یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
وحدت حوزه

حجت الاسلام امینی نگاه جامع و کامل شخصیت هایی همانند شهید مفتح به دین را عامل بالندگی و ارتقاء هویت ملی و دینی دانست و گفت: تقابلی بین ایرانیت و اسلامیت وجود ندارد.

حجت الاسلام علیرضا امینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان ضمن گرامیداشت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه و یاد و خاطره استاد شهید دکتر مفتح، به تبیین موضوع نهادینه سازی هویت ملی و دینی و انقلابی در دانشجویان و نقش حوزه و دانشگاه در این عرصه پرداخت و اظهار داشت: هویت دینی و ملی یکی از مباحث مهم سیاسی و اجتماعی است براین اساس بسیار در علوم مختلف در خصوص هویت و تحولات هویتی صحبت می شود که یکی از زمینه های همکاری حوزه و دانشگاه و دانشمندان مباحث هویتی است و این که هویت ایرانی ها چه هویتی است و عناصری این هویت را تشکیل می دهند چه می باشد.

وی افزود: طبیعتا با مقوله ای به نام هویت ایرانی اسلامی و هویت ملی و مذهبی روبه رو هستیم که باید به هر یک پرداخت تا این هویت دستخوش تغییرات نگردد، لذا می توان گفت: یکی بودن سرزمین، فرهنگ و زبان و تاریخ و اعیاد و جشن ها و احساس تعلق به آن، وفاداری به هویت ملی ما را تشکیل می دهد.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر نگرانی مصلحان و اندیشمندان جامعه در طول تاریخ در زمینه فاصله یافتن جوانان از هویت ملی و دینی خود تصریح کرد: در ادوار تاریخی که ملت کهنسال ایران با سابقه بسیار طولانی ایرانیت و هویت ایرانی از دوره باستان تا ورود اسلام و دوره صفویه، مشروطیت و پهلوی را سپری کرده اند دوره های وجود داشته است که توجه به هویت ایرانی حتی به شکل حس ناسیونالیستی نسبت به فرهنگ و زبان و آداب و رسوم ایرانی بروز و ظهور داشته است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر با ورود اسلام، هویت دیگری به عنوان اسلامیت نیز ایجاد شد و در دوره صفویه نیز هویت شیعی را شکل داد تا در دوره مشروطیت این هویت رنگ و بوی تجددگرایی و غربی شدن را با پدیده فرهنگ غرب در ایران تجربه کرد.

امینی ترویج آثار تجدد گرایی و مبارزه پادشاهان دست نشانده انگلیس و آمریکا با حجاب و عفت زنان را در تقابل با فرهنگ اسلام عنوان کرد و ادامه داد: با ورود انقلاب اسلامی این رویکرد روی کار آمد که اسلامیت و ایرانیت دو روی یک سکه هستند و هویت ملی ما را تشکیل می دهند و همه آن صفاتی که در هویت ایرانی وجود دارد در اسلام نیز یافت می شود و این همبستگی و یکی بودن در هر دو هویت وجود دارد و هویت ملی به معنای اسلامیت و ایرانیت است.

وی خاطر نشان کرد: اندیشمندان و متفکرانی همانند حضرت امام(ره)، شهید مطهری و شهید مفتح این اندیشه را ترویج می کنند که تقابلی بین ایرانیت و اسلامیت وجود ندارد و ما نباید دچار بحران هویت شویم چرا که این دو مکمل یکدیگر بوده و می توانند انسجام و همبستگی ملی ایجاد کنند.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به حوادث ماه های اخیر در کشور و هجمه سنگین بر هویت ملی گفت: در قضایایی که اتفاق افتاد هویت ملی به شدت مورد هجمه قرار گرفت به نوعی که دچار هویت ستیزی و پس زدن هویت ملی خود شدیم و برخی جوانان دیدگاه بدی نسبت به فرهنگ ایرانی پیدا کردند و از آن طرف نیز هویت اسلامی و شیعی خود را مورد هجمه قرار دادند.

وی افزود: اینجا وظیفه نخبگان، روشنفکران و مصلحان جامعه بسیار سنگین است و شخصیت هایی مانند شهید مفتح به عنوان یک عالم زمان شناس و واقف به مباحث تهاجم فرهنگی باید وارد میدان شوند و از سوی دیگر حوزه و دانشگاه نیز می توانند در عرصه پیوند بین اسلامیت و ایرانیت کار کنند، لذا اینجا جایگاهی است که چنین شخصیت هایی می آیند و هویت سازی می کنند.

امینی نگاه جامع و کامل شخصیت هایی همانند شهید مفتح به دین را عامل بالندگی و ارتقاء هویت ملی و دینی دانست و گفت: دانشگاه و حوزه باید در کنار هم باشند و البته نه به صورت ظاهری بلکه قطعا افرادی که در عرصه وحدت حوزه ودانشگاه کار کرده اند به وحدت و انسجام ملی ما می اندیشند ، یعنی دانشگاه و حوزه باید به سعادت و اتحاد و هویت ملی فکر کنند.

وی اضافه کرد: دانشگاهیان در عرصه علمی و صنعت و تکنولوژی و فناوری های نوین کار می کنند و حوزویان نیز در زمینه علوم معقول و منقول و مباحث دینی کار کرده تا جامعه و ملت بهره این همگرایی را ببرند لذا این آگاهی و شناخت بسیار لازم است که به جامعه و جوانان داده شود.

وی با تاکید بر اهمیت زبان به عنوان یکی از مولفه های اساسی در هویت ملی تصریح کرد: زبان یکی از عناصر بسیار مهم هویت ملی است و می بینید زبان در دوره های مختلف مورد هجوم فرهنگ و هویت های بیگانه بوده اما با فرهنگ ایرانی دست نخوره باقی مانده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha