دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شاهد 136

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رمز گشایی از شاهد۱۳۶ برای زلنسکی رسوایی به بار آورد

جمعی از نظامیان اوکراینی قطعات داخلی شاهد۱۳۶ را بررسی کردند و مشاهده شد که همۀ قطعات آن ساخت کشورهای مختلف جهان ـ آمریکا، لهستان، چین و غیره ـ هستند و اساساً ارتباطی با ایران ندارند. رسانه‌های انگلستانی از بررسی نظامی یک فروند پهپاد شاهد۱۳۶ توسط نظامیان اوکراینی خبر داده‌اند که در آن، هیچ سندی درباره ادعاهای مرتبط با ایران پیدا نشده است.جمعی از نظامیان اوکراینی به‌دنبال بازرسی فنی یکی از پهپادهای شاهد۱۳۶ که به‌صورت عمل‌نکرده فرود آمده بود، قطعات داخلی آن را بررسی کردند و مشاهده شد که همۀ قطعات آن ساخت کشورهای مختلف جهان ـ آمریکا، لهستان، چین و غیره ـ هستند و اساساً ارتباطی با ایران ندارند. جالب اینجاست که به‌گفتۀ نشریه تلگراف، اکثر این قطعات به‌صورت آن‌لاین هم قابل خریداری هستند و اساساً فناوری غیرقابل دسترسی نیستند.

منبع: تسنیم

انتخابات کِنست آغاز شد

حوزه‌های رای گیری در اراضی اشغالی از ساعت هفت صبح امروز (سه شنبه) به وقت محلی به منظور برگزاری انتخابات پارلمانی (کِنست) باز شده‌اند تا اسرائیلی‌ها ۱۲۰ نماینده خود را انتخاب کنند.انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی برای انتخاب نمایندگان کِنست جدید آغاز شد. الجزیره در این باره گزارش داد که حدود ۶.۷ میلیون اسرائیلی که واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی هستند، برای انتخاب ۱۲۰ عضو پارلمان این رژیم به پای صندوق‌های رای می‌روند. در این دوره انتخابات کنست همانند دیگر دوره‌ها انتخابات به شکل زودهنگام برگزار می‌شود و رای‌دهندگان به طور مستقیم به افراد رای نمی‌دهند بلکه این فهرست‌های حزبی هستند که برای رای‌گیری به شهروندان رژیم صهیونیستی معرفی می‌شوند. بنا بر قوانین موجود پس از پایان رای‌گیری هر حزبی با توجه به میزان رایی که به دست آورده نامزدهای خود را روانه پارلمان می‌کند و حزب و یا ائتلافی که اکثریت (۶۱ کرسی) به دست آورد از سوی رئیس رژیم صهیونیستی برای آغاز مشورت با دیگر احزاب به منظور تشکیل دولت معرفی می‌شود. طبق اعلام کمیته مرکزی انتخابات اسرائیل، ۴۰ فهرست برای این دور از انتخابات کنست ثبت نام کرده‌اند، اما پیش‌بینی شده است که تنها یک چهارم آنها بتوانند به کنست راه یابند. از جمله فهرست‌های مهم حزب راست "لیکود" به ریاست بنیامین نتانیاهو، رئیس اپوزیسیون، ائتلاف میانه "آینده‌ای وجود دارد" به رهبری یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی، "اردوگاه رسمی" به رهبری بنی گانتس، وزیر جنگ، "صهیونیست دینی" به رهبری "زالل اسموتریچ"، "حزب راستگرای "شاس"، "یهدوت هتوراه"، "اسرائیل خانه ما"، ائتلاف عربی موسوم به "فهرست مشترک"، حزب "کارگر"، "مرتز" و فهرست یکپارچه عربی هستند. روند رأی گیری تا ساعت ده شب به وقت محلی ادامه خواهد یافت و پس از آن شمارش آرا آغاز خواهد شد. طبق دو نظرسنجی انجام شده اخیر توسط شبکه "کان" و روزنامه "معاریو"، ائتلاف نتانیاهو متشکل از چهار حزب ۶۰ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست را به دست خواهد آورد و جبهه مقابل او نیز که متشکل از احزاب راست، چپ و میانه‌رو است ۵۶ کرسی را به خود اختصاص خواهند داد. همچنین این نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از آن است که "جنبش عربی تغییر" به ریاست احمد الطیبی که اخیرا اعلام کرد بدون ائتلاف با هیچ طرفی در انتخابات مشارکت می‌کند، چهار کرسی باقی مانده را از آن خود خواهد کرد. انتخابات امروز پنجمین انتخابات کنست طی چهار سال گذشته است و نتایج نظرسنجی‌های انجام شده درباره این انتخابات احتمال بی‌نتیجه بودن این دور از انتخابات را قوت بخشیده‌اند؛ چراکه رقابت پایاپای بوده و گفته می‌شود که هیچ یک از طرف‌ها موفق به کسب ۶۱ کرسی نخواهند شد.

منبع: ایسنا

گازوئیل هم زنگ هشدار را در آمریکا به صدا درآورد

گزارش ها نشان می دهد که کاهش روزافزون ذخایر گازوئیل در آمریکا مشکلات مربوط به حمل و نقل این کشور را چند برابر کرده و آشفتگی زیادی را در بازار سوخت آمریکا به وجود آورده است. براساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عرضه گزوئیل در این زمان از سال برای این مشتقات نفتی، ۱۰۶ میلیون بشکه کمتر از حد معمول و تقریباً به اندازه سال ۱۹۵۱ است، زمانی که جمعیت آمریکا کمتر از نیمی از ۳۳۲ میلیون فعلی بود سی ان بی سی نیز در این ارتباط گزارش می دهد که قیمت گازوئیل برای تحویل در ماه نوامبر ۳۳ درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود این افزایش ادامه داشته باشد. بیشترین کمبود گازوئیل در منطقه شمال شرق آمریکا از جمله در نیویورک و نیوانگلند ثبت شده است. گزارش ها نشان می دهد که برخی از عوامل افزایش تقاضای گازوئیل به دلیل عدم امکان انتقال هیدروکربن از طریق رودخانه می سی سی پی است که در حال حاضر با خشکسالی مواجه است و همچنین تهدید به اعتصاب راه آهن نیز به افزایش تقاضا برای گازوئیل دامن زده است. در حال حاضر گفته شده که پالایشگاه های ساحل شرقی در ماه های ژوئن و ژوئیه با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید گازوئیل خواهند داشت، اما بعید است افزایش ساعات کاری این پالایشگاه ها بتواند کمبود فعلی سوخت گازوئیل را تامین کند. در عین حال افزایش قیمت گازوئیل در آمریکا باعث شده تا تاجران سوخت، نفتکش‌های خود به مقصد اروپا را به سمت ایالات متحده اعزام کنند، زیرا قیمت گازوئیل در آمریکا در حال حاضر بالاتر از اروپاست و عرضه گازوئیل در آمریکا با سود بیشتری همراه است. به عنوان نمونه «نفتکش تاندرکت» که در اصل عازم مقصد هلند بود، پس از بارگیری در خاورمیانه با حدود ۶۵۰ هزاربشکه (معادل ۲۷ میلیون گالن) گازوئیل، بار خود را در نیویورک تخلیه کرد. با وجود این وضعیت، اما همچنان تامین گازوئیل در آمریکا در سطح بحرانی است و هنوز مقامات این کشور راهی برای این کسری زیاد سوخت پیدا نکرده اند.

منبع: مهر

قربانیان جشن خونین هالوین در کره به ۱۵۶ نفر رسید

وزارت کشور وامنیت کره جنوبی اعلام کرد شمار قربانی‌های جشن هالووین در شهر سئول به ۱۵۶ نفر افزایش یافته، ۱۵۱ نفر نیز زخمی شدند که ۴۰ نفر از آن‌ها همچنان در بیمارستان بستری است و شرایط ۲۹ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است. به گفته رسانه‌های کره جنوبی، در این حادثه مرگبار دست‌کم ۲۶ شهروند خارجی از ۱۴ کشور جهان کشته شدند. به نوشته راشاتودی، جسد شهروندانی از روسیه، چین، ایران، ازبکستان، و نروژ در میان قربانیان هستند. «یون سوک یول»، رئیس‌جمهور کره جنوبی، روز یکشنبه، پس از حادثه جشن‌های هالووین در پایتخت این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام سوگواری ملی کرد. «چوی چئون سیک» از مقامات کره جنوبی در این خصوص گفت که حادثه زمانی رخ داد که جمعیت زیادی از مردم در حرکت به سوی یک گذرگاه باریک نزدیک هتل همیلتون بودند که ناگهان تعدادی از آنها به علت ازدحام جمعیت لگدمال شدند. جمعیت مذکور برای شرکت در جشن هالووین گرد هم آمده بودند که این حادثه رخ داد. یک مقام پلیس نیز که نخواست نامش فاش شود گفت: دلایل بروز این حادثه در دست بررسی قرار دارد. «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان، با مردم کره جنوبی و خانواده کشته شدگان و مصدومان ابراز همدردی کرد. وی همچنین اعلام کرد: متأسفانه تاکنون ۵ نفر از اتباع کشورمان در میان قربانیان این حادثه بوده‌اند.

منبع: مهر

اعتراضات ضد نتایج انتخابات در برزیل آغاز شد

کامیون داران حامی «ژایر بولسونارو»، رئیس جمهور شکست خورده برزیل روز دوشنبه دست به اعتراض زدند و جاده ها را در ۲۰ ایالت مسدود کردند. مسدود شدن جاده ها و اعتصاب کامیون داران در برزیل در اعتراض به شکست انتخاباتی بولسونارو می تواند بر صادرات محصولات کشاورزی در یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی جهان تأثیر بگذارد و باعث هرج و مرج اقتصادی بیشتر شود. بولسونارو در انتخابات روز یکشنبه از رئیس جمهور سابق چپ‌گرا، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا شکست خورد، اما هنوز شکست را نپذیرفته است. فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهد که برخی از کامیون‌داران با ایجاد موانع جاده‌ای خواستار کودتای نظامی برای جلوگیری از رئیس‌جمهوری لولا شده اند. پلیس بزرگراه فدرال برزیل اعلام کرد که ۲۳۶ تظاهرات باعث مسدود شدن بخشی یا کامل جاده ها در ۲۰ ایالت شده است. کامیون داران که از سیاست های بولسونارو مانند کاهش قیمت گازوئیل منتفع شده اند، یکی از پایگاه های اصلی او در انتخخابات بودند. بندر سانتوس، جایی که بیشتر غلات برزیل از آنجا صادر می شود، اوایل روز دوشنبه اعلام کرد که هنوز اعتراضات بر انتقال محموله ها و غلات تأثیری نداشته است. مقامات بندری پاراناگوا نیز اعلام کردند یکی از جاده های اصلی که به بندر آن دسترسی دارد توسط معترضان مسدود شده بود، اما هیچ اختلالی فوری در حرکت محموله ایجاد نشد. با این حال، «نورماندو کورال»، رئیس گروه مزرعه فاماتو، گفت که مسدود شدن جاده ها در ماتو گروسو به عنوان بزرگترین ایالت تولیدات کشاورزی برزیل، در صورت تداوم، می تواند انتقال محموله های کشاورزی را مختل کند. روز دوشنبه، «لولا داسلیوا» نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در مقابل «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور کنونی این کشور به پیروزی دست یافت. بر اساس این گزارش، با شمارش ۹۹.۵ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل لولا داسیلوا ۵۰.۸۶ درصد و بولسونارو ۴۹.۱۴ درصد آرا را کسب کردند. در همین راستا، کمیسیون عالی انتخابات برزیل پیروزی لولا داسیلوا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. دومین دور انتخابات ریاست جمهوری برزیل روز یکشنبه برگزار شد و برزیلی‌ها برای انتخاب رئیس جمهور آینده و فرماندار ۱۲ ایالت به پای صندوق‌های رأی رفتند. لولا داسیلوا در حالی برای یک دوره چهار ساله تصدی ریاست جمهوری برزیل را عهده دار شد که پیش از این بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ این منصب را در اختیار داشت. داسیلوا، نماینده احزاب و جریان‌های چپ‌گرای برزیل و از مخالفان جدی سیاست‌های آمریکایی و ضدامپریالیستی است. او از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بود و پیش از برگزاری دور اول انتخابات تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌داد داسیلوا با فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصدی از رقیب خود جلوتر است. بولسونارو پس از طرح ادعاهای بی‌اساس درباره احتمال تقلب در انتخابات و متهم‌کردن مسئولان برگزاری انتخابات به توطئه‌چینی علیه او، تهدید کرده بود که احتمالاً نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت. بولسونارو بدون ارائه شاخص و معیاری گفته بود تنها در صورتی نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت که انتخابات «پاک و شفاف» برگزار شود. انتخابات دور اول ریاست‌جمهوری برزیل ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برگزار شد و به دلیل اینکه هیچکدام از نامزدها موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا نشدند به دور دوم کشیده شد.

منبع: مهر

ایران آمریکایی ها را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبات مراجع ذیربط و در راستای اجرای قانون (مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه) مصوب ۲۲ مرداد ۱۳۹۶، اشخاص و نهادهای زیر را به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر و به دلایل ارتکاب فعالیتهای ضد حقوق بشری، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و اغتشاش در ایران، تحریک و تشویق اقدامات تروریستی، مقابله با تلاشها و فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، و در نهایت افزایش فشار بر ملت ایران که مصداق تروریسم اقتصادی است، تحت تحریم قرار می دهد: اشخاص حقیقی:

۱- مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه (سنتکام) ۲- گریگوری گیلوت، معاون فرمانده سنتکام۳- اسکات دسورمیکس، فرمانده پایگاه هوایی آمریکا در اربیل عراق۴- خوآن زاراته، رییس مرکز قدرت مالی و اقتصادی در بنیاد دفاع از دموکراسی ها و موسسه امریکن انترپرایز۵- مارک والاس، مدیر اجرایی پایگاه اتحاد علیه ایران هسته ای (یوآنی) ۶- والی آدیمو، قائم مقام و معاون اجرایی وزیر خزانه داری آمریکا۷- الکسی گرینکویک، فرمانده رسته نهم نیروی هوایی آمریکا۸- آنه نیوبرگر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در حوزه سایبر و فناوریهای نوظهور۹- آیزاک جانسون، فرماندهی امور مدنی و عملیات روانی ارتش آمریکا۱۰- برایان نلسون، معاون اطلاعات مالی و تروریسم خزانه داری آمریکا

اشخاص حقوقی

۱- بنیاد اتحاد علیه ایران هسته ای ملقب به (یوآنی) ۲- سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) ۳- رسته نهم نیروی هوایی ارتش آمریکا۴- گارد ملی آمریکا

اشخاص و نهادهای فوق الذکر، وفق مواد ۶، ۷،و ۸ از بخش ششم قانون یادشده، مشمول ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حسابهای بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود. کلیه نهادها و دستگاه های جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را به منظور اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

منبع: مهر

پیونگ یانگ به مانور مشترک کره و آمریکا هشدار داد

کره شمالی روز دوشنبه از ایالات متحده و کره جنوبی خواست تا مانورهای نظامی خود را متوقف کنند. کره شمالی برگزاری این مانورها را تحریک آمیز خواند و گفت که ممکن است واکنش قدرتمندتر از سوی پیونگ یانگ را به دنبال داشته باشد. این هشدار را وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه ای اعلام کرد و گفت: «وضعیت در شبه جزیره کره و مجاور آن به دلیل تحرکات نظامی بی وقفه و بی پروای آمریکا و کره جنوبی دوباره وارد مرحله تقابل جدی قدرت در برابر قدرت شده است.» ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی یکی از بزرگترین مانورهای هوایی نظامی ترکیبی خود را از روز دوشنبه آغاز کرده اند و صدها هواپیمای جنگی از هر دو طرف حملات ساختگی را در ۲۴ ساعت شبانه روز تمرین می کنند. نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که این عملیات طوفان هوشیار نام دارد و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. همچنین گفته شده حدود ۲۴۰ هواپیمای جنگی با حدود ۱۶۰۰ سورتی پرواز در این مانور نظامی مشارکت خواهند داشت. واشنگتن و سئول هشدار داده اند که پیونگ یانگ ممکن است آزمایش بمب های هسته ای خود را برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ از سر بگیرد. از سوی دیگر در بیانیه هشدار آمیز وزارت امور خارجه کره شمالی آمده است: «کره شمالی آماده است تا تمام اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت، امنیت مردم و تمامیت ارضی خود در برابر تهدیدات نظامی خارجی انجام دهد.» در این بیانیه همچنین گفته شده است: «اگر ایالات متحده به طور مستمر بر اقدامات تحریک آمیز نظامی شدید پافشاری کند، کره شمالی اقدامات قوی تری را در نظر خواهد گرفت.» کره شمالی در این ارتباط گفت: «اگر ایالات متحده خواهان هیچ گونه تحول جدی علیه منافع امنیتی اش نیست، باید رزمایش های جنگی بی فایده و بی اثر را فوراً متوقف کند. در غیر این صورت، باید به طور کامل مسئولیت همه عواقب آن را بپذیرد.» کره شمالی مانورهای مشترک را به عنوان تمرینی برای تهاجم و اثبات سیاست های خصمانه واشنگتن و سئول محکوم می کند. این کشور در پاسخ به رزمایش های آمریکا و کره جنوبی، موشک پرتاب می کند و یا دست به انجام مانورهای هوایی می زند و یا توپخانه را به سمت دریا هدف می گیرد. پیونگ یانگ همچنین درخواست‌ها برای از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را رد می کند و در مقابل در سال جاری حجم بی‌سابقه‌ای از آزمایش‌های موشکی را انجام داده است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه بار دیگر خواستار بازگشت کره شمالی به مذاکرات شد و افزود که سیاست آمریکا برای خلع سلاح کامل شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای تغییر نکرده است. پرایس در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در نهایت توان هسته ای کره شمالی را به رسمیت می شناسد یا خیر، پاسخ داد: «این سیاست ما نیست. من پیش بینی نمی کنم که هرگز ما این سیاست را دنبال کنیم.»

منبع: مهر

هیئت سیاسی بحرین وارد تل آویو شد

یک هیئت سیاسی ۵۰ نفری از سوی دولت بحرین به ریاست «زاید بن راشد الزیانی»، وزیر صنعت و تجارت این کشور روز یکشنبه با هدف آنچه ادامه مذاکرات برای «توافق تجارت آزاد با رژیم صهیونیستی» عنوان شده، وارد تل آویو شد. الزیانی گفته است که انتظار دارد این توافق تا پایان سال جاری تکمیل شود. او همچنین در بازدید از شرکت های سرمایه گذاری تایید کرد که ما به انعقاد توافق تجارت آزاد خوش بین هستیم و امیدواریم تا پایان سال این معامله را نهایی کنیم. الزیانی همچنین افزود که دور دیگری از مذاکرات تجارت آزاد در اواسط نوامبر نیز برگزار خوهد شد. وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی به رویترز گفته است که در نظر دارد تا هیئتی را برای دور بعدی به منامه اعزام کند تا در اسرع وقت و حداکثر تا پایان سال این مذاکرات را به نتیجه برساند. الزیانی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌هایش در مورد انتخاب یک دولت راست‌گرای تندرو در رژیم صهیونیستی، گفت که «بحرین و اسرائیل از امضای توافق‌نامه ابراهیم راه زیادی را طی کرده‌اند و بسیار تأسف‌آور است اگر یکی بیاید و مسیر را برعکس کند.» الزیانی گفت که او معتقد است که بقیه جهان عرب نظاره گر پیشرفت امضاکنندگان توافقنامه ابراهیم هستند. الزیانی در مورد اظهارات بنیادگرایانه از سوی ایتامار بن گویر نیز گفت: «ما ترجیح می دهیم اظهارات مشابهی را نشنویم، اما باید این را به عنوان یک پروژه بلندمدت نگاه کنیم و به تصویر بزرگتر نگاه کنیم.» دو هفته پیش نیز، رژیم صهیونیستی از امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی با بحرین در توافقی که از آن به عنوان «تاریخی» یاد کرد، خبر داده بود. سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین در پیامی توئیتری اعلام کرد که «عودید فوریر» وزیر کشاورزی این رژیم و «وائل بن ناصر المبارک» همتای بحرینی وی در کنفرانسی که در ایلات برگزار شده بود یادداشت تفاهم همکاری را در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی امضا کردند. رژیم صهیونیستی و بحرین که در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی توافق سازش امضا کردند، ماه گذشته میلادی از مذاکرات رسمی برای انعقاد توافق تجارت آزاد بین دو طرف خبر داده بودند. روزنامه وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داده بود که رژیم صهیونیستی پس از توافق‌های دو سال پیش پیمان ابراهام با کشورهای عربی، چندین قرارداد به ارزش میلیاردها دلار با این کشورها منعقد کرده است. این روزنامه آمریکایی به نقل از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گزارش داد که شرکت‌های تسلیحاتی صهیونیستی قراردادهایی به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار با امارات، بحرین و مغرب منعقد کرده‌اند. در این باره، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که فروش تسلیحات نظامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ۷ درصد از کل صادرات این رژیم در سال گذشته را تشکیل داده است. به گفته مقامات امنیتی صهیونیستی، از زمان امضای توافقات آبراهام، بیش از ۱۵۰ بار با همتایان خود در این سه کشور نشست برگزار کرده اند.

منبع: مهر

انگلیس به روسیه هشدار اتمی داد

«جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه جدید انگلیس روز دوشنبه هشدار داد که هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین ماهیت درگیری را تغییر داده و پیامدهای شدیدی برای مسکو به همراه خواهد داشت. وزیرخارجه انگلیس همچنین در مجلس عوام افزود: «هیچ کشور دیگری در مورد استفاده از سلاح های هسته ای صحبت نمی کند. هیچ کشوری روسیه یا رئیس جمهور [روسیه] پوتین را تهدید نمی کند. برای او باید مشخص باشد که برای لندن و متحدان ما، هر گونه استفاده از سلاح های هسته ای ماهیت درگیری را تغییر می دهد و عواقب شدیدی برای روسیه خواهد داشت.» پیشتر «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفته بود که رهبران غربی هر روز لفاظی های هسته ای را انجام می دهند، ولی روسیه نمی خواهد بخشی از این شیوه لفاظی باشد. پسکوف همچنین گفت که مسکو می تواند از تسلیحات هسته ای تنها در راستای پیروی از دکترین هسته ای خود استفاده کند لفاظی وزیرخارجه انگلیس علیه روسیه در حالی صورت گرفته که پیش از این نیز، «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در آمریکا گفته بود که با توجه به تنش‌های موجود، آمریکا باید تمام تسلیحات هسته‌ای که در خارج از این کشور مستقر کرده را به قلمرو خود برگرداند. آنتونوف گفت: در شرایط پرتنش فعلی و افزایش مخاطرات، کشورهای هسته‌ای مسئولیتی ویژه برای جلوگیری از تشدید تنش دارند. علاوه بر این، یک بار دیگر از وانشگتن می‌خواهم که تمام سلاح‌های هسته‌ای که در خارج از این کشور مستقر کرده را به خاک خود باز گردانده، زیرساخت‌های برون‌مرزی برای ذخیره و نگهداری آنها را از بین برده و رزماش شبیه‌سازی استفاده از این تسلیحات با دخالت نیروهای کشورهای غیرهسته‌ای که به عنوان بخشی از «رزمایش‌های مشترک هسته‌ای» ناتو انجام می‌شود را کنار بگذارد؛ رزمایش‌هایی که خلاف اصول اولیه معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است. وی اضافه کرد: مقامات دولتی معمولاً از این سلاح‌ها تحت عنوان سلاح‌های تاکتیکی یاد و اینگونه استدلال می‌کنند که زرادخانه تسلیحات هسته‌ای روسیه چندین برابر بزرگ‌تر از زرادخانه آمریکا است. آنها اما این واقعیت را آشکار نمی‌کنند که تمام سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی ما در تأسیسات مرکزی در روسیه انبار شده و برای آمریکا تهدیدی محسوب نمی‌شود. سفیر روسیه در آمریکا اضافه کرد: درباره بمب‌های هوایی آمریکا نیز باید بگویم که آنها در کشورهای اروپایی که تا مرز روسیه فاصله پروازی کوتاهی دارند، مستقر شده‌اند. به همین دلیل است که بمب‌های B۶۱-۱۲ به‌رغم ظرفیت محدود، از اهمیت راهبردی زیادی برخوردارند. وی تاکید کرد: علاوه بر این، نیروهای مسلح روسیه به همراه شرکای ناتو، معمولاً رزمایش‌هایی را برای استفاده از این سلاح‌ها برگزار می‌کنند. چنین رزمایش‌هایی هم‌اینک به عنوان بخشی از رزمایش «نیمروز استوار» انجام می‌شود. رهبری ائتلاف آتلانتیک شمالی مدعی است که این فعالیت‌ها علیه روسیه صورت نمی‌گیرد. سوالی که پیش می‌آید این است که اگر آن کشوری که ناتو در تفکر راهبردی خود از آن به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید مستقیم» علیه امنیتش یاد می‌کند، ما نیستیم، پس این ائتلاف علیه کدام کشور استفاده از سلاح اتمی را آزمایش می‌کند؟

منبع: مهر

آیت الله اختری درگذشت

آیت الله «عباسعلی اختری» نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت. ایشان به دلیل بیماری سرطان، از چند روز گذشته در بیمارستان بستری بود. عباسعلی اختری (زاده ۱۳۱۸ سرخه) اهل شهر سرخه، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری و نماینده معمم ادوار اول و هفتم مجلس شورای اسلامی است. او در سال ۱۳۶۰، طی حکمی از سوی روح‌الله خمینی، به نمایندگی، ولی فقیه و امامت جمعهٔ شهرستان سمنان منصوب شد. وی در سال ۱۳۸۰ از امامت جمعهٔ سمنان استعفا داد و سید محمد شاهچراغی جایگزین او شد. وی همچنین در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شده بود و در لیست اعلامی از سوی جبهه «جهادگران ایران اسلامی» قرار داشت که موفق به ورود به مجلس خبرگان رهبری نشد. با این حال، در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، عباسعلی اختری با کسب آرای لازم توانست به جمع نمایندگان خبرگان رهبری اضافه شود.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران آماده برگزاری هفته فرهنگی در دوشنبه شد

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمهوری تاجیکستان برگزار می‌شود. زلفیه دولت زاده وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان، محمد علی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر مسئولان ایران و تاجیک در فرودگاه دوشنبه وارد این کشور شدند. حضور در آئین گشایش هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، دیدار با مسئولان تاجیکستانی، اهالی فرهنگ و هنر و ایرانیان، رونمایی از آلبوم ۲۴ اثر نفیس خوشنویسی استاد تیموری، گشایش هفته فیلم ایران در تاجیکستان و ... از جمله برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر است. به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان و در پاسخ به دعوت رسمی وزیرفرهنگ جمهوری تاجیکستان از دکتر محمد مهدی اسماعیلی، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان در شهرهای دوشنبه، خجند و باختر، با حضور هیئتی متشکل از مقامات رسمی، فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. در این رویداد فرهنگی که با حضور شاعران و ادیبان، گروه‌های شاهنامه خوان و نقالی، پهلوانان زورخانه ای، موسیقی و هنرمندان تجسمی و صنایع دستی برگزار می‌شود گوشه‌ای از فرهنگ و هنر کشورمان به نمایش درخواهد آمد. همزمان با برگزاری هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان، هفته فیلم ایران نیز در این کشور با نمایش فیلم‌های ایرانی برگزار خواهد شد. و فیلم‌های پسران دریا، عماد و توبا و همچنین تختی در هفته فیلم ایران در تاجیکستان به نمایش در می‌آید. اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین هدف از این سفر و دیدارهای دوجانبه را در دستور کار قرار دادن گسترش تعاملات فرهنگی میان ایران و تاجیکستان بویژه در حوزه‌های سینما، موسیقی، تجسمی، کتاب و دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری دانست و تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره در دولت سیزدهم، هیچ منعی برای گسترش تعاملات فرهنگی با کشور دوست و برادر تاجیکستان ندارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عزم و اراده روسای جمهور اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان برای گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: این مهم نشانگر این است که هدف دو کشور گسترش مناسبات و ارتباطات در زمینه‌ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی در سطحی عالی است.

منبع: خبرنگاران جوان

نرخ بیکاری جوانان کاهشی شد

مطابق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از تابستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۰) ٢.٧ درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۱، ١٦,٢ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ۱۴۰۰، به میزان ١.٤ درصد کاهش یافته است. یکی از نکات مهم و مد نظر در آمارهای مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۱ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل شاغلان ۲۶.۶ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فاصل مشابه سال قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است. در بهار ۱۴۰۱ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران ۳۹.۷ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

منبع: ایسنا

پوتین شرط فعالیت دوباره کریدور غلات را اعلام کرد

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه به تعلیق کریدور انتقال غلات اشاره کرد و در این ارتباط به خبرنگاران گفت: «تصمیم روسیه برای تعلیق قرارداد غلات به دلیل تهدید بالقوه برای این کریدور بشردوستانه است.» رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت: «اکنون همه در مورد آنچه روسیه انجام می دهد صحبت می کنند، بدون اینکه به خاطر بیاورند که علت آن چیست. و این ناشی از یک تهدید بالقوه برای این کریدور انسانی است.» پوتین تاکید کرد: «ما نمی گوییم که مشارکت خود را در این عملیات خاتمه می دهیم، اما در این میان، اوکراین باید تضمین کند که هیچ تهدیدی برای کشتی ها در کریدور غلات وجود نخواهد داشت.» پوتین شرط خود برای از سرگیری فعالیت کریدور غلات را اعلام و در این ارتباط خاطرنشان کرد: «اوکراین باید تضمین کند که هیچ تهدیدی علیه کشتی‌های غیرنظامی و کشتی‌های تدارکاتی روسیه وجود نخواهد داشت.» وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که پس از اقدام طرف اوکراینی علیه کشتی‌های روسی در بندر سواستوپل، مسکو مشارکت خود در توافقنامه صادرات غلات را برای مدت نامشخص به حالت تعلیق درآورد. چندی پیش نیز سفیر روسیه در آمریکا گفته بود: «در شرایط حملات و تحریکات علیه کشتی‌های نظامی و تجاری روسیه که در طرح ابتکاری "دریای سیاه" شرکت دارند، نمی‌توانیم بدون توجه به مسائل امنیتی به کار خود ادامه دهیم. در تعلیق اجرای توافق، محکوم کردن روسیه ناعادلانه است. این وضع به دلیل اقدامات غیرعاقلانه رژیم کی یف رخ داده است.» آنتونوف تصریح کرد: «نیمی از تمام کشتی های باری به عنوان بخشی از "معامله غذایی" راهی کشورهای توسعه یافته شدند و نه کشورهای نیازمند. در مورد کنایه‌های تحریک گرسنگی، مایلیم فراخوان‌های مکرر خود را برای ارسال محموله‌های غذایی، قبل از هر چیز، به کشورهای نیازمند یادآوری کنیم.»

منبع: تسنیم

کانادا چند فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد

کانادا تحریم‌هایی را علیه چهار فرد و دو نهاد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر اعمال کرد.وزارت امور خارجه کانادا امروز دوشنبه طی بیانیه‌ای تحریم‌هایی را علیه چهار فرد و دو نهاد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر اعمال کرد. طبق بیانیه مذکور، تحریم‌های جدید علیه مقامات ارشد و نیروهای انتظامی ایران به بهانه آنچه «سرکوب تظاهرات غیرمسلحانه» ادعا شده، اعمال شده است. بر این اساس حسین رحیمی، احمد فاضلیان، اسدالله جعفری، سید مرتضی موسوی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و مرکز آموزشی جامعةالمصطفی در فهرست تحریم‌های کانادا قرار گرفته‌اند. ملانی جولی وزیر خارجه کانادا طی بیانیه‌ای در این زمینه با حمایت از ناآرامی‌ها و اغتشاشگران به اسم حقوق بشر گفته کانادا به حمایت از مردم ایران ادامه خواهد داد! کانادا ماه گذشته چندین شخص و نهاد ایرانی دیگر را نیز تحریم کرده بود و علاوه بر آن خبرگزاری تسنیم و چند رسانه دیگر کشورمان را نیز در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

منبع: تسنیم

اظهارات ضد مهاجرتی وزیر کشور انگلیس جنجال به پا کرد

پس از ادعای سوئلا براورمن وزیر کشور انگلیس در پارلمان، مبنی بر اینکه این کشور با "تهاجم" افرادی که با قایق‌های کوچک در حال عبور از کانال مانش هستند مواجه است، احزاب مخالف و حتی برخی از نمایندگان پارلمان در حزب حاکم محافظه کار، شایستگی وی را برای این پست زیر سوال بردند.رویترز دوشنبه شب نوشت، براورمن هفته گذشته، ۶روز پس از استعفای خود از سمت وزیر کشوری به دلیل ارسال یک سند دولتی از ایمیل شخصی خود به کارمند یکی از نمایندگان مجلس و نقض قوانین، توسط ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس مجدداً به عنوان وزیر کشور منصوب شد. وی روز دوشنبه در سخنانی در پارلمان انگلیس که به خاطر بی توجهی به توصیه‌های حقوقی در مورد بازداشت طولانی مدت مهاجران در یک مرکز رسیدگی به پناهندگان در جنوب این کشور مورد پرسش قرار گرفته بود، گفت که سامانه مهاجرتی انگلیس "در هم شکسته" و "خارج از کنترل" است. وی گفت: "بیایید وانمود نکنیم که همه پناهنده‌ها در مضیقه هستند، کل کشور می‌داند که این درست نیست. "این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که مردی روز یکشنبه بمب‌های بنزینی متصل به وسایل آتش بازی را به سمت یک مرکز مهاجرت در بندر دوور در جنوب انگلیس پرتاب و سپس خودکشی کرد. سوناک که هفته گذشته به عنوان سومین نخست‌وزیر انگلیس در دو ماه گذشته شروع به کار کرد، روزهای اولیه ریاست خود را تحت‌الشعاع اختلافات در مورد انتصاب براورمن به وزارت کشور سپری می‌کند. احزاب مخالف و حتی برخی از نمایندگان پارلمان در حزب حاکم محافظه کار، شایستگی براورمن برای این پست را زیر سوال برده‌اند. تامی شپرد نماینده پارلمان اسکاتلند از حزب ملی اسکاتلند (SNP) او را به "لفاظی‌های راست افراطی و تحریک آمیز" متهم کرد. براورمن روز دوشنبه، اذعان کرد که ۶ بار اسناد رسمی دولتی را در ایمیل شخصی خود قرار داده است؛ اقدامی که نگرانی‌های جدیدی را در مورد نقض قوانین انگلیس از سوی وزیران در زمانی که مسئولیت امنیت کشور را بر عهده دارند، ایجاد کرده است. با این حال، پس از اینکه برخی از مسئولان او را به نادیده گرفتن عمدی توصیه‌های حقوقی برای انتقال افراد از اردوگاه‌ها به هتل‌ها متهم کردند، براورمن از تصمیم خود برای نگهداری هزاران نفر در یک مرکز مهاجرت در شهر کنت دفاع کرد. دیوید نیل بازرس ارشد مستقل مرزها و مهاجرت، هفته گذشته شرایط سایت منستون در کنت را "بسیار فاجعه بار" توصیف کرد. در حالی که پیش بینی شده بود در این کمپ حداکثر ۱۵۰۰ مهاجر برای کمتر از ۲۴ ساعت اسکان داده شوند، تعداد آنها به بیش از دو برابر افزایش یافته است. همچنین یک خانواده افغان می‌گوید که آنها ۳۲ روز در آنجا بوده‌اند. براورمن در طول مناظره در پارلمان گفت که با یک قانونگذار موافق است که گفته بود اگر مهاجران معتقد باشند که محل اقامت در انگلیس به اندازه کافی خوب نیست، می‌توانند «به یک قایق سوار شوند و مستقیماً به فرانسه برگردند».کیم جانسون، یک قانونگذار از حزب اصلی مخالف کارگر، گفت که ادبیات براورمن، نژادپرستان و افراط گرایان را برای حمله به پناهجویان آسیب پذیر ترغیب می‌کند آن مک لافلین، یکی از اعضای حزب SNP، گفت که "از شنیدن اینکه وزیر کشور عمداً از زبان تحریک آمیز درباره پناهجویان آسیب پذیر استفاده می‌کند، شوکه و کاملاً منزجر شده است". او این اظهارات را شرم آور خواند. در پی افزایش بی‌سابقه تعداد پناهجویانی که با قایق‌های کوچک در سراسر کانال مانش در سال جاری وارد انگلیس شده‌اند، آمارهای دولتی نشان می‌دهد که تا کنون بیش از ۳۹ هزار نفر در سال جاری وارد این کشور شده‌اند که نسبت به ۲۸هزار ۵۲۶ نفر در سال گذشته افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد. بیشتر این پناهجویان از ایران، سوریه، عراق و اریتره هستند دولت انگلیس می‌گوید که ۹۰ درصد از پناهجویان مرد هستند و بسیاری از آنها مهاجران اقتصادی هستند تا پناهندگان واقعی. بر اساس یک نظرسنجی که در ماه جاری منتشر شد، حدود یک پنجم از انگلیسی‌ها می‌گویند که مقابله با مهاجرت چالش برانگیزترین مسئله پیش روی این کشور است. براورمن ضن حمایت از خروج انگلیس از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر گفت، این تنها راهی است که این کشور می‌تواند مشکلات مهاجرتی خود را حل کند. وی اضافه کرد این "رویای" او بود که ببیند پروازی که پناهجویان را به رواندا اخراج می‌کند، برمی‌خیزد.

منبع: ایرنا

آمریکا بازهم گزینه نظامی را به زبان آورد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، مدعی شد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در صورت شکست دیپلماسی در برابر تهران، گزینه نظامی را بررسی خواهد کرد.رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در ادامه لفاظی ها ضد ایران ادعا کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در صورت شکست دیپلماسی در برابر تهران، گزینه نظامی را بررسی خواهد کرد. رابرت مالی، همانند صحبت های اخیر خود بار دیگر بر حمایت از آشوبگران و اغتشاشگران در ایران تاکید کرد و بدون اشاره ای به تحریم‌های ظالمانه آمریکا که زنان، کودکان و بیماران ایران را تحت تاثیر قرار داده است، مدعی شد: تحریم‌های اضافی علیه ایران اعمال و تدابیری اتخاذ خواهیم کرد تا به جهان نشان دهیم که ایران چه اقداماتی علیه ملت خود انجام می‌دهد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که کشورش متهم به زمینه سازی و نقش آفرینی اغتشاشات در ایران است، از توئیت قبلی خودش که گفته بود تظاهرکنندگان خواهان احترام گذاشتن نظام به آنها هستند، عذرخواهی کرد و گفت: باید به جای آن، می گفتم تظاهرکنندگان خواهان سرنگونی نظام ایران هستند.

منبع: شبکه خبر

وزیر کشور انگلیس آماج حملات نمایندگان قرار گرفت

وزیر کشور دولت جدید انگلیس به علت تخلف از قوانین دولتی و بی توجهی به مسائل امنیتی، آماج حملات نمایندگان مجلس این کشور قرار گرفته است.«سوئلا براورمن» که در دولت ۴۴ روزه لیز تراس وزیر کشور بود به علت تخلف از قوانین امنیت اسناد دولتی مجبور به استعفا شد، اما در دولت «ریشی سوناک» با وجود این تخلف بار دیگر به عنوان وزیر کشور برگزیده شد که واکنش‌های زیادی در پی داشته است.وزیر کشور انگلیس آماج حملات نمایندگان قرار گرفت او دیروز (دوشنبه) در مجلس انگلیس در واکنش به انتقاد نمایندگان بار دیگر عذرخواهی کرد واز آنان خواست اجازه دهند به مشکلات مربوط به وزارت کشوراز جمله موضوع مهاجران غیر قانونی متمرکز شود. براورمن، وزیر کشور انگلیس در بیانیه‌ای اعتراف کرد در شش نوبت اسناد رسمی دولتی را به رایانامه یا ایمیل شخصی خود ارسال کرده است که اعلام شد بر اساس قوانین دولتی انگلیس تخلف محسوب می‌شود. هنوز درباره اینکه اطلاعات منتقل شده وزیر کشور به رایانه نامه شخصی حاوی چه موارد امنیتی بوده است گزارشی منتشر نشده است، اما احزاب رقیب معتقدند او به این علت و دلایل دیگر مدیریتی فاقد صلاحیت لازم برای تصدی وزارت کشور انگلیس است. پیش‌تر نیز نمایندگان مجلس انگلیس از هک شدن تلفن همراه لیز تراس نخست وزیر پیشین انگلیس هنگامیکه وزیر خارجه این کشور بود ابراز نگرانی کردند. گفته شد اطلاعات بسیار محرمانه از جمله مربوط به جنگ اوکراین در زمانی که تراس وزیر خارجه انگلیس بوده به دست هکرها افتاده است، اما این موضوع به تازگی به رسانه‌ها درز کرد. ایوت کوپر از نمایندگان ارشد حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس گفت: «موضوعات بسیار مهمی درباره امنیت ملی وجود دارد که با این اقدام می‌تواند به دست کشور متخاصم افتاده باشد و باید این موضوع در سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی ما بسیار جدی گرفته شود».وی افزود: "همچنین سوالات امنیتی جدی درباره اینکه چرا و چگونه این اطلاعات درزکرده یا در حال حاضر منتشر شده است وجود دارد که باید فورا بررسی شود. رسانه‌های انگلیسی به نقل از منابع ناشناس می‌گویند عواملی که مظنون به کار برای روسیه هستند، مسئول این هک بوده اند. به نوشته رسانه‌های انگلیسی ماموران مظنون به کار برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تلفن شخصی نخست وزیر پیشین را در جریان کارزار تعیین رهبری حزب محافظه کار هک و به جزئیات مذاکرات با متحدان کلیدی بین المللی انگلیس دسترسی پیدا کرده اند. بتازگی مقامات روسیه اعلام کردند به اسنادی دست یافته اند که نقش انگلیس را در خرابکاری در خط انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم بر ملا می‌کند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین درنشست خبری در مسکو اعلام کرد «اگرعاملان حمله به خط لوله نورد استریم معرفی شوند، کشورهای اروپایی غافلگیر خواهند شد.» پس از انفجار و خرابکاری در خط انتقال گاز روسیه به اروپا انگلیس اعلام کرد تدابیر امنیتی در خط انتقال گاز از نروژ به انگلیس را تشدید کرده است.بر اساس گزارشهای رسمی منتشر شده در انگلیس، سال گذشته میلادی، انگلیس ۴ درصد از گاز، ۹ درصد از نفت و ۲۷ درصد از زغال سنگ مصرفی خود را از روسیه وارد کرده است. در سراسر اروپا نیز ۳۹ درصد از گاز، ۲۳ درصد از نفت و ۴۶ درصد از زغال سنگ مصرفی، پارسال از روسیه وارد شد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha