سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عرفانی

حوزه/ دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: در نبرد نمادها، لباس مقدس روحانیت نمادی مؤثر است و موثرترین نماد برای جذب معنویت و بصیرت افزایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی، دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین، در کارگاه تلبس طلاب استان قزوین که در مسجد شیخ الاسلام برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود:" اِئْتوا المَساجِدَ حُسَّرا و مُعَصَّبینَ، فإنّ العَمائمَ تِیجانُ المُسلِمینَ، با چهره گشوده و عمامه به مسجدها درآیید، زیرا عِمامه ها، تاج های مسلمانان است". گفت: خدمت به طلاب افتخار است، چرا که سربازان امام زمان (عج) هستند.

استاد حوزه علمیه قزوین به آیه ۲۶ سوره اعراف:"یَبَنِی ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَ رِی سَوْءَ تِکُمْ وَرِیشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَی‌ ذَ لِکَ خَیْرٌ ذَ لِکَ مِنْ ءَایَتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ، ای فرزندان آدم! لباسی برای شما آفریدیم که اندام شما را می‌پوشاند و مایه‌ی زینت شماست؛ امّا جامه‌ی پرهیزگاری بهتر است. این‌ها [همه] از آیات خداست، تا متذکّر [نعمت‌های او] شوند. " اشاره و عنوان کرد: لباس در فرهنگ قرآن دو نوع است یکی لباس ظاهری "یُوَ رِی سَوْءَ تِکُمْ " که معایب انسان را می پوشاند و در عین حال زینت و زیبای به انسان می بخشد و خدای متعال این نعمت را به همه انسانها داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی با بیان اینکه نعمت لباس نعمتی ارزشمند است، عنوان کرد: از باب اینکه "تُعرفُ الاَشیاء باَضدادِها، اشیاء از راه نقطه مخالف و نقطه مقابلشان شناخته می شوند و به وجود آنها پی برده می شود. " اگر آثار و پی آمدهای منفیِ نداشتن لباس ظاهری را در نظر بگیریم اهمیت و ارزش نعمت لباس را بهتر درک می کنیم.

وی ادامه داد: نوع دیگرِ لباس که در فرهنگ قرآن وجود دارد لباس باطنی است که همانا لباس تقوا است؛ لباسی که نجات بخش روح و روان و مایه شخصیت حقیقی انسان است و طبق فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم "لِبَاسُ التَّقْوَی‌ ذَ لِکَ خَیْرٌ " این لباس برای انسان بهتر است.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: لباس روحانیت از لباس هایی است که هم از مصادیق لباس ظاهری است و هم دارای قداست، هم نماد معنویت است هم پوشاننده عیوب ظاهری است.

استاد حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: طلبه‌ای که ملبس به لباس مقدس روحانیت به عنوان لباس ظاهری و باطنی می شود در حقیقت با پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و به ویژه در عصر حاضر با امام زمان(عج) به عنوان پاسدار دین عهد می بندد و معامله معنوی می کند.

وی ادامه داد: اگر ارزش لباس روحانیت را بدانیم و از حرمت این لباس پاسداری کنیم قطعا این عمل منشأ برکات معنوی و مادی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی بیان کرد: در فضای حقیقی و مجازی نمادها که هر کدام در بردارنده آثار مثبت و منفی فراوانی هستند برای جذب حداکثری با هم در حال ستیز هستند.

وی افزود: در نبرد نمادها، لباس مقدس روحانیت نمادی مؤثر است و موثرترین نماد برای جذب معنویت و بصیرت افزایی است. لذا در روز عاشورا حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام برای نجات و اتمام حجت با امت فریب خورده و گمراه با لباس و عمامه پیامبر در مقابل آنان خطبه خواندند،گر چه دشمن هله هله راه انداخت تا امت دعوت امام را نشنوند اما آنان که دیدند و شنیدند به خود فرو رفتند و برخی نجات یافتند "وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ".

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha