سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
دکتر محمدعلی روزبهانی

حوزه/ مدیر حوزه هنری استان قم تصریح کرد: لازمه تغییر و اصلاح در نوع تعامل با سلبریتی ها، شناخت صحیح این پدیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمد علی روزبهانی طی سخنانی در نشست تخصصی"تعامل رسانه ملی با چهره های مشهور، ظرفیت ها، راهکارها و چالش های پیش رو" که به همت اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در تالار اندیشه این اداره کل برگزار شد، با اشاره به این که دلیل این که ما از مقوله سلبریتی ها صحبت می کنیم به جهت نیاز جامعه به آن هاست، ابراز داشت: در دنیای امروز که رسانه غالب و جهانی، رسانه ما نیست، سلبریتی ها اهمیت زیادی پیدا کرده اند، چرا که در این فضا نگاه سرمایه سالارانه و منفعت طلبانه محوریت یافته است و روابط نیز متأثر از همین فضاست.

وی افزود: از سوی دیگر از این نکته نیز نباید غافل شویم که به هر حال ما در مباحث فرهنگی از جمله نوع تعامل با سلبریتی ها، نیازمند اتخاذ رویکرد مکتبی و انقلابی هستیم و در این ۴۴ سال در حال تولید و خلق این مفاهیم هستیم.

وی همچنین با اشاره به این که زیست بوم سلبریتی ها، همین جریان غالب جهانی است، گفت: ما در این بازار مکاره ای که وجود دارد می خواهیم جنسی را پیدا کنیم که با فرهنگ ما سازگار نیست و لذا در تولید محتوای هنری و فرهنگی باز هم از ظرفیت سلبریتی هایی استفاده می کنیم که بعضاً هماهنگ با آموزه های ما نیستند.

کارشناس و پژوهشگر رسانه و فرهنگ بیان داشت: طبیعی است که خواست همه ما این است که کنش سلبریتی ها مطابق با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باشد اما چه کنیم که نتیجه آن چیزی نیست که می پسندیم. در واقع ما می خواهیم از زیست بومی که دنیای غرب پازل آن را چیده استفاده کنیم و لذا به نتیجه لازم نمی رسیم.

وی با بیان این که سلبریتی ها مشخصاً سردمدار اقتصاد توجه و جلب نظر هستند، افزود: در این فضا، مخاطب دنبال سلبریتی است چرا که سلبریتی عملاً به آهنربای رسانه تبدیل شده است.

وی با اشاره به این که برای تغییر و اصلاح در نوع تعامل با سلبریتی ها، قبل از هر چیز باید این پدیده را به شکل صحیح بشناسیم، گفت: سلبریتی مشخصاً سبک زندگی دارد کما این که روحانیت نیز سبک زندگی دارد، از سوی دیگر باید بدانیم که در مواجهه با این پدیده چنین نیست که هر جور ما بخواهیم همان محقق شود، کما این که در رابطه با اظهار نظرهای سیاسی نیز باید دقت کنیم که رفتار و کنش سیاسی سلبریتی، گره خورده با امر روزمره و این طور نیست که مثلاً بگوییم باب دل ما طرف موضع گیری داشته باشد.

روزبهانی همچنین خاطرنشان کرد: نقطه قوت ما آن جاست که بگوییم در این مسایل یا برادر دینی ما هستید یا در انسانیت با ما شریک هستید. البته این سخن به معنای انفعال ما در کنش با سلبریتی ها نیست بلکه اتاق فکرهای ما باید بگوید که در تعامل با سلبریتی ها و مباحث فرهنگی چگونه رفتار کنیم، کما این که عرض کردم پیش نیاز موفقیت در این زمینه شناخت صحیح پدیده سلبریتیسم و اقتضائات آن است.

خانم دکتر بزرگی، پژوهشگر عرصه رسانه نیز اشاره به این که بحث در امور نظری متفاوت از مباحث عملیاتی و میدانی است، گفت: ما باید در رابطه با مقوله سلبریتی ها به اکوسیستم فرهنگی مربوطه توجه کنیم، ضمن آن که باید توجه داشته باشیم در شناخت این پدیده باید تک تک عناصر شبکه و ارتباطات آن ها را با هم تعریف کنیم

وی با انتقاد از رویکرد برخی مدیران در بررسی مباحث فرهنگی گفت: در حال حاضر در دنیا در اندیشکده هایشان روی موضوعاتی همچون سلبریتی ها و تأثیرات و تأثرات آن ها به طور جدی و عمیق کار می کنند و این طور نیست که حالا چون بحث ها داغ شده یک مانور رسانه ای بدهیم و بعد از گذشت مدت زمانی بی خیال قضیه بشیم تا موضوع دیگری که حادث می شود.

وی با بیان این که ما بعضاً دچار انسداد ارتباطی هستیم، افزود: باید زمینه و شرایط گفت و گوها و مناظره ها به درستی فراهم شود و از سویی ادبیات گفت و گو را بشناسیم و به الزامات آن پایبند باشیم.

این محقق و پژوهشگر رسانه ای همچنین با اشاره به اهمیت و نقش رسانه ها در ایجاد و توسعه مفهوم سلبریتیسم گفت: معمولاً مواجهه حاکمیت در در این عرصه ها دچار چرخه سه ضلعی شامل ممنوعیت، محدودیت و وادادگی است و حتی قبل از انقلاب نیز در بحث رسانه ها و هنرمندان این چرخه وجود داشته است.

وی با تأکید بر این که باید در رابطه با نوع مواجهه با سلبریتی ها سیاست رسانه ای مشخصی وجود داشته باشد، ابراز داشت: در حال حاضر مدیران فرهنگی و تصمیم گیر بر اساس سلیقه شخصی و برداشت خودشان با این پدیده رفتار می کنند، از سوی دیگر در بحث مخاطبان ما می خواهیم مخاطبی تربیت شود که ساحت وجودی ش اش با دیدن فلان پیام هنری و فرهنگی ارتقا یابد و حال آن که در عمل آن تزکیه روحی و رشد فرهنگی به این طریق رخ نمی دهد.

بزرگی همچنین با بیان این که در این بحث ها فضای نظر و سخن را می بایست باز گذاشت، گفت: اگر ایمان داشته باشیم که حق ماندگار است و باطل کف روی آب است لذا باید زمینه صحبت را فراهم کنیم البته ما بعضاً در نوع مدیریت پیام و اداره صحیح جلسات نقد و مناظره دچار مشکل هستیم که باید این ایراد را رفع نماییم.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده بنده، می بایست روی الگوهای گفتگوی بدون انسداد کار کنیم تا تأثیرش را در کلان جامعه بگذارد و خود رسانه ملی پیش گام این گفتگوها شود.

وی در خاتمه افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که در این قبیل مباحث باید مهارت های گفتگوی رسانه ای داشته باشیم تا دچار آفت غوغاسالاری و شانتاژ و یا انفعال رسانه ای قرار نگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha