یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای ستاد ملی کنگره شهدای استان قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: برای اینکه نسل امروز بداند وارث چه ارزش‌های متعالی است، کنگره ملی شهدای استان قم عظمت و ویژگی‌های فرهنگ مردم شهید پرور قم همچون مقاومت، مجاهدت، ایستادگی و بصیرت را به صورت برجسته تبیین کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی شامگاه سه‌شنبه در جمع مسئولان کنگره ملی شهدای استان قم، با تقدیر و تشکر از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات گسترده و موثر ستاد کنگره ملی شهدای استان در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: در ایام سالروز ورود حضرت معصومه (س) قرار داریم و همه ما مدیون این بانوی بزرگ و مهاجرت ایشان به قم هستیم.

وی با بیان این که همه ما مدیون مهاجرت تمدن‌ساز حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها هستیم، خاطرنشان ساخت: درخشش انوار حضور امام رضا علیه‌السلام در سرزمین ایران، این منطقه را به کانون مبدأ خیرات و برکات با دایره تأثیرگذاری جهانی تبدیل نموده است.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن قدردانی و اشاره به حمایت مردم شریف قم از حوزه‌های علمیه در همه کوران و حوادث تاریخی، بر تربیت مردان میدان و کنشگران قوی صحنه‌های اجتماعی و سیاسی در این دیار تصریح کرد و اظهار داشت: فرهنگ و روحیه مقاومت و هوشمندی که در طول قرن‌ها در قم موج می‌زد، همچنان با شور و بصیرت عمیق پابرجاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، مبدأ شروع حوزه جدید قم و نقش‌آفرینی مردم در احیای آن را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: باید حقیقت عظمت مردم قم و ویژگی‌های فرهنگ آنها در مقاومت، مجاهدت، ایستادگی و آگاهی، بصیرت و هوشمندی در حوادث و وقایع را به همگان به‌ویژه نسل جوان امروزی تبیین نماییم.

آیت‌الله اعرافی افزود: باید تلاش نماییم تا نمادهای برتر فرهنگ قم را که دربردارنده ویژگی‌های خاص فرهنگی سیاسی و بصیرتی است را در آیینه شهدا به نسل امروز تبیین نماییم.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که قم دریایی خروشان از کنشگری‌های علمی و فرهنگی است، اظهار داشت: قم گنج فاخر و دریای بی‌کران نشر معارف و اندیشه ناب الهی است.

وی اهمیت کشف هویت جوان امروزی از گنجینه بی‌کران تاریخ قم را مورد توجه قرارداد و اظهار داشت: جوانان قم باید بدانند که با دنیای بی‌کران و تاریخ بسیار دیرپا و کم‌نظیر ارتباط دارند؛ شناخت تاریخ و هویت قم که سازنده و پرورش‌دهنده شهداست، بسیار مهم است؛ نسل امروز را باید وصل به تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی کنیم.

امام‌جمعه قم، بر لزوم بازشناسی یکصدمین سالگشت احیای حوزه قم و شصتمین سالگشت نهضت اسلامی امام خمینی (ره) در مراسم‌ها و همایش‌ها تأکید نمود و یادآور شد: انوار نهضت امام خمینی (ره) سراسر عالم را روشن نموده، شهدا از برجسته‌ترین نقاط امتداد انقلاب بزرگ اسلامی هستند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه به گستره هجمه سنگین دشمن در مبانی اصلی انقلاب و دین و تردیدها و چالش‌های ایجاد شده در ذهن و ضمیر نسل جوان امروزی، اشاره کرد و افزود: معرفی شهدا به‌عنوان پرچمداران عزت و استقلال کشور، باید به‌گونه‌ای باشد که جهاد تبیین را به سمت پاسخ به سوالات اصلی نسل جوان و دغدغه‌های ذهن و ضمیر آن سوق دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به برخی از سوالات و تردیدهای نسل جوان امروزی، تأکید کرد: پاسخ‌های روشنی برای سوالات و تردیدها وجود دارد که تبیین و ارائه آن به نسل جوان امروزی، نیازمند توجه به الزامات فهمی ایشان است. برکت خون شهید و جلوه شهادت مسیری است که بسیاری از ناپاکی‌ها را بر طرف می‌سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود آموزش و پرورش را از بسترهای مهم نقش‌آفرینی دینی و فرهنگی توصیف کرد و یادآور شد: همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش در طرح امین، در خدمت تمام دغدغه‌مندان فرهنگ دینی کشور است؛ تا بتوان پژواک مناسبی از فرهنگ دینی را در مدارس و در میان دانش‌آموزان دنبال نمود.

آیت‌الله اعرافی نقش دین، فرهنگ و اندیشه دینی در انقلاب، دفاع مقدس و شهادت را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: حوزه‌های علمیه آماده تقویت بنیه مطالعاتی، علمی و پژوهشی کنگره بین‌المللی شهدای استان قم است.

سردار موحد، فرمانده سپاه علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام قم نیز در بخشی از این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد ملی کنگره شهدای استان قم، با تأکید بر این که اجلاسیه نهایی کنگره شهدای استان قم در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه سال جاری و در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد، اظهار داشت: قم در گذر تاریخ، همواره به‌عنوان شهر تأثیرگذار و حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام و مرکز و معدن انقلاب اسلامی مطرح بوده است.

وی به نقاط عطف تاریخ قم از ورود تاریخی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و شهادت این بانوی بزرگوار تا نقش قم و روحانیت در قیام مشروطه، قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و قیام ۱۹ دی را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: شهر قم به‌عنوان نقطه عطف، شتاب‌دهنده و جرقه پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم و موردتوجه است.

فرمانده سپاه علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام به تشکیل بسیج مردمی قم، تأسیس لشکر ویژه و حضور پرشور جوانان در عملیات مهم دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: روحانیت بعد از دفاع مقدس حضور مهم و مؤثری در عرصه‌های مختلف داشته است.

وی با بیان این که استان قم ۶۰۹۰ شهید را تقدیم اسلام و انقلاب نموده است، اظهار داشت: ستاد ملی کنگره شهدای استان قم با همیاری تمام دستگاه‌ها و نهادهای استانی و با تشکیل ۱۷ کمیته و ۷ کارگروه و ۵ ستاد راه‌اندازی شده است.

سردار موحد با اشاره به این که از قبل فعالیت کنگره ملی شهدای استان قم، تا کنون ۲۰۰ عنوان کتاب تدوین و چاپ شده است که ۵ عنوان آن برای بهره‌مندی روشندلان عزیز به خط بریل نگاشته، خاطرنشان ساخت: برخی از کتاب‌ها در طی دو سال از چاپ صدم نیز عبور کرده‌اند و برخی از این کتاب‌ها نیز در قالب فیلمنامه‌نویسی نگارش شده‌اند.

فرمانده سپاه علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، گزارشی از روند تولید ۲ فیلم سینمایی یکی در خصوص عملیات کربلای ۴ و دیگری دررابطه‌با شهید مهدی زین‌الدین ارائه کرد و گفت: در حاشیه برگزاری کنگره شهدای استان قم، نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از ۱۹ تا ۲۶ آبان با حضور تعدادی از ناشران ملی برگزار خواهد شد.

وی تهیه ۶۰ مستند از دفاع مقدس را از دیگر رویکردهای این کنگره برشمرد و اذعان داشت: فراهم‌سازی ۲ هزار جهیزیه برای خانواده نیازمند و نیز تهیه تابلو فرش‌هایی از تصاویر بازسازی شده شهدا، ۱۰ جشنواره فرهنگی و هنری و نیز سمفونی خط‌شکنان با همکاری خانه موسیقی ایران از جمله اقداماتی است که صورت‌گرفته است.

فرمانده سپاه علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام برپایی ۱۹ مرحله مسابقات کتاب‌خوانی و تولید ۶۴ فیلم کوتاه و خلق آثار موشن‌گرافی، نماهنگ و تولیدات تلویزیونی و رادیویی را بخش دیگری از فعالیت‌های کنگره شهدای استان قم توصیف کرد.

سردار موحد گزارشی از برپایی جشنواره‌های فیلم‌نامه‌نویسی، جشنواره ادبی، عکس، سرود و موسیقی تئاتر و هنرهای نمایشی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: ویژه‌برنامه پیاده‌روی اربعین به نیابت از ۶ هزار شهید استان قم از دیگر رویکردهای نوین کنگره شهدای استان قم بود.

وی با تأکید بر این که در حوزه خدمت‌رسانی، به‌ازای هر شهید ۶۰ خدمت را آغاز نموده‌ایم، اظهار داشت: تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، فرهنگی و آموزشی و توزیع بیش از ۱ میلیون غذای گرم و تأمین هزینه خرید لوازم‌خانگی برای محرومین و ساخت ۸۶ باب خانه برای مستضعفین و آزادی ۹۳ زندانی جرایم مالی غیرعمد از دیگر رویکردهای این کنگره است.

فرمانده سپاه علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام حمایت از عرصه صنعت معدن و تجارت، کشاورزی و دامپروری و اعطای تسهیلات از سوی بسیج سازندگی استان را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: شکل‌گیری مشاوره‌های تخصصی از جمله اقداماتی است که در دو سال اخیر و به برکت کنگره ملی شهدای استان قم فعال‌تر شده است.

سردار موحد در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت نقش ریزی در موضوع دفاع مقدس و تقویت همکاری پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های استان تأکید و تصریح کرد: رویکردهای ارزشمند کنگره ملی شهدای استان قم چراغ راهی برای ادامه مسیر و توسعه خدمت‌رسانی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha