چرا عذاب خواهی کرد؟ خداوند به او وحی نمود: چون آنها با گناهکاران سازش کردند و به خاطر خشم و غضب من، به گناهکاران خشم نکردند یا به تعبیر امروزی به سلایق هم احترام گذاشتن ونگذاشتن دوقطبی شود عاقبت عذاب شدند. بحارالانوار
    • به پاسخ موحد IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 25
      اولا ایشون وامثال من برادر تونیستیم اینم آیه گشت ارشاد گشت ارشاد‼️ {وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ} (سوره آل عمران آیه ۱۰۴) ترجمه آیه:{و بايد از شما گروهى باشند كه مردم را به سوى كار خير دعوت نمايند و به كار نيك امر كنند و از كار زشت بازدارند، و آنهايند كه رستگارند} علاوه بر وظیفه عمومی مردم در موضوع امر به معروف و نهی از منکر، مطابق آیه فوق باید نهاد و سازمانی رسمی از طرف حکومت اسلامی وجود داشته باشد که جلوی فساد و منکرات جامعه اسلامی را بگیرد و کسی که با این نهاد و ارگان مخالفت کند در واقع با آیات قرآن و روایات معصومین ع مخالفت کرده است. اونقت امر یعنی چه امربه معروف یعنی دستور وزور
    • آیت الله جوادی آملی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      مفسر برجسته قرآن کریم در تبیین معنای اراده و اختیار انسان بیان کرد: به انسان گفت تو هیچ چبری نداری، فطرت و عقلی بهشت‌پذیر و جهنم‌گریز به تو دادم، «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» ناظر به آزاد بودن انسان است و اباحه‌گری را تجویز نکرده است، پس اگر اباحه‌گری را تجویز کرده باشد با عذاب در جهنم موافق نیست، این «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» به صورت تکوینی است، انسان اگر با داشتن همه حجج الهی بیراهه برود در جهنم گرفتار عذاب می‌شود. / تاریخ انتشار : 1392/2/8 بازدید : 770 زمان انتشار : 23:02:00. پایگاه اطلاع رسانی حوزه.
    • درس تفسیر آیت الله جوادی آملی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 12
      ﴿لاَ إِكْرَاهَ﴾ معنايش اين نيست كه انسان تشريعاً آزاد است تشريعاً اگر آزاد بود كه ديگر آن بگير و ببند را نداشت كه ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ﴾ [11] تكويناً بشر آزاد است و اين كمال است كه انسان كفر اگر مي‌ورزد بر اساس آزادي است مؤمن اگر مي‌شود بر اساس آزادي است و خداي سبحان انسان را متفكّر و آزاد خلق كرده اما تشريعاً بر او واجب است كه مؤمن بشود امر به معروف و نهي از منكر در همين راستاست, بهشت و جهنم در همين راستاست, وعده و وعيد از همين قبيل است, تبشير و انذار هم از همين قبيل است. / درس تفسیر آیت الله جوادی آملی، تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۱۷. در مدرسه فقاهت قابل مشاهده هست.
    • به: «درس تفسیر آیت الله جوادی» IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      24 0
      بزرگوار؛ شما ظاهراً در هضم تفاوت «وجوب» و «جبر» مشکل دارید. واجب بودن چیزی به معنای جواز اجبار و تحمیل آن نیست. بر انسان واجب است بر دین مبین الهی گردن نهد و تسلیم اوامر و نواهی شرعی شود، اما بنده و شما حق تحمیل و اجبار دین را نداریم. واجب بودن با اجباری بودن یکی نیست برادر! ببخشید یادم رفته بود که فرمودید ما برادر هم نیستیم.
    • اعمال قدرت IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 11
      پاسخ به « بزرگوار؛ شما ظاهراً ...» مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر اعمال قدرت است، کتاب امام راحل رضوان الله تعالی علیه رو ملاحظه کنید، الیته من آن بنده خدا که با عنوان موحد نظر گذاشته بودند نیستم: «المرتبة الثالثة: الإنكار باليد. (مسألة 1): لو علم أو اطمأنّ بأنّ المطلوب لا يحصل بالمرتبتين السابقتين، وجب الانتقال إلى الثالثة، و هي إعمال القدرة مراعياً للأيسر فالأيسر./ تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۵۱۰.» البته همان طور که آمده با رعابت شرایط، مثلا مراحل قبل به کرات خطرات جانی و مانند آن برای آمران و ناهیان به همراه داشته و متجاهران به فسق نه تنها متنبه نشدند، بلکه جری تر و ... اینجا طبعا وظیفه نیروی انتظامی است تا وارد میدان شود، و با جسارت ورزان مقابله نماید.
    • علی FR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      7 0
      دقیقا دین نباید اجبار باشد. اصلا فلسفه دین عدم اجباری بودن آن است و سنخیتی با قانون ندارد. زیرا دین بر پایه نبوت و دعوت است و خداوند صد و بیست چهار هزار پیامبر فرستاده برای دعوت مردمان و برای هر مردمی با فرهنگ متفاوت متناسب با زبان خودشان دعوت کرده. نیامده پلیس و گشت ارشاد بفرسته و برای همه مردمان دین رو تبدیل به قانون حکومتی کنه. اونایی که دین رو اجباری معرفی می کنن اصول دین یعنی نبوت را منکرند. حتی همان قانون هم باید توسط اکثریت پذیرفته شود و قانون در اصل امری مردمی است و نه حکومتی و پلیسی. حکومت که نمی تونه برای تمام این مملکت به این بزرگی مامور بذاره که!!!! تضمین اجرای قانون، پذیرش آن از طرف اکثریت یک مملکت است و نه دیکته حکومت و یا پلیس. در ضمن دین رو نباید به صورت قانون مملکتی درآورد زیرا همه مردم یک مملکت پیرو یک دین نیستند. حتی حکومت دینی هم باید این را در نظر بگیرد که همه ادیان و بی دینان را در مملکت به رسمیت بشناسد و همه رو به زور وادار به احکام یک دین نکند. حکومت دینی صرفا می تواند از تعرض به افرادی که می خواهند طبق احکام یک دین زیست کند جلوگیری کند و نه اینکه همه را وادار به اجرای احکام یک دین بکند. برای این امر می تواند شهرها و محله های سکونت متفاوتی ایجاد کند و برای پیروان احکام یک دین و عمل محافظت از آنها را به ارمغان درآورد. و نباید بگذارد دینی و احکام آن دین به بقیه تحمیل شود.
    • به اعمال قدرت FR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      7 0
      ایران یک مملکت است با ادیان مختلف. همه در ایران مسلمان نیستند و خیلی ها رو که شما مسلمان حساب می کنید، اصلا مسلمان نیستند لذا این حرفهایی که میگید اصلا نمی خونه. اول باید یک عده مسلمان بشن و بعد مکلف میشن نسبت به هم یک کارهایی انجام بدن. مساله اینجاست که مسلمان شدن اجباری نیست و دیگه بقیه موارد که مربوط به احکام جزئی اسلام است هم نمی تواند برای یک کشور اجبار شود. جامعه اسلامی با کشور فرق می کند. کشور هر فرد انتخابی نیست. اما جامعه اسلامی یعنی اینکه طرف اسلام را از روی آگاهی انتخاب کرده و وارد جمعی از مسلمانان شده است. اما هر کس که در ایران بدنیا آمد هرگز به معنی این نیست که عضوی از جامعه اسلامی است!!! این تدابیر درست مثل تدابیر صهیونیسم است که دین را امری ژنتیکی می کند. نیست اینطوری. حتی اگر حکومت یک مملکت دینی باشد، این حکومت باید بداند کشور جامعه اسلامی نیست و مکلف به احکام اسلام نیست. این حکومت فقط می تواند جامعه اسلامی را در آن کشور درست کند و بقیه را تشویق کند که به آن بپیوندند. و در امر تبلیغ هم نباید ملاکش مرز جغرافیایی باشد. باید در مقیاس جهانی تبلیغ کند و عضو بگیرد. و بعد از اینکه افراد از روی انتخاب و آگاهی عضو جامعه اسلامی شدند آنگاه یک سری احکام رو باید رعایت کنند. یک سری تکلیف هایی نسبت به جامعه اسلامی باید داشته باشند. اما این برای کل ایران نیست. برا همینم میگم شما باید شهرهایی درست کنید که واقعا جامعه اسلامی باشند و از ایران و سایر جهان با تبلیغ برای آنها عضو بگیرید. مسلما دعوت از داخل ایران آسانتره اما نباید محدودیتی در مرز جغرافیایی گذاشت. و ایرانیانی که قائل به دین اسلام نیستند را به رسمیت بشناسید و آنان را مانند پیروان یک دین مثل نصرانی و زرتشتی و ... در نظر بگیرید. راهی جز این نیست. وقتی افراد انتخابی وارد یک جمع شوند، مسلما بسیار وفادارتر و متعهد تر هستند و واقعا می توانید به عنوان مسلمین آنان را در نظر بگیرید. (مثل مثلا حزب الله لبنان) اما وقتی بر خلاف قرآن، هر کس که در ایران بدنیا آمد رو مسلمان فرض کنید و احکام اسلام را به آن دیکته کنید مرتب باید در حال ناامنی و جنگ و جاسوس بازی و در یک کلام عذاب باشید. زیرا راهی ضد دینی انتخاب کردید. مثال حزب الله لبنان رو آوردم که بگویم لبنان مثال خوبی است،
    • به اعمال قدرت 2 FR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      7 0
      در ادامه نظر قبلی باید در مورد اعمال قدرت هم باید توضیح دهم. بله اعمال قدرت داریم اما برای زمانی که مثلا ایرانیان غیر مسلمان قصد صدمه و تخریب به جامعه اسلامی که من گفتم (جامعه اسلامی که اعضای آن دواطلبانه و بر اساس انتخاب عضو آن شدند و به زور مسلمان خطاب نشدند) بزنند و یا هر کس دیگری. یا مثلا به جامعه اسلامی انتخابی جاسوس بفرستند و .... در این مرحله اعمال قدرت می تواند وارد شود. اما اعمال قدرت به این معنی نیست که هر کس در ایران به دنیا آمد مسلمان است و باید احکام آنرا مو به مو اجرا کند مثل همین حجاب. شما اول باید جامعه اسلامی درست کنید و از تمام جهان برای آن عضو گیری کنید. یعنی جامعه ای که بر اساس دعوت و تبلیغ درست شده باشد و نه اجبار. برای آنها محل سکونت در نظر بگیرید و بعد اگر کسی خواست به آن آسیب بزند تا حد جواز و برای دفاع اعمال قدرت کنید. اما شما از روی تنبلی جامعه اسلامی درست نکردید و فرض کردید هر کس در ایران بدنیا اومد و رسما مسیحی و زرتشتی نبود مسلمان است!!!! خوب این غلطه و همان تعبیر جاهلیت است. اینجا حق اعمال قدرت ندارید. یعنی حق ندارید با اعمال قدرت، غیر مسلمان را مسلمان جلوه دهید. اینطوریست که تضاد لا اکراه فی الدین با برخی آیات دیگر قرآن از بین می رود. زیرا اول باید فردی اسلام رو بر اساس انتخاب ( و نه به خاطر بابا و مامانش) بپذیرد و در این مرحله نباید اعمال قدرت و اجبار باشد. بعد از ایجاد جوامع اسلامی پراکنده، در مراحل بعد یک سری اعمال قدرتهایی می توانیم داشته باشیم که توضیح دادم. این روهم در نظر داشته باشیم جامعه اسلام نسل به نسل باید مورد پالیش قرار بگیرد و نباید ژنتیکی شود.
    • پاسخ به«ایران یک مملکت ...» IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      مساله حجاب یک مورد عقلی ادیانی است، اختصاص به اسلام ندارد. ما در مورد حجاب و دستورهای مرتبط، مواجه با تجربه مداوم کسانی هستیم که هر چه از پوشش کاستند و فاصله گرفتند بیشتر ضربه خوردند، بی حجابی به نام آزادی زن و تکریم وی ترویج کردند، اما حاصلش افزایش مداوم آزار زنان در جوامع آنچنانی شد، آمار افزایش آزار زنان مال ما نیست، از سوی خبرگزاریهای خود غربیها مدام بیان می شود. اگر آنان غرق در لذت پرستیند، ما که نتایج را می بینیم و از خود آنها می شنویم چرا؟ چرا از مسیر مخاطره و ضرر واضح زنان پشتیبانی قلمی بیانی داریم؟ مگر نمی گفتند اگر آزادی غریزی باشد، باعث سیری می شود، شد؟ یا تشدید شد؟
    • پاسخ به علی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      سلیمان نبی علی نبینا و آله و علیه السلام از خدا درخواست حاکمیت کرد، «وَهَبْ لِي مُلْكًا» و خدا هم مرحمت کرد، بعد از آن حضرت تخت بلقیس را به وسیله آصف بن برخیا قبل از طرفة العینی آورد پیش خودش. بلقیس اختیارا پیش سلیمان آمد؟ «لا اکراه» در مورد اجبار ناپذیری اعتقادات دینی است، یعنی امور قلبی جبر پذیر نیستند، اما مواردی که مربوط به فروع و جوارح می شود، و جنبه اجتماعی می یابد، طبعا هر حاکمیتی ورود می کند، حاکمیت اسلامی هم مستثنی نیست. پوشش علل مختلفی می تواند داشته باشد، یکی از آنها استتار حساسیتهای جنسی است، عدم رعایت، ضرر طرفینی دارد، هم خود فرد و هم جامعه و دیگران، اولین کسی که امنیتش کاهش می یابد خود زن فاقد مراعات و کاهش دهنده مراعات است، بدن زن را خداوند به گونه ای آفریده است، تا با جذبه خود، مرد را خواهان خود کند، مرد بدنبال مزاوجت برود، سرد و گرم روزگار را بپذیرد تا بتواند با ازدواج به مطلوبش برسد، در این جذب و انجذاب، خداوند حکیم، توالد و تناسل قرار داد تا نسل بشر بدین طریق ادامه یابد، تحریک عمومی و نابجا یعنی حرکت بر خلاف حکمت آفرینشی، یعنی ضدیت با ضابطه، یعنی تلاش در جهت اختلال روند ادامه حیات بشر، یعنی برگرداندن نگاه مردان متاهل از خانواده به بیرون و ایجاد دلسردی در کانون ادامه حیات، یعنی منصرف کردن جوانان از تشکیل خانواده به خاطر ارضای حرام، یعنی باعث خودارضایی که لطلمات جبران ناپذیر تبعی در پی دارد یعنی...
    • جهاد تبیین IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      0 0
      سلام حکمت ۱۷۲ نهج البلاغه امیر المؤمنین: الناس اعداء ما جهلوا ترجمه ساده: مردم دشمن هستند با آنچه نمی دانند ترجمه دقیق تر :همه مردم عالم (مگر خواص اهل حق و بصیرت) دشمن هستند و مخالفت می کنند با آنچه نمی دانند و از محاسن و خوبی ها و خیر آن برای خود شناخت ندارند و می گویند نمی خواهیم بایستی راجع به حجاب مسئولانه و هوشمندانه عمل نمائیم و نه منفعلانه زیرا یک اصل قرآنی است دراصل وجوب حجاب در جامعه اسلامی نبایدتردیدی وجود داشته باشد زیرا باعث حفظ امنیت روانی و اجتماعی جامعه می گردد و عدم رعایت حجاب بر هم زننده این امنیت و هدر دادن انرژی های فعال کارو تلاش اجتماعی و گسترش زمینه فساد اخلاقی جامعه و حق الناس است در زمینه شیوه رفتاری و برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی و اجتماعی جامعه یا به عبارتی بد حجابی و بی حجابی بانوان، باید کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی تشکیل گردد و راهکارهای عقلائی و سلبی و ایجابی برای ساماندهی حجاب و عفاف ، نقد و بررسی و بهترین شیوه های رفتاری برای مردم و مسئولین استخراج و طراحی گردد تا با اقدام هوشمندانه، آرامش جامعه هم فراهم گردد راههای ایجابی جدیدی مانند تشویق زنان محجبه و تشویق به محجبه بودن و فرهنگ سازی محاسن حجاب و عفاف و حلاوت چشاندن محاسن حجاب و عفاف از طریق ابزارهای رسانه ای و... و راهکارهای سلبی مانند تذکر شفاهی ضابطین و در صورت عدم توجه، اعمال قانون و جریمه قابل توجه و بازدارنده در مراحل اولیه و در مراحل بعدی محرومیتهای اجتماعی و....
  • یا علی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    15 0
    بگو حجاب در جامعه اجباری است و قال قضیه را بکن
    • اضرار ممنوع IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      کسی حق اضرار به غیر با اعمال حق موهوم خودش نداره. دیگران هم نیازمند آرامش روانی هستند، تحریک مدام آنها از طریق ارائه اندامی، ظلم آشکاری است.
  • علی IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    16 0
    صرفا بازی با کلمات
    • مقایسه IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 5
      قیاس به نفس خوب نیست، و انسان را مرضی درگاه الهی نمی کند.
  • عبدالله IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    52 1
    «حجاب اجباری» در کشور نداریم.// سرکار خانم روح‌افزا، با بیان این جمله، با افکار عمومی شوخی کرده‌اند یا واقعاً برداشت‌شان از وقایع جاری جامعه، در همین حد و سطح است؟!
    • مولفه های خمسه IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 20
      یک بار دیگر به کل پاسخ ایشان بنگرید. تعریف خاصی از حجاب دارند، بر اساس تعریف خودشان و با مولفه هایی که معتقدند صحبت کردند.
  • سیدعبدالهادی مرعشی/1 IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    20 0
    سیدعبدالهادی مرعشی دبیر استانی قرارگاه گام دوم انقلاب استان خراسان رضوی، در اعتراض به برخی تندروی‌ها تحت عنوان امر به معروف و گشت ارشاد از سمت خود استعفا داد. در متن این استعفا خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضی علم‌الهدی مسئول این قرارگاه، آمده است: مسلماً هر انقلابی برای به وقوع پیوستن و ماندن قیمتی دارد، قیمت انقلاب ما، اعتبار هزار و سیصد ساله تلاش قلم علما و خون شهدا بود که امروز دارد به سادگی خرج می‌شود و از بین می‌رود و آگاهانه یا غافلانه به نام دین تیشه به ریشه دین زده می‌شود و ریشه اعتقادی ما را تحت شعاع قرار می‌دهد. آن قدری که امر به معروف‌های ما حول محور حجاب بوده است، آیا حول محور فساد مسئولین، عدالت اجتماعی، امنیت اقتصادی، فاصله طبقاتی، اعتیاد، طلاق و فقر ملی و آزادی بیان و پس‌از بیان و سلامت سیستم اداری کشور ما بوده است؟ چگونه توقع می‌رود مردم توصیه به حجاب و نماز و روزه را از کسانی بپذیرند که امروز از آنها به عنوان بانیان اصلی مشکلاتشان نام می‌برند؟! مسلم است که کسی مخالف متقاعد نمودن مردم بر لزوم رعایت حجاب به عنوان یک واجب الهی و اجتماعی نیست، بلکه بحث در چگونگی روش اقامه آن است، چونان که پیامبر خدا (ص) فرمودند: کسی که به کار خوب، دیگران را دعوت می‌کند، باید این دعوت را به شیوه خوبی انجام دهد. درحالی‌که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر جذب حداکثری و دفع حداقلی تاکید دارند، این‌که با برخوردهای تند و زننده و گاه غیرتخصصی برخی ضابطین و آمرین، مردم مقابل هم یا مقابل حاکمیت قرار بگیرند، به هیچ‌وجه قابل درک نیست و هیچ توجیه شرعی ندارد. مخالفت مردم با حجاب نیست بلکه با تزویر و اسلام گزینشی است. با علم به این که فلسفه حجاب، رعایت شرم‌ و حیاست، آیا مسئولین نیز در زمامداری خود حجاب‌های لازم را رعایت می‌کنند؟! درحالی‌که مولایمان علی علیه‌السلام فرمودند: مردم از رفتار و کردار مسئولان تبعیت می‌کنند و بر راه و‌ روش آنها هستند. از همین‌رو حقیر بر خود لازم دانستم تا به مبارزه با جریان‌های تندرو و متعصب بپردازم و از جهت آنکه راضی به استفاده عنوانی از سمت دبیر استانی قرارگاه گام دوم انقلاب نبودم از این سمت به عنوان اعتراضی مسالمت‌آمیز و مدنی/اعتقادی به عملکرد ناشایست عده مذکور که جانم را به درد آورده و جگرم را سوزانده، استعفای خود را اعلام می‌کنم. ... ادامه دارد
    • شکرا لله IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 12
      الحمد لله. یک عنصر شبهه زده در چنان موقعیتی، هم برای خودش پرونده آخرتی سیاه فراهم می کند، و هم باعث تمادی در غی خیل بیشتری از فریب خوردگان می گردد.
    • تیشه! IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 12
      به به! تلاش نهی از منکری در برابر افتضاح پوششی، تیشه به ریشه دین است؟!!! آفرین بر این معرفت! یه روزی می گفتید، تار، الآن هم تار مو هست؟ اصلا جای خجالت کجاست؟
    • اوج عرفان! IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 11
      توهین با تعبیر «تندروی» از دشمنان شنیده بودیم، برخی از تبعه های داخلیشان نقلشان شده بود، و حضرت آقا واکنش نشان دادند، اما در چنان سمتی بعضیها ...
    • آثار IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 11
      جناب وقتی حجاب رعایت نشه، مخاطره ولدالزنایی، بی رغبتی نسبت به نکاح(تامینند بعضیها!) و ... بدنبالش نمی آید، و نیامده است؟ دیگران خواب، شما هم؟!
    • بانیان! IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 5
      بانیان اصلی؟! آفرین بر شما! همه خرابیهای گذشته به عهده کسانی است که الآن عهده دار دولتند، عهده دار امر به معروف!
  • سیدعبدالهادی مرعشی/2 IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    19 0
    ... این پیام به معنای زیر سؤال بردن تمام زحمات برادران و خواهران نیروی انتظامی و عدم رعایت انصاف و مروت نیست، بلکه این اعتراض در جهت محکوم نمودن اجحافی است که با چنین ندانم‌کاری‌هایی، دارد به حق آن‌هایی می‌شود که مطیع امر اسلام و حجاب‌اند. این اعتراض، ادای دینی است که به آه آن مادر مقابل ون دارم. آیا مردمی که در همه‌ی فراز و نشیب‌های مختلف این چهاردهه که از انقلاب‌مان می‌گذرد همواره پشت و پناه این نظام مقدس بوده‌اند، هنوز لیاقت پیدا نکرده‌اند که مزه سایه مهربانی لطف و کرامت آزادی اسلامی را بچشند؟! لذا از حضرتعالی به عنوان یکی از نزدیکان آقای رییس‌جمهور خاشعانه تقاضا می‌کنم که با ابلاغ این پیام، مرحمت بفرمایید که بر سیاست‌های کریمانه و مدنی توجه و تأکید بیشتری داشته باشند و فضا را برای تندروی‌های متعصبین افراطی تنگ آورند که از زمان مولایمان علی علیه‌السلام تا به حال، تفکرات خوارجی خیری جز اسلام‌گریزی و تفرقه‌افکنی و اسلام‌ستیزی به همراه نداشته‌اند.
  • به: «به پاسخ موحد» IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    21 0
    اولاً، تو نه، شما! به قول مولانا: از خدا جوییم توفیق ادب، بی‌ادب محروم ماند از فیض رب؛ ثانیاً، لفظ برادر، یک اصطلاح است نه این‌که بنده و جناب‌عالی نسبت برادری داشته باشیم. فهم این نکته بدیهی خیلی سخت نبود؛ ثالثاً، توصیه می‌کنم چنان‌چه توفیق تلاوت آیات نورانی قرآن کریم را یافتید، کمی نیز تفاسیر معتبری چون المیزان، تفسیر نور و... را مرور فرمایید تا مجبور به آسمان و ریسمان بافتن و ربط و بی‌ربط سخن گفتن نشوید. بالاخره آیه شریفه: «لَا إِكْرَاهَ فِي‌الدِّينِ...» در قرآن هست یا نه؟! بزرگوار! این آیه می‌فرماید دین اجباری نیست، یعنی بنده و شما حق نداریم کسی را وادار و مجبور به پذیرش دین کنیم، نه این‌که اگر کسی دین را نپذیرفت و مرتکب جرایم و گناهان کبیره شد، خداوند متعال او را مجازات نخواهد کرد! کسی چنین برداشت کودکانه‌ای نکرده و شما نیز بی‌جهت هر نسبتی را به مخالفان خود ندهید.
    • تکوین و تشریع IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      طبق نظر آیت الله جوادی آملی لا اکراه بحث استحاله تکوینی رو مطرح می کنه یعنی اعتقاد به دین اکراه بردار نیست. به کافر دستور ویژه و تک تک تکالیف همانند مومنان نمی شود، اما همان دستور به ایمان آوردن همه فروع را هم در بر می گیرد، یعنی ایمان بیاور به دین اسلام با همه فروع و احکامش و ...
  • شکری IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 22
    سلام.عالی بود.ممنون از گزارش خوب شما و ممنون از خانم روح افزا خیلی خوب صحبت کردند
  • . IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    1 1
    مساله حجاب اجباری نیست چون جمعیت بانوان غیر محجبه یک نفر دو نفر هزار نفر نیستند بلکه باید فرهنگ سازی شود و ضررهای بی حجابی و فواید حجاب را در جامعه بازگو کنند مثل کمر بند ایمنی خودرو که وقتی جامعه با فواید آن آشنا شد حال پلیس باشد یا نباشد رلننده ها می بندند والسلام
    • جریمه IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 3
      اتفاقا کمربند هم تا جریمه نیامد ... تازه الآن هم خیلی ها دور از چشم و حضور پلیس ... اگر انسان نیازمند ترس نبود، آن همه آیات عذاب ... علاوه بر آن که نیروی پلیس و انتظامات در همه کشورها نشان از ...
  • زهرا ارجمند IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 18
    بسیار خوب تحلیل کردند
  • عیسی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    بعد
  • شیوه IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 12
    شیوه خوب؟! امیر المومنین علیه الصلاة و السلام نفرمود «أمرنا رسول الله صلی الله علیه و آله أن نلقی أهل المعاصی بوجوه مکفهرة»؟ مکفهره یعنی خوش و بش؟ یعنی اهدای گل؟ اون همه گلها چه شد؟ جامعه اسلامی بایستی با عاصی ناخشنودانه برخورد کند، نوعی تنفر در هیئتش بروز دهد، اگر نیروی انتظامی چنین کرد، باید آشوب بپا کنیم؟! عوض تشکر است؟ واجب کفایی که ما سرباز زدیم یا پتوانستیم، آنها انجام دادند نباید تشکر کنیم، این است شیوه سپاس؟!
  • علی FR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    8 1
    خداوند متعال در آيه 59 سوره احزاب مي‌فرمايد: "اي پيامبر! به همسرانت و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: بخشي از مقنعه‌هاي خويش را به خود نزديک کنند تا گردن و سينه آنان آشکار نشود." همچنين در آيات 30 و 31 سوره نور آمده است که زنان مؤمن لازم است زيبائي‌هاشان را، جزء آنچه خود آشکار است نمایان نسازند و اطراف مقنعه خود را بر سينه خويش بيندازند، تا سينه‌شان را پوشيده نگه‌دارند... شما آیه ها رو خوب ببینید و بیاندیشید که چطور از این آیه ها این ها قانون حکومتی در آوردند آدم شاخ در میاره، این آیه ها خطاب به زنان مومنه هست. آیا زنان ایرانی همه مسلمان مومنه اند و زن مسلمان مومنه پلیس می خواد؟؟؟؟؟؟؟ ببینید چطور شان زن مومنه رو هم مسخره کردند. این ها در اصل آیه رو اینگونه ترجمه کردند "زنان مومن لازم است زیبای هایشان را نمایان نسازند .... اگر زنی مومن را دیدید که زیبایی خود را نشان داد برای او پلیس بفرستید!!! زنان مومن همان زنان ایرانی در هزار چهارصد سال بعد هستند!!!!!" این ها آیه قرآن را این گونه ترجمه کردند و بر اساسش چنین قانون عجیب و کارهای زشت می کنند.
    • ! IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      یعنی کافر فقط عقوبت کفر داره اما مومن عقوبت همه گناهان کبیره و صغیره؟! آفرین بر تفسیر شما! به کافر میگن ایمان به اسلامی بیار که احکام نداره! همون دستور که برای ایمان آوردن کافر هست، ایمان به دین اسلام با همه احکامش من جمله حجاب هست، وقتی ایمان آورد، شایسته خطاب خاص هم می شود، ایمان تبعیض بردار نیست، مُبَعِّض همانند منکر مطلق کافر است.