چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
رسانه

حوزه/ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه تصریح کرد: تبیین آینده روشن و امیدبخش ملت ایران، از جمله رسالت های مهم رسانه های انقلابی در برهه ی حساس کنونی است.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که امروزه یکی از مهم ترین رسالت های جریانات انقلابی و نیز رسانه های متعهد، تلاش هدفمند و خستگی ناپذیر در راستای تقویت اُمید در جامعه است، اظهار داشت: حتی پیش از جریانات و اغتشاشات اخیر، یکی از اهداف اصلی دشمن، ترویج یأس و نومیدی در بین مردم ما خاصه نسل جدید بود که در این زمینه طی سال های اخیر شاهد حجم گسترده تبلیغات و برنامه های رسانه ای دشمنان بوده ایم به نحوی که آن ها از هر بهانه ای برای نیل به این هدف استفاده کرده و می کنند.

وی افزود: به همین خاطر است که در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، مسأله‌ی امید به آینده روشن، مورد تأکید و توجه خاصی قرار گرفته، چه آن که اساساً شاخصه اصلی بیانیه گام دوم انقلاب نیز امیدآفرینی است.

معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو-ایران همچنین گفت: در وضعیتی که به موازات نبرد تمام عیار اقتصادی، راهبرد دشمن و پروپاگاندای رسانه‌ای جبهه ی معاند، القای یأس و ناامیدی در میان مردم و حتی مسئولان است، وظیفه دلسوزان و فعالان جبهه انقلاب اسلامی، ایجاد امید نسب به آینده و امیدوارکردن مردم است.

وی بیان داشت: مسلم است که این امیدبخشی می بایست توأم شود با شنیدن صدای مردم و منتقدان و این که حاکمیت قبل از هر چیز شنونده خوبی باشد و سپس به حرف ها و مطالبات به حق مردم توجه کرده و در راستای عملیاتی کردن آن ها گام بردارد.

نصیری خاطرنشان کرد: اگر به بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری به درستی دقت کنیم، متوجه می شویم که اساساً امید، بزرگترین قوّه ی محرکه ی انسان است و امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار می کند، کما اینکه در نقطه‌ی مقابل، ایشان بیان می دارند که امروز دشمنان ما که از برخورد چهره‌به‌چهره با این ملت مأیوس‌اند و از طرق گوناگون می خواهند روی این ملت اثر بگذارند؛ سعی می کنند افق را تیره و تار نشان داده و جوانان را نسبت به آینده خود و کشورمان ناامید سازند.

وی بیان داشت: همچنان که رسانه در تغییر ادراک و رفتار جامعه هدف و ایجاد یاس و ناامیدی، نقش اول را ایفا می‌کند، محرک اصلی اثرگذاری بر حوزه‌های شناختی و نگرشی در امیدآفرینی، رشد و پیشبرد آن نیز رسانه می باشد.

وی با بیان این که آن چه باید در موضوع امیدآفرینی مورد توجه قرار بگیرد، عناصر سازنده امید، یعنی منابع (عاملیت)، مولفه‌های موثر بر ایجاد و ارتقاء امیدواری اجتماعی، مسیرها و نحوه بسط و گسترش نگاه امیدوارانه در جامعه است، خاطرنشان کرد: در حقیقت باید ببینیم چه عواملی در جامعه امیدآفرین هستند و چه مسیری را باید طی کرد تا با استفاده از ابزار نوین ارتباطی، برای ترویج و تزریق امید به جامعه اقدام کنیم.

نصیری گفت: به سبب حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی و وابستگی رسانه‌ای در زندگی امروزی، آنچه از رسانه‌ها درباره وضعیت جامعه بازتاب می‌یابد، مخاطب نیز جامعه را همان طور تلقی خواهد کرد و بدین سبب ارتباط معناداری میان رسانه و امید و امیدآفرینی برقرار می‌شود.

این مدرس سواد رسانه ای افزود: با در نظر گرفتن نظریه «حباب فیلتر» این یک واقعیت است که بخشی از مردم ما فقط مخاطب رسانه‌های ضد انقلاب و معاند فارسی‌زبان قرار گرفته‌اند و طبیعی است که سهمی از اخبار و اطلاعات امیدآفرین، موفقیت‌ها و دستاوردهای کشورمان را ندارند و همواره به سبب بهره‌گیری این رسانه‌ها از تکنیک‌های مختلف عملیات روانی در معرض القاء ناامیدی و سیاه‌نمایی قرار دارند و نظام سیاسی و حاکمیت را از دریچه دوربین آنها می‌بینند اما واقعیت این است که به سبب دستاوردهای شگرف و استعدادهای بالقوه و بالفعلی که وجود دارد، ظرفیت‌های سرشاری برای امید و امیدآفرینی در جامعه وجود دارد که به هیچ وجه نباید از آن ها غافل شد.

وی اضافه کرد: طبعاً رسانه‌های جمعی نیز برای انعکاس این موفقیت‌ها و عمل به رسالت امیدآفرینی در میان مردم، با انبوهی از اطلاعات مواجه هستند. اما برای نحوه بیان آن ها شاید به چگونگی انعکاس این موضوعات توجه بیشتری داشته باشیم و علاوه بر خبر، از قالب‌های مختلفی همچون فیلم، سریال و انیمیشن با گرایش سنی مختلف بهره ببریم.

نصیری با اشاره به این که در برابر هجمه ی جبهه معارض و القاء ناامیدی آنها، رسانه‌های داخلی علاوه بر ایجاد امید در جامعه، نیازمند بازتعریفی در اثرگذاری رسانه‌ای و ارائه نقش موثر در یأس‌افکنی در جبهه دشمن هستند، بیان داشت: یکی از عوامل یأس‌افکنی در دشمنان، «قوی شدن» و پیشرفت‌های عینی و ملموس و کارآمدسازی نظام جمهوری اسلامی در همه‌ی ‌ابعاد است و در به منصه ظهور رسیدن این مهم و عاملیت آن، علاوه بر دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و عموم مردم، رسانه نیز در خط مقدم قرار دارد.

وی یادآور شد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، عناد دشمنان تا زمانی ادامه خواهد داشت که از ما مأیوس‌ شوند و لذا قوی شدن همان مسأله ی بسیار مهمی است که دشمن را از ایجاد ناامیدی در مردم مایوس خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha