یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حرم پیامبر اسلام صل الله علیه وآله

حوزه/ نویسنده در این کتاب، از شیوه معمول مورد قبول مورخان و محققان عرصه تاریخ که کشف حقیقت مبتنی بر نصوص تاریخی در پرتو قرائن و شواهد است پیروی کرده و بر این اساس تلاش نموده تا ناگفته‌ ها و کم گفته‌ های سیره رسول الله (ص) را بیان نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به برکت انقلاب اسلامی و در طول بیش از چهار دهه اخیر در کشورمان در خصوص معرفی و تبیین سیره و سنت و اخلاق والای پیامبر اعظم(ص) کتب و مقالات خوبی منتشر شده هر چندکه نسبت به شأن و جایگاه حضرت رسول (ص) و ایضاً عطش و نیاز جامعه جهانی به این موضوع، ما هنوز نتوانسته ایم اقدامی شایسته و بایسته انجام دهیم.

با این حال اشاره به برخی از کتب در این زمینه در روزهای پایانی ماه صفر، خالی از لطف نیست چه آن که بی شک تبیین شاخصه ها و مؤلفه های سبک زندگی نبوی به ویژه اخلاق رسول الله(ص) حرکتی ارزشمند در راستای جهاد تبیین به شمار می رود.

یکی از کتاب های خواندنی در این خصوص، "پیام آور رحمت‌" به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید علی میر شریفی‌ است که به همت انتشارات سمت به زیور طبع آراسته شده است.

نویسنده این کتاب خود از اساتید برجسته تاریخ حوزه به شمار می رود که در این اثر، از شیوه معمول مورد قبول مورخان و محققان عرصه تاریخ که کشف حقیقت مبتنی بر نصوص تاریخی در پرتو قراین و شواهد است پیروی کرده و بر این اساس تلاش نموده تا ناگفته‌ ها و کم گفته‌ ها و مشکلات و معضلات سیره را بیان نماید.

نکته حائز اهمیت دیگر این که نویسنده در انتخاب مطالب و گزینش مصادر تنها به منابع سیره و تاریخ اسلام بسنده نکرده بلکه از صدها کتاب گوناگون از جمله تفسیر، حدیث، رجال، فضایل، ادبیات و غیره استفاده کرده و علاوه بر آن برای تحقیق میدانی درباره جنگ موته و نگاشتن شرح حال جعفربن ابیطالب به کشور اردن سفر نموده و از شهرهای موته، مَزار، معان، منطقه بَلقا و بندر عقبه در نزدیکی مرز عربستان دیدن کرده است.

شریفی در مقدمه این اثر، معرفی‌ اجمالی از جزیرة العرب، اوضاع جغرافیایی و اقتصادی و نیز وضعیت سیاسی و اجتماعی و دین و فرهنگ آن سامان ارائه می‌دهد و در ادامه در قالب سه فصل به بررسی سیره پیامبر اکرم (ص) می‌پردازد.

در فصل نخست به وقایع قبل از بعثت پیامبر پرداخته و موضوعاتی چون ولادت پیامبر، دوران شیرخوارگی، سفر شام، جنگ‌های فجار، ازدواج با خدیجه، ولادت علی علیه السلام، آئین پیامبر قبل از بعثت و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فصل دوم که به وقایع دوران بعثت اختصاص یافته شامل موضوعاتی چون: بعثت، نقد و بررسی حدیث عایشه، تاریخ بعثت، پیشگامی علی (ع) در اسلام، دعوت خویشاوندان، دعوت عمومی، واکنش قریش، شکنجه و آزار مسلمانان توسط مشرکان، هجرت به حبشه، داستان شعب ابو طالب، وفات ابو طالب و خدیجه، سفر به طائف، إسرا و معراج، دعوت قبایل، بیعت عقبه اول و دوم، علل گرایش یثربیان به اسلام، مقدمات هجرت به مدینه و غیره می‌باشد.

در فصل سوم نیز که به وقایع دوران پس از هجرت تا رحلت پیامبر اکرم (ص) اختصاص یافته به موضوعاتی چون: تشکیلات یهودیان یثرب، پیمان عمومی مدینه، غزوات و سریه ‌های پیامبر(ص)، صلح حدیبیه، بیعت رضوان، فتح مکّه، عظمت امیر المؤمنین علی علیه السلام، تولد ابراهیم، فرزند پیامبر (ص)، امیر المؤمنین جانشین پیامبر در مدینه در جریان جنگ تبوک، داستان مباهله، حجه الوداع، داستان غدیر خم، سفارش قرآن و اهل بیت، وصیتی که نوشته نشد، رحلت پیامبر، دفن پیامبر و آغاز اختلاف و غیره پرداخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha