دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کنترل زبان

حوزه/ حجت الاسلام بارانی گفت: چرا این قدر به غیبت و گناه عادت کرده ایم؟ عالمان دینی می گویند کسی که غیبت می‌کند در باطن شبیه به جانور می‌شود؛ اگر انسان به غیبت عادت کند و ادامه دهد در باطن حیوان می‌شود این را علمای عارف می‌دیدند که فلانی با بد صحبت کردن چهره انسانی خود را از دست می‌دهد.

حجت الاسلام محمد بارانی، امام جمعه مهدی‌شهر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان گفت: اکثر ارتباط ما با دیگران با زبان و صحبت کردن است؛ قرآن و روایات در مورد مدیریت زبان برنامه دارند .

امام جمعه مهدی‌شهر تصریح کرد: اولین برنامه ای که قرآن به ما می دهد این است که وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً با مردم زیبا سخن بگویید وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ بهترین واژه را انتخاب کن و به همسر خود بگو، چقدر این حدیث زیباست.

وی افزود: معجزه کلام امیرالمومنین(ع) را در زندگی ببیند أجمِلُوا فی الخِطابِ تَسمَعُوا جَمیلَ الجَوابِ شما خطاب خود را زیبا کنید جواب زیبا هم می‌شنوید هر خطاب زیبایی پاسخ زیبا خواهد داشت.

امام جمعه مهدی‌شهر گفت: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: تَکَلّموا تُعرَفوا شما وقتی صحبت می‌کنید با صحبت شناخته می‌شوید، در جمعی وقتی صحبت می‌کنید یا از ادب شما صحبت می‌شود یا اینکه می‌گویند این فرد چقدر بی ادب است.

حجت الاسلام بارانی خاطرنشان کرد: در ارتباط با گفتار پنج برنامه باید داشته باشیم؛ اولین برنامه این است که قبل هر سخن فکر کنید فَکِّرْ ثُمَّ تَکَلَّمْ تَسْلَمْ یک لحظه فکر کنید آیا این صحبت ما زخم عمیقی در دل همسر ایجاد می‌کند یا اگر نگوییم دل همسر شاد می‌شود؛ از سخن ما کسی آزرده می‌شود یا خیر؟

وی گفت: دومین مطلب هر آنچه را که نمی‌دانیم نگوییم چقدر قرآن زیبا بیان می‌کند می‌فرمایید که انسان خیلی از صحبت هایش بر اساس سوءظن است؛ یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اجتَنِبوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ می‌گوییم من شنیدم؛ در فضای مجازی خیلی از مطالب را می‌بینیم و می‌شنویم، شاید راست باشد یا شاید دروغ باشد.

امام جمعه مهدی‌شهر افزود: چیزی را که نمی‌دانیم قضاوت نکنیم؛ قضاوت اشتباه است؛ برای این قضاوت‌ها روز قیامت ما را نگه می‌دارند؛ چقدر این جمله امیرالمومنین(ع) عجیب است حضرت قسم می‌خورد به خدا سوگند هیچ‌ تقوایی بدرد انسان نمی‌خورد مگر زمانی که انسان زبان خود را کنترل کنند؛ اینقدر زیارت میرویم دعا می‌خوانیم بلافاصله غیبت را شروع می‌کنیم این اعمال دیگر بدرد نمی‌خورد همه را با این غیبت ها خراب کردیم .

چرا این قدر به غیبت و گناه عادت کرده ایم؟ / راه های کنترل زبان

وی تصریح کرد: چرا این قدر به غیبت و گناه عادت کرده ایم؟ قرآن می‌گوید غیبت خوردن گوشت برادر مرده است چون شخص نیست که از خود دفاع کند. عالمان دینی میگویند کسی که غیبت می‌کند در باطن شبیه به جانور می‌شود؛ اگر انسان به غیبت عادت کند و ادامه دهد در باطن حیوان می‌شود این را علمای عارف می‌دیدند که فلانی با بد صحبت کردن چهره انسانی خود را از دست می‌دهد.

حجت الاسلام بارانی گفت: سومین نکته این است که انسان کم سخن بگوید حضرت علی (ع) می‌فرماید ایمان انسان کامل نمی‌شود و نمی‌ماند مگر زمانی که قلب انسان ثابت قدم بماند قلب هم نمی‌ماند مگر وقتی انسان کم سخن بگوید و زبان خود را کنترل کند؛ زبان وقتی به سخن آمد و آنچه نباید بگوید را بیان کند قهرا همه چیز را از دست می‌دهد.

وی افزود: پیامبر هر وقت به منبر می رفتند می فرمودند یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا مردم تقوا داشته باشید وقتی حرف می‌زنید سدید باشد، یعنی دارای پشتوانه محکم باشد. علامه طباطبایی عبارت سدید را دارای سه ویژگی دانستند: یک آنکه مطابق با واقع باشد تهمت نباشد افترا نباشد، دوم پیامد منفی نداشته باشد؛ و سوم آزار دهنده نشود به اندازه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha