یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه/ عقل و عقلانیت چیزی است که باید بیشتر به آن توجه داشت، هم عقل که ناظر به مباحث برهان و ادله است و هم عقلانیت که ناظر به بحث های اجتماعی است، جامعه باید با تفکر و عقلانیت مسائل خود را جلو ببرد و ما در این میدان ضعیف هستم لذا باید توجه داشت که امروزه پژوهش ها باید مبتنی بر عقل و عقلانیت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و با هدف معرفی دستاوردهای پژوهشی بنیاد و تبیین نوآوری های فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی که در سالن جلسات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه پژوهش و تحقیق پرداخت و گفت: یک جامعه علمی اگر بخواهد موفق شود، باید حتما همه ابعاد و اضلاع آن مبتنی بر پژوهش و تحقیق باشد و اگر جامعه ای بدون تحقیق و پژوهش مسائل و کارهای خود را جلو برد حتما موفق نخواهد شد.

وی افزود: اسلام نیاز به شناخت محققانه است و آیه "نفر" در قرآن کریم تاکید بر این مطلب دارد که در جامعه دینی بخشی از مردم که توانایی دارند و توانمند هستند باید به مراکز علمی رفته دین را فقیهانه بیاموزند و به سایرین نیز آموزش دهند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به لایه های عمیق تر در فعالیت های پژوهشی افزود: شکی وجود ندارد که به هر میزان که پژوهش‌های صورت گرفته عمیق‌تر باشد و کشف علم در لایه های زیرین مورد توجه قرار گیرد، به همان میزان شاهد اثرگذاری بیشتر و ارتقای سطح کارآمدی خواهیم بود.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: نباید تصور کرد که دین به صورت ظاهری و معمولی فهمیده می شود و هر کسی از هرجایی بیاید و به خود اجازه دهد که راجع به دین و معارف والای آن نظر دهد، نباید اجازه داد اشخاصی بدون برخورداری از پژوهش و تحقیق راجع به دین بتواند اظهار نظر کند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی اشاره ای هم به فعالیت های پژوهشگاه معارج داشت و گفت: فلسفه حوزه های علمیه این است که با تحقیق و کارشناسی مسائل را بفهمد و به دیگران نیز برسانند، در پژوهشگاه معارج بیش از صد نفر از فضلای حوزه در کنار حضرت آیت الله جوادی آملی می نشینند و مباحث فلسفی را بر اساس تحقیق و پژوهش ارائه می دهند، چرا که دین مسئولیت دارد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء افزود: فرهنگ جلوه‌های مختلفی دارد و با تکنولوژی که وارد صحنه شده جلوه‌های مختلفی را برای جامعه نمایان کرده و در این میان ما در مسیر تولیدات خودمان به دنبال بهره‌برداری از مهارت‌ها هستیم تا به بهترین صورت با جامعه ارتباط بگیریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه تحقیق به معنای به حق رسیدن است، ابراز داشت: برای رسیدن به حق در امور غیرمادی باید از عقل، نقل و شهود استفاده کرد و این سه هماهنگی کاملی با هم دارند.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به مراحل تکمیل تفسیر تسنیم اظهار داشت: جلد پایانی تفسیر تسنیم سال ۱۴۰۲ ارائه خواهد شد به همین مناسبت این بنیاد در پی برگزاری جشن اختتام این تفسیر به‌صورت بین‌المللی و با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام است.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به مشکلات جامعه و یگانه نسخه رهایی بخش از این مشکلات گفت: این کژتابی هایی که امروزه در جامعه مشاهده می کنیم منشاء آن این است که بدون تحقیق و پژوهش خیلی از فعالیت های انجام می شودلذا اهتمام به پژوهش و تحقیق امری بسیار ضروری است خصوصا در مورد دین و معارف الهی.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی جوادی آملی طی سخنانی با تأکید بر اهمیت و ضرورت توجه به مقوله پژوهش در دنیای امروز اظهار داشت: یکی از مهم ترین الزامات در این عرصه آن است که پژوهش بر اساس رویکرد عمیق و نیازهای جامعه صورت گرفته و پژوهشگران و نهادهای پژوهشی به خصوص به دنبال کارآمدی و اثربخشی لازم در این باره باشند.

وی گفت: در گذشته پژوهش امری بسیط و ساده بود، اما امروزه تحقیق و پژوهش پیچیده و چند لایه شده است، امام خمینی(ره) با آن بصیرت فوق العاده ای که داشتند متوجه شدند که برای اجتهاد معارف دینی مسائل اجتماعی و عنصر زمان و مکان نیز دخیل است اما امروزه این دقت ها کمتر شده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: بنیاد اسراء مبتنی بر کارهای تحقیقی فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای را تولید و ارائه می‌کند و همواره بر عنصر تحقیق و پژوهش اهتمام داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی همواره بر این نکته تأکید دارند که علم تفسیر علمی بسیار مهم است که حوزه های علمیه باید هرگز از آن غافل نشوند.

وی گفت: عقل و عقلانیت چیزی است که باید بیشتر به آن توجه داشت، هم عقل که ناظر به مباحث برهان و ادله است و هم عقلانیت که ناظر به بحث های اجتماعی است، جامعه باید با تفکر و عقلانیت مسائل خود را جلو ببرد و ما در این میدان ضعیف هستم، لذا باید توجه داشت که امروزه پژوهش ها باید مبتنی بر عقل و عقلانیت باشد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به جایگاه رفیع قرآن کریم و لزوم توجه به مبانی و آموزه های این کتاب مقدس در همه عرصه های زندگی گفت: ما باید نگاه قرآنی به مسائل داشته باشیم و این حرف غیر از تفسیر است یعنی اینکه باید دید که قرآن کریم راجع به مسائل انسان شناسی، سیاست، اقتصاد و سایر مسائل اجتماعی و فرهنگی چه نظری دارد، متاسفانه برخی اظهار نظرات ما گاهی با آیات و روایات اهل بیت(ع) همگرایی ندارد؛ قرآن کریم باید در همه صحنه ها حرف اول را بزند.

وی در پایان گفت: قرآن کتابی است که با ویژگی شناخت همه جانبه نسبت به انسان و شناخت نسبت به پیرامون و جهان اطراف انسان و هدف او برنامه ریزی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    این مدعی عقلانیت خوشان را در فتنه نشان داده