چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
معصومه نصیری

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو- ایران گفت: یکی از رسالت های اهالی رسانه باید این باشد که زمینه و بستر ترویج و تعمیق فرهنگ مدارا و گفت و گو در جامعه ایرانی را فراهم کنند.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تحولات هفته های اخیر در کشورمان ابراز داشت: قضایای رخ داده در بیش از دو ماه گذشته در کشورمان نشان داد که ما چقدر نیازمند گفت و گو و تعامل میان بخش های مختلف مردم از یک سو و نیز مسئولان از سوی دیگر هستیم چرا که در سایه مدارا و تحمل یکدیگر و در عین حال شنیدن صحبت های همدیگر می توان به نتایج معقولی برای برون رفت از مشکلات دست یافت.

وی افزود: از سوی دیگر در حوزه رسانه به شدت محتاج تلاش های مستمر در مسیر اقناع رسانه ای هستیم چرا که در حال حاضر از سوی رسانه های معاند تحت شدید ترین تهاجم رسانه ای و به تعبیری بمباران خبری با رویکرد خاصی هستیم.

وی همچنین گفت: قضایای همین هفته ها در کشور به عینه ثابت کرد رسانه، اگر محل اثر و اقناع نباشد، ولو عِده و عُدّه‌اش فراوان باشد، از کارکرد خود به شدت فاصله گرفته است.

کارشناس و پژوهشگر سواد رسانه در ادامه بیان این که یکی از راهکارها و ضرورت ها در این باره ناظر به بحث بهره مندی از قدرت برتر روایی است، اظهار داشت: جمله پرتکرار و البته مهم «اگر روایت نکنید، روایت خواهید شد» وجه بسیار مهمی از ضرورت ساخت روایت قوی، معناساز، جریان ساز، با طول موج قوی و فرکانس اثربخش است، آن هم در شرایطی که باید به دنبال تولید محتوا و پیام قوی و اثرگذار در این نبرد رسانه ای تمام عیار بود.

وی یادآور شد: در عین حال مخاطب به منظور فهم دقیق رخدادها و درک موقعیت حادث شده، نیازمند دریافت اطلاعات از زوایای مختلف است، کما این که از سوی دیگر نیز در بزنگاه‌های مهم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی، تک صدایی پاشنه آشیل رسانه و به مثابه تیر خلاص بر پیکره اعتماد اجتماعی و حفظ سرمایه اجتماعی انواع متکثر و متنوع مخاطب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha