شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: حضرت امام حسین(ع) به نماز عشق می‌ورزید و در روز جنگ هم نماز را اول وقت بجا آورد و حتی برای نماز و برپایی امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی‌نیا صبح امروز در مراسم سوگواری و عزاداری روز چهارم محرم در جمع فرماندهان و کارکنان قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی و تیپ ۱۱۶ شهید صفوی قزوین به تشریح فلسفه دعوت انبیا و اولیا الهی و وجه اشتراک دعوت آنان پرداخت و اظهار داشت: اولین وجه اشتراک دعوت انبیا دعوت به توحید و یگانه پرستی بود و مهمترین خروجی توحید نیز حریت و آزادی می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا افزود: توحید یا همان یگانه پرستی دو صورت دارد، صورت اول آن پرستش و بندگی است، بندگی خالق و ولی نعمت، اما صورت دیگر آن حریت و آزادی می‌باشد.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: انسانی که بنده خدا می‌شود از هر آنچه بندگی غیر خداست رها می‌شود و این یعنی رهایی از بندگی هوای نفس، از بندگی شیطان و رهایی از بندگی شهوت و بندگی بندگان دیگری چون خود.

وی وجه اشتراک بعدی انبیا را دعوت مردم به اقامه نماز عنوان کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم فرموده است که در همه امت‌ها، انبیای الهی مردم را به اقامه نماز فرا می‌خواندند و این یعنی نماز به اسلام اختصاص ندارد و همه پیامبران پیروان خود را به اقامه صلاه فراخوانده‌اند.

وی ادامه داد: نماز یعنی برقراری ارتباط و اتصال حقیقی با خداوند که اگر این اتصال واقعی بنده با معبود انجام گیرد، آن وقت است که نماز انسان را از فحشا و منکرات باز می‌دارد.

مدیر حوزه علمیه قزوین به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: امام باقر(ع) در حدیثی می‌فرماید: "ای شیعیان! اهمال در نماز نکنید و آنرا سبک نشمارید، چرا که پیامبر اکرم(ص) فرموده است از ما نیست کسی که نماز را سبک بشمارد".

وی تصریح کرد: تلاش کنیم روزانه چندین مرتبه که نماز می‌خوانیم با خداوند ارتباط واقعی و عمیق قلبی برقرار کنیم و وقتی انسان از خواندن نماز لذت ببرد آن وقت است که ارتباط و اتصال واقعی با خداوند برقرار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا تصریح کرد: نماز یک شکل ظاهری دارد که همان ارکان مخصوص است و ارکان و واجبات و مستحبات را شامل می‌شود، اما بُعد دیگر نماز همان مغز و جان نماز است که در حقیقت ارتباط برقرار کردن با خدا ست.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم در نماز خود آن اتصال معنوی با ذات حضرت حق را برقرار کنیم، آنوقت نماز شکل حقیقی خواهد یافت و اثر واقعی آن نیز آشکار می‌شود نماز مصداق آیه شریفه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: حضرت امام حسین(ع) به نماز عشق می‌ورزید و در روز جنگ هم نماز را اول وقت بجا آورد و حتی برای نماز و برپایی امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید.

امام حسین(ع) برای برپایی دین و امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید

پایان پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha