یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ گردهمایی ائمه جمعه، نمایندگان مردم لرستان در مجلس خبرگان، نمایندگان مجمع طلاب و فضلای استان با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حوزه‌های علمیه مادر و تئوری پرداز انقلاب هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از خرم آباد، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور امروز در نشست با ائمه جمعه، نمایندگان مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجمع طلاب و فضلای لرستانی مقیم قم و حوزویان استان که در دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه بسیار خرسندم که به این استان سفر نموده‌ام، اظهار داشت: استان لرستان، استانی پهناور با مردمانی شجاع و پایبند به معارف اهل بیت(ع) است، به طوری که چهره‌های تابناکی از این استان در سطح ملی و جهان مطرح هستند و در راستای هدایت مردمی فعالیت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در دوران سیل در چند سال گذشته به استان لرستان سفری داشتم، بیان داشت: با پیگیری نماینده ولی فقیه در لرستان و مدیران و معاونان حوزه علمیه لرستان بخشی از مصوبات آن سفر محقق و اجرا شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه علمیه درختی تناور است که در طول تاریخ شکل گرفته است، گفت: حوزه، مادر و تئوری پرداز انقلاب و ضامن سعادت امت اسلام و انقلاب است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه از خصوصیات بارز حوزه‌های علمیه، حضور همیشگی در صحنه‌های مختلف دفاع از اهداف اسلام و انقلاب بوده است، خاطر نشان کرد: در تاریخ دیرینه حوزه که قدمت چندین هزار ساله دارد، یک روز انقطاع و گسست ندیده و نخواهیم دید.

وی با بیان اینکه جریان فقاهت در حوزه، جریانی زنده، پرنشاط، تاریخی، مستمر و پیوسته است، گفت: نهاد حوزه و نهاد روحانیت، نهادی پیوسته و مستمر از لحاظ فعالیت در طول تاریخ بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه تاریخ حوزه‌های علمیه، فراز و فرودهای بسیار دیده و کانون و محور اصلی سختی‌ها و دشواری‌ها بوده است، مطرح کرد: بهم پیوستگی و عمق تاریخی حوزه، هویت اصلی این نهاد دینی، فرهنگی و اجتماعی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، نیازهای بشر را در عرصه‌های مختلف پاسخ داده است، یادآور شد: حوزه‌های علمیه، پاسخ بشر را در تفسیر، منطق، فقه و اصول، ریاضیات و نجوم به خوبی پاسخ داده است.

وی با بیان اینکه تاریخ، علم، فرهنگ و همچنین دانش و تمدن ما ریشه در نهاد علمی حوزه‌های علمیه دارد، بیان داشت: حوزه‌های علمیه پایگاه بزرگ تولید علم و دانش بوده‌اند و در دوره‌های گوناگون، فعالیت‌های حوزه از لحاظ فقهی و علمی اعجاب برانگیز بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه‌های علمیه از لحاظ سیاسی و اجتماعی بسیار اثرگذار بوده و هستند، افزود: حوزویان همیشه پناهگاه، ملجأ و امین مردم بوده و در همدلی با مردم زبانزد بوده و هستند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه رسالت همه حوزویان در صیانت از اهداف اسلام و انقلاب یکسان است، خاطر نشان کرد: رسالت ما در صیانت از حوزه به عنوان کانون اصلی تربیت و تولید فکر، باید در اهتمام همه طلاب و حوزویان باشد.

وی گفت: امام جمعه و هر شخص روحانی باید با تربیت نیروی خوش فکر در صیانت از اهداف اسلام و انقلاب اهتمام داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه ما به روحانیت پاک، عالم و متخلق نیاز داریم، گفت: بنده معتقد هستم که در همین استان قم باید بیش از ۳۰۰ مبلغ جامع الشرایط و بصیر داشته باشیم که شرایط رهبری و مرجعیت داشته باشند و حوزه باید برای تربیت نیروی مومن، مهذب و بصیر تلاش کند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه ما باید دستمان از لحاظ نیروی مومن و بصیر پر باشد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید تمام همت خود را در راستای تربیت نیروهای در تراز انقلاب بکار گیرند.

وی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه‌های راهبردی برای دهه‌های آینده حوزه‌های علمیه، خاطر نشان کرد: برنامه ۵ ساله حوزه که ۴۲ مضمون دارد و به بالای هزار شاخص برنامه‌ای می‌رسد، هم اکنون در حال اجرا است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در برنامه ۵ ساله حوزه بیش از ۱۰۰ برنامه تحولی و راهبردی پیش بینی شده است، گفت: تاکنون ۷۰ طرح از این طرح‌ها چاپ شده ولی هنوز منتشر و توزیع نشده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه شاهراه و نقشه راه حوزه ترسیم شده است، مطرح کرد: هم‌اکنون در استان‌ها برنامه‌ها با دقت در حال طراحی و اجرا است.

وی با اشاره به اینکه طرح واسپاری مجموعه‌ای از اختیارات حوزه، از دیگر برنامه‌های راهبردی حوزه‌های علمیه در سراسر کشور است، مطرح کرد: هم اکنون اختیارات اجرای برنامه‌ها از قم به مدیریت استان‌ها و حتی مدارس واگذار شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه تعامل با نهادهای نظام، برای تأمین نیرو از دیگر رسالت‌ها و برنامه‌های حوزه‌های علمیه است، اظهار داشت: تا اکنون در اجرای طرح امین، حضور روحانیون در مدارس به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است و در طرح‌های تبلیغی از جمله هجرت و امین، استان لرستان می‌تواند برای حضور بیشتر مبلغان در طرح‌های تبلیغی اقدام نماید.

آیت الله اعرافی یادآور شد: در نیروهای مسلح، کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و دیگر نهادها، روحانیون در اجرای برنامه‌های دینی فرهنگی و اجتماعی مشارکت دارند.

وی با اشاره به اینکه خروجی حوزه‌های علمیه باید هدفمند باشد و نخبگان حوزوی حفظ شوند و برای خدمت به مردم در دیار خود باقی بمانند، خاطرنشان کرد: نخبگان حوزه باید با همت مسئولان حوزوی به قله‌های اجتهاد و مرجعیت برسند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha