پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
قطر

حوزه/ علی بختیاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر گفت: قطر با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی که دارد، می‌تواند فرصتی را برای ارتباط ما با کشورهای منطقه و فراتر از آن فراهم آورد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، روابط مناسب ایران و قطر و ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین المللی این کشور فرصت خوبی را بویژه در ایام بازی‌های جام جهانی برای ایران فراهم کرد تا مردم جهان با فرهنگ و هنر دیرینه ایران اسلامی آشنا شوند.

علی بختیاری رایزن فرهنگی ایران در قطر در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه به معرفی برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری بین دو کشور پرداخت.

متن گفت‌وگو به شرح ذیل است:

حوزه: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور قطر و حضور ایرانیان در این کشور، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور با چه اولویت‌هایی به اجرای برنامه‌های مشترک می‌پردازد؟

کشور قطر مشترکات فرهنگی زیادی با ایران دارد و این اشتراکات را می‌توان در زمینه‌های فرهنگی و تاریخی و حتی روحیات مشترک مشاهده کرد. از سوی دیگر، قطر همسایه جمهوری اسلامی ایران است و از قدیم حضور ایرانیان در قطر چشمگیر، پر رنگ وموثر بوده است.

بیش از ۳۰ هزار ایرانی در قطر زندگی می‌کنند

بر اساس آمار غیر رسمی حدود ۳۰ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند. عده‌ای از قدیم به قطر آمده اند، با قطری ها ازدواج کرده اند و اکنون خود و فرزندانشان به عنوان قطری شناخته می شوند، ولی با اصالت ایرانی. عده ای نیز سال‌هاست در این کشور ساکن هستند ولی همچنان با تابعیت ایرانی. بیشتر مهاجرین ایرانی به قطر از شهرهای جنوبی ایران هستند و حضور پرتعداد این خانواده‌های ایرانی بر فرهنگ حاکم و آشنایی این کشور همسایه با فرهنگ و هنر ایرانی، تأثیر زیادی داشته است.

چنین فضایی اجرای فعالیت‌های فرهنگی را برای ما ساده نموده و از سوی دیگر مسئولیت ما را سنگین کرده است. در تلاشیم بتوانیم هر چه بیشتر از فرصت‌ اشتراکات و فهم و شناخت فرهنگی مشترک برای نزدیک کردن دو ملت به یکدیگر استفاده کنیم و در بستر آن به شکل مناسبی فرهنگ ایرانی و اسلامی را به دنیا معرفی کنیم.

قطر با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی که دارد، می‌تواند فرصتی را برای ارتباط ما با کشورهای منطقه و فراتر از آن فراهم آورد. حضور ملت‌های مختلف و همچنین برنامه های فرهنگی بین المللی که غالبا قطر میزبان آن است، به خوبی این فرصت را فراهم می آورد. ما به تناسب نوع فعالیت‌هایمان با بخش‌های فرهنگی مختلف قطر ارتباطاتی را برقرار کردیم.

حوزه: برای معرفی فرهنگ و هنر ایران بویژه در ایام جام جهانی چه برنامه‌هایی را اجرا کردید؟

در قطر مجموعه فرهنگی بزرگی به نام دهکده فرهنگی "کتارا" تاسیس شده که یک کار نوآورانه و خلاقانه خوبی به حساب می‌آید. در محل نمایشگاه صنایع دستی کتارا، معرفی ایران اسلامی به مخاطبان در ایام جام جهانی صورت گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

معرفی ایران در دهکده فرهنگی کتارای قطر

دهکده فرهنگی کتارا دارای فضای تفریحی، فرهنگی و هنری است و فرهنگ هر کشوری در قالب نمادهای مختلف به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود. قطری‌ها میزبان فعالیت‌های فرهنگی کشورهای مختلف دنیا هستند. ما نیز به تناسب به اشکال مختلف و در موضوعات مختلف برنامه‌های فرهنگی، قرآنی، هنری را معمولا به صورت مشترک اجرا می‌کنیم.

برگزاری هفته‌های فیلم از دیگر برنامه‌های مشترک هنری ایران و قطر است. در کنار سوق واقف، بازار قدیمی فرهنگی قطر گالری‌هایی با حضور ایرانی‌ها در بخش های مختلف برپا شده است. ما گاهی به مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی داریم.

برگزاری نمایشگاه کتاب نیز برنامه ثابتی است که هر ساله در قطر برگزار می‌شود و قطری‌ها هم در نمایشگاه‌های ما شرکت می‌کنند و در این راستا توافق همکاری خوبی بین دو کشور وجود دارد.

حوزه: اخیرا تفاهم نامه همکاری بین ایران و قطر به امضا رسیده است. در راستای اجرای این تفاهم نامه چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است؟

تفاهم نامه‌های مختلفی با قطر امضا شده و تفاهم نامه فرهنگی اخیر در بخش‌های مختلف به تناسب شرایط و موقعیت و همکاری قطر پیش خواهد رفت. هفته فرهنگی مشترک ایران و قطر یکی از برنامه‌های این تفاهم نامه است که انشاءالله برگزار می‌شود و برنامه‌های علمی و دانشگاهی در حوزه چاپ و نشر کتاب و سینما و فیلم نیز با قطری‌ها داریم.

از آنجا که در حال حاضر رویداد جام جهانی رویداد بزرگی برای قطری‌ها است و حدود ده سال است که خودشان را برای این میزبانی آماده می‌کنند، امسال برنامه جام جهانی در اولویت کاری قطری‌ها است و تمام قطر برای مدیریت این رویداد بسیج شده است. با توجه به ظرفیت قطر، وضعیت جغرافیایی و نیروی انسانی، برگزاری جام جهانی کار مهمی است.

در خصوص برنامه های فرهنگی ان‌شاء الله با فراهم شدن زمینه بعد از پایان جام جهانی، از ماه‌های آینده و یا در سال بعد به مرور ورود خواهیم کرد. پیاده سازی و اجرایی شدن تفاهم نامه‌های امضا شده بین ایران و قطر بعد از جام جهانی در قالب برگزاری هفته فرهنگی به شکل فاخر برگزار می‌شود.

حوزه: در حوزه نقش بانوان و خانواده چه برنامه‌های مشترکی بین ایران و قطر طراحی شده است؟

موضوع زنان و خانواده یکی از موضوعات مورد توجه قطری هاست، لذا خودشان نیز برنامه های مختلفی در این حوزه در دستور کار دارند. با توجه به این که در این حوزه با قطری ها نگاه نسبتا مشترکی داریم، امیدواریم زمینه‌های همکاری در آینده فراهم شود. برنامه هایی همچون برگزاری همایش و وبینار در حوزه زن و خانواده و برگزاری نمایشگاه مد و لباس از جمله برنامه‌های مشترک ما با قطری‌ها است.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha