چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدرس حوزه گفت: با تغییر زمانه، فراگیرانِ دانش، تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی را طلب می‌کنند که نه تنها آن‌ها را در مطالعه‌ی نظری و تئوریک صاحب نظر سازد، بلکه تضمین ‌کننده دانش عملی، تقویت مهارت‌ها و رویارویی با هر نوع چالشی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام سید حمید مطهری، در کارگاه روش تدریس نوین، در جمع اساتید مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) کلاردشت اظهار کرد: یکی از اساسی ترین مسائل تعلیم و تربیت توجه به شیوه های تدریس است. اگر محتوای آموزشی با بهترین روش ها تدریس نشود، کارآمد نخواهد بود، به نظر می رسد چگونگی تدریس از محتوای آن مهم تر است، زیرا متون آموزشی همه جا یافت می شود، اما راهبردها و شیوه های تدریس خوب، می تواند تضمین کنندۀ یادگیری فرد باشد.

وی ادامه داد: استاد با انتخاب روش تدریس، هدف خود از تدریس را مشخص می کند که در آن موضوع درس، خصوصیات مخاطبان، وجود امکانات، جو حاکم بر کلاس، تعداد شاگردان و زمانی که در اختیارش قرار می دهند را مورد توجه قرار می دهد.

حجت الاسلام مطهری به تفاوت تدریس و آموزش پرداخت و گفت: آموزش فعالیتی از قبل طراحی شده است که امکان دارد استاد حضور نداشته باشد، اما در تدریس اینگونه نیست.

وی با اشاره به معرفی روش ها و مزیت های روش تدریس نوین افزود: محیط کلاس در این روش، یکنواخت و کسل کننده نیست؛ راندمان یادگیری در آن بالا می رود و مخاطبان با شرکت در بحث، انواع مهارت ها را می آموزند که موجب ایجاد خلاقیت در مخاطب شده و مهمترین نکته اینکه استاد در این روش سخنران نیست بلکه یک تحلیل گر و ناظر است.

وی بیان کرد: از روش ها و فنون نوین تدریس، می توان به روش های کنفرانسی، طرح ونقشه پروژه، سخنرانی، بازگویی، پرسش و پاسخ، تمرینی، بحثی و کارگاهی اشاره کرد.

مدرس حوزه در پایان تصریح کرد: با تغییر زمانه، فراگیرانِ دانش، تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی را طلب می‌کنند که نه تنها آن‌ها را در مطالعه‌ی نظری و تئوریک، صاحب نظر سازد، بلکه تضمین ‌کننده دانش عملی، تقویت مهارت‌ها و رویارویی با هر نوع چالشی باشد، روش‌های نوین تدریس تنها راه پاسخگویی به الزامات دوران مدرن است.

انتهای پیام 313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha