چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
کرسی آزاداندیشی

حوزه/ در کرسی آزاداندیشی «سکولار و فمینیسم حجاب اختیاری و ممنوعیت حجاب؟» مطرح شد: اگر زنان و دختران ایرانی باور کنند که در سایه احکام و قوانین اسلامی می‎توانند شخصیت انسانی، حقوق فردی و جایگاه اجتماعی شایسته خود را بازیابند و هویت از دست رفته خود را پیدا کنند، هرگز به بدحجابی، خودآرایی و خودنمایی روی نمی‌‎آورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، کرسی آزاد اندیشی با عنوان «سکولار و فمینیسم حجاب اختیاری و ممنوعیت حجاب؟» با حضور شماری از معاونین، کارکنان، اساتید، و طلاب مدرسه علمیه فاطمه‌‎الزهرا(سلام‌‎الله‌علیها) بندرترکمن برگزار شد.

در این کرسی، خانم مریم لشکری نامقی به عنوان ارائه دهنده بحث سکولار را به معنای «انکار دین» خواند و بیان کرد: سکولار دین را کنار زده و در نهایت جامعه منهای دین برمی‎شمارد و جایی را برای حق بیان نمی‎کنند.

وی نگاه فمینیسم به انسان را فعل ابزاری خواند و گفت: نگاه به جنس زن از نوع نگاه حیوانی بوده و در حقیقت به آنها فمینیست گفته می‌شود.

مدرس مدرسه علمیه فاطمه‌‎الزهرا(سلام‌‎الله‌علیها) بندرترکمن با اشاره به اختیاری بودن حجاب و عفاف بیان کرد: بنا بر دو دیدگاه مذکور، انسان باید آزاد باشد و هیچ چیز حق محرومیت انسان را ندارد.

لشکری در ادامه افزود: سکولار و فمینیسم در مورد پوشش معتقدند که اگر همین حجاب موجب مانع شود، باید آن را کنار گذاشت و شخصی نمی‌تواند انسان را مستلزم رعایت حجاب کند.

وی در ادامه با مطرح کردن سؤالاتی به بیان مطالب خود پرداخت.

در ادامه این کرسی، خانم اشرف قانعی زارع به عنوان منتقد، ادامه داد: قبل از فمینیسم، پیامبر اسلام(ص) به زن ارزش داد؛ در رساله امام سجاد(ع) نیز حق همه چیز برای ما تعیین شده است.

وی در تفسیر آزادی گفت: آزادی در غرب به معنای دیکتاتوری و در اسلام یک زن ایرانی آزاد آزاد است.

مدرس این مدرسه در پاسخ به سوال «چرا روابط جنسی که یک مسئله شخصی است، اسلام باید برای آن تعیین تکلیف کند؟» گفت: بی حجابی یک نظر شخصی نیست بلکه به کل جامعه آسیب می‌زند، از جمله: افزایش طلاق، (بیشترین آمار طلاق در آمریکا و اروپا وجود دارد)، تخریب ساختار خانواده و ... .

قانعی زارع با اشاره به اینکه ایران یک کشور اسلامی است، افزود: ارزش کشور اسلامی از پول بالاتر است و پوشش در کشور اسلامی اجباری است نه حجاب؛ مراد از حجاب رعایت، حجاب اسلامی است که در فقه به آن اشاره شد.

در بخش پایانی این کرسی، فاطمه محمدزاده به عنوان دبیر کرسی به جمع بندی مباحث پرداخت و بیان کرد: اسلام در قرن ششم ظهور کرد و در پی آن ارزش زن را بالا برد؛ از این رو، زن در حکومت اسلامی باید پوشش را رعایت کند.

وی ادامه داد: بدون شک، اگر زنان و دختران ایرانی باور کنند که در سایه احکام و قوانین اسلامی می‎توانند شخصیت انسانی، حقوق فردی و جایگاه اجتماعی شایسته خود را بازیابند و هویت از دست رفته خود را پیدا کنند، هرگز به بدحجابی، خودآرایی و خودنمایی روی نمی‎آورند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha