دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
سند الگوی اسلامی ایرانی پيشرفت

حوزه/ جمهوری اسلامی برای نقش آفرینی پررنگ‌تر و مؤثرتر در منطقه و تبدیل شدن از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت بین‌المللی، نیاز به گسترش عمق راهبردی خود دارد، به این منظور لازم است، فکر و ایده انقلاب اسلامی را در بین امت اسلام نشر و گسترش داده، تعداد همفکران و هم پیمانان خود را روز به روز افزایش دهد، تا بتواند نظام‌ها و نهادهای مبتنی بر تفکر سلطه را تغییر داده و نظم نوینی را شکل دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در توضیح برخی از مفاهیم این تدبیر، عبارت «هندسه قدرت» به جبهه‌بندی‌های کشورها، متأثر از عوامل سیاسی و نظامی و اقتصادی، در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی و آرایش این جبهه‌ها در کنار یا روبروی یکدیگر اشاره دارد. عبارت «عمق راهبردی» هم به گستره نفوذ قدرت نرم یک کشور، در کشورهای دیگر می‌گویند، به طوری که بتواند آن کشورها را در راستای سیاست‌ها و افکار خود همنوا نموده و به کار گیرد. هدف از این امر تقویت امنیت و رفع تهدید و ایجاد فرصت است.

بنیان‌های نظری این تدبیر، ریشه در مبانی سند الگو دارد، در مبانی خداشناختی الگو آمده است؛ ولی مؤمنان، یاور مجاهدان راه خدا، حامی مظلومان، انتقام‌گیرنده از ظالمان و وفاکننده به وعده خویش است، در مبانی جامعه‌شناختی الگو شماری از سنت‌های الهی حاکم بر جوامع و تاریخ از جمله : پیوند تحولات اجتماعی با نفس و اراده انسان؛ وفور نعمت در اثر تقوی، عدالت و استقامت؛ عذاب و کیفر جامعه در صورت گسترش ظلم، فساد، گناه و ترک امر به معروف و نهی از منکر؛ امهال و استدراج و سلطه مؤمنان بر اهل باطل ودر مبانی دین ‌شناختی الگو آمده ؛ اسلام با نظام هستی و سرشت انسان، هماهنگی دارد و نقش بدیل‌ناپذیری در تأمین نیازهای نظری و عملی، فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی ایفا میکند. به همین جهت استطاعت کامل برای تمدنسازی و ارائهی الگوی پیشرفت دارد.

همچنین این تدبیر با برخی از بندهای مبانی عملی الگو مرتبط است ، از جمله: اصل عدالت‌مداری، اقامه قسط و مبارزه با ظلم، فساد و تبعیض به مثابه اصل مرجع تحقق الگوی پیشرفت، اصل وحدت ملی، اخوت اسلامی، و همزیستی مسالمت‌آمیز با ملل، مذاهب و جوامع دیگر، اصل استکبارستیزی، مرزبندی با دشمن، مقاومت و حمایت از محرومان و مستضعفان

نکته دیگر این است این تدبیر به حل برخی از مسائل اساسی کشور که قبلاً در مطالعات پشتیبان مرکز الگو استخراج و شناسایی شده است، کمک می کند. این مسائل عبارت است از: عدم اجماع بر سر مفاهیم پایه سیاست؛ و ضعف تقید به هنجارهای سیاسی مناسب. علاوه بر این تدبیر با استفاده ازافق پنجاه ساله سند الگو مانند « روحیه جهادی .... پاسدار ارزش‌ها .... دستاوردهای انقلاب اسلامی ....» و «.... برترین نقش را در وحدت و اخوت اسلامی و ثبات منطقه‌ای و صلح عادلانه جهانی بر عهده دارد..» همسو می‌باشد.

در اجرای تدبیر فوق بایستی برخی از الزامات و بایسته‌ها را مورد توجه قرار داد. از جمله: گسترش فکر مقاومت از طریق رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری؛ تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و گسترش آن به جبهه مقاومت؛ و تربیت و اعزام مبلغین مسلط به زبان و سنت و تاریخ کشورهای منطقه توسط حوزه‌های علمیه. در ارتباط با نتایج و دستاورهایی ممکن در صورت تحقق این تدبیر پیش نویس سند الگو، می‌توان گفت که این تدبیر، موجب گسترش عمق راهبردی جمهوری اسلامی و رفع تهدیدها علیه نظام و تبدیل آنها به فرصت می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha