جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 1049860
۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
خورشید گرفتگی

بر اساس اعلام مرکز تقویم ژئوفیزیک دانشگاه تهران در سوم آبان ماه خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اراک به نقل از مرکز تقویم ژئوفیزیک دانشگاه تهران در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۳ نیمه غربی آسیا، اغلب مناطق اروپا و شمال آفریقا به صورت جزئی خورشیدگرفتگی رخ خواهد داد.

این خورشیدگرفتگی در اغلب نقاط کشور نیز قابل رویت خواهد اما میزان گرفتگی متفاوت است به گونه‌ای که هر چه به سمت شمال و شمال‌شرقی برویم مساحت گرفتگی بیشتر و هرچه به سمت جنوب و جنوب‌غربی حرکت کنیم مساحت گرفتگی کمتر خواهد بود.

در اراک، خورشیدگرفتگی از ساعت ۱۳ و ۴۲دقیقه شروع می‌شود.در ساعت ۱۴ و ۵۹ دقیقه گرفتگی به بیشترین مقدار خود می‌رسد و ماه ۵۱/۸۰٪ از قرص خورشید را می‌پوشاند و گرفتگی در ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه پایان می‌یابد.

تمامی کسوف‌ها از نوع کلی،جزئی و یا حلقوی وجوب خواندن نماز آیات را در پی دارند،برخلاف خسوف‌ها که تنها نوع تمام سایه‌ای آن نماز آیات دارد.

نماز آیات ۲ رکعت است که هر رکعت آن ۵ رکوع دارد و به دو شیوه خوانده می‌شود در شیوه نخست قبل از هر رکوع یک حمد و سوره قرائت می‌شود و در شیوه دوم سوره ۵ قسمت می‌شود و قبل از هر رکوع یک قسمت از آن خوانده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • غلام رضا متقی پیشه IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    ســـــلام علیـــــکم ضمن عرض تشکر از ارائه مسائل مبتلابه،لطفاً بفرمائید آیا نماز آیات بخاطر کسوف سوم آبان امسال،بر ما هم واجب بوده است ؟!(نی ریز فارس)