دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دومین جلسه از سلسله نشست های بصیرت افزایی و روشنگری تحت عنوان «بر مدار حقیقت» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه؛ دومین نشست از سلسله نشست های «بر مدار حقیقت»، پیرامون نقد و کنکاش آزادی باعنوان «کدام آزادی؟!» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین الهی راد عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین الهی راد گفت: تفاوت در مبانی موجب به تفاوت در دیدگاه می شود و هیچ شخص و هیچ مکتبی در جهان آزادی مطلق را قبول نمی کند؛ حتی در مهد آزادی هم قیودی برای آزادی می گذارند. منظور از آزادی یعنی اختیار داشتن یعنی خواست ما در فعل ما تأثیر گذار باشد و مفاهیمی مثل عدالت و آزادی مفاهیمی فلسفی هستند.

وی در ادامه سخنانش در رابطه با ملاک آزادی افزود:یک آزادی تکوینی داریم و یک آزادی تشریعی. آزادی تکوینی یعنی شخص قدرت و اختیار دارد که کارهای مشخصی را انجام بدهد؛ مثلا قدرت این را دارد که مومن باشد یا ملحد همچنین می‌تواند قاتل باشد یا ظالم. آزادی تشریعی حول محور قدرت شخص بر انجام کار نیست بلکه جواز انجام آن امر مشخص است.


عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد:‌ در رابطه با شعار زن زندگی آزادی ما مشکلی با این حرف نداریم؛ بله زن باید با آزادی زندگی کند اما تمام بحث اینجاست که چه آزادی برای زن مطلوبیت دارد؟ البته برای مردان هم این موضوع وجود دارد و از مسائل اساسی آزادی که مورد بحث قرار گرفتند این است که آزادی از کی و چی؟، آزادی در چه چیزی؟ و آزادی برای چی و برای کی؟ و اگر ما به این چند مسئله جواب ندهیم همه‌ی حرف هایمان میشود بحث های شعاری کف خیابان که عملا فایده ای هم ندارد.


وی افزود: کسی در عالَم آزادی مطلق را قبول ندارد و ملاک در هر جریانی برای قید زدن به آزادی مبانی این مسئله است؛ مبانی معرفت شناختی، مبانی هستی شناختی، مبانی انسان شناختی و مبانی ارزش شناختی که از دل این چهار نوع مبنا، مبانی حقوقی و سیاسی بیرون می آید. انقلاب اسلامی به لحاظ معرفت شناختی ملاک های بسیار دقیقی را برای شناخت صحیح و مطلوب مشخص کرده است. از لحاظ هستی شناختی و جهان شناختی قائل به خدای مستقلِ در عالَم است؛ خدایی که همه امور به دست اوست و مالک حقیقی عالم است و تنها موجودی که حق تشریع و قانون گذاری دارد خدای متعال است. حقیقت انسان، نفس فرا مادی است که اختیار دارد و هدف، رسیدن به سعادت ابدی است و قرار است در دنیا با افعال اختیاری از طریق عبودیت خدای متعال به آن سعادت ابدی برسد و حال با توجه به این مبانی، چیزی که دلم بخواهد برای من خوب است یا چیزی که من را به آن سعادت برساند؟!


حجت الاسلام والمسلمین الهی راد گفت: به عنوان مثال یک نفر می گوید من آزادم به جای کباب، سنگ بخورم یا به جای آب، گازوئیل بخورم؛ درست است تو آزادی ولی آیا این کار برای تو مطلوبیت دارد؟ اگر کسی گرسنه هست باید غذای خوب بخورد تا سیر بشود. در مسائل اجتماعی و فرهنگی هم همین طور است؛ ملاک خوبی یا بدی، دلخواهی نیست و ملاک، آن فعل اختیاری است که من را به سعادت برساند و این گفتمان انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهی راد خاطرنشان کرد: در رابطه با اینکه چه رفتار اختیاری مارا به سعادت می‌رساند، باید در محضر قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) که علم ویژه خدا است، زانو بزنیم. وقتی ما بحث آزادی را مطرح میکنیم، برای حیوان یا فرشتگان صحبت نمیکنم بلکه آزادی برای موجودی به نام انسان است و در واقع باید بگوییم برای انسان چه آزادی مطلوبیت دارد. جریان هایی مثل بی بی سی و پیاده نظام داخلی آنها دارند نسخه ای از آزادی را به جوان های عزیز ما تجویز میکنند که تناسبی با حقیقت انسان ندارد. انقلاب اسلامی آزادی که مطرح میکند مطلق نیست بلکه محدود و مقید است به مبانی خودش و این مبانی که برای آزادی وجود دارد، نوع آزادی مطلوب ما را رقم میزند و ای کاش می شد دانشجویان ما قبل از اینکه نگران مسائل آزادیِ فضای جمهوری اسلامی باشند، اول یک تهاجمی نسبت به جریان های سلب آزادی در اروپا داشته باشند مثل رفتارهایی که در شنبه های اعتراضی فرانسه انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha