دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تعطیلی کنگره

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شکست یازدهم کنگره را تعطیل کرد

آغاز به کار یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا که با شکست در یازدهمین دور رای گیری و انتخاب برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان، یکی از تاریخی ترین ناکامی ها طی ۱۶ قرن گذشته را در این زمینه تجربه کرد، پس از سه روز شروع به کار، به خاطر نبود رئیس، ناگزیر تعطیل شد.شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه (روز گذشته) در رای گیری های متعدد و پس از ۱۱ بار رای گیری بدون نتیجه در تعیین رئیس مجلس نمایندگان، در سومین روز آغاز به کار خود ناگزیر به تعطیلی شد، این موضوع طی ۱۶۴ سال گذشته امری بی سابقه بوده است. بنابراین گزارش یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا که سوم ژانویه ۲۰۲۳ برابر با ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد با وجود آنکه جمهوریخواهان برتری اندکی نسبت به حزب رقیب دارند اما با وجود گروهی از مخالفان درون حزبی قادر به تعیین رئیسی برای مجلس نمایندگان نشدند. تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی افزود: هر دور رای گیری که برای تعیین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شکست می انجامد فشار مضاعفی را برای کنار رفتن «کوین مک کارتی»، رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان وارد می سازد، مک کارتی که خود را نامزد ریاست مجلس نمایندگان ساخته تنها به ۲۱۸ رای از اعضای مجلس نمایندگان نیاز دارد که تاکنون موفق به حصول آن نشده است. سی ان ان افزود: هم اکنون صبر درمیان اعضای میانه مجلس نمایندگان در حال به سر آمدن است و این پرسش بوجود آمده که حزب جمهوریخواه که در تعیین رئیس مجلس با وجود اختلاف داخلی با مشکل مواجه است، چگونه خواهد توانست در آینده بر این مجلس حکم براند.مک کارتی در ارتباط با شکست های پیاپی در تعیین وی بعنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به سی ان ان گفت: وضع به همین منوال خواهد بود تا (سرانجام) توافقی حاصل شود، این کار خیلی راحت خواهد بود اگر همگی بتوانیم به توافقی دست یابیم. اختلاف بین نمایندگان جمهوریخواهان ادامه دارد و طبق قوانین، کنگره آمریکا تا زمانی که رئیس مجلس نمایندگان انتخاب نشود، نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند؛ کوین مک کارتی رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان تاکنون بدین علت نتوانسته است آرای لازم را کسب کند چراکه گروهی متشکل از ۲۰ جمهوریخواه تندرو که کمتر از ۱۰ درصد از اعضای مجلس تشکیل می دهند، با ریاست وی مخالفت کرده اندترنت کلی، نماینده جمهوریخواه به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ۲۰ نفر وجود دارند که می‌خواهند ۲۰۱ نماینده بدون قید و شرط تسلیم آنها شوند. من تسلیم نمی شوم. مخالفان مک کارتی معتقدند که وی پس از انتخاب به دنبال مقابله با سیاست های دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا نخواهد بود. رالف نورمن، نماینده جمهوریخوا که شش بار به مک کارتی رای منفی داده است، گفت: آیا او برای ما می جنگد؟ آیا او مایل است دولت را تعطیل کند؟ سابقه او اینگونه نبوده است جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ توانستند ۲۲۲ کرسی کسب کنند و اکثریت مجلس نمایندگان و دموکرات ها نیز ۲۱۲ کرسی را بدست آوردند. ۱۷ نماینده دیگر جمهوریخواه نیز از این بن بست ابراز ناراحتی کرده اند. جان جیمز یک نماینده جمهوریخواه دیگر اعلام کرده که این ۲۰ نماینده " با ایجاد ترس، حکومت" می کنند. کوین مک کارتی مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا است که سابقه دو استیضاح را درکارنامه دارد و از سوی کمیته ویژه تحقیق ۶ ژانویه متهم به ایجاد تحریک و آشوب شناخته شده.

منبع: ایرنا

پوتین آتش بس اعلام کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مناسبت سال جدید میلادی در اوکراین آتش بس اعلام کرد.در پی درخواست «کایریل» اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه از طرفین جنگ اوکراین برای اعلام «آتش‌بس کریسمس»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شب قبل و روز کریسمس در تمامی مرزبندی‌ها در عملیات نظامی روسیه در اوکراین فرمان آتش بس صادر کرد. در فرمان پوتین که کاخ کرملین آن را منتشر کرده، آمده است: به‌دنبال درخواست والامقام پاتریارک کایریل، به وزیر دفاع فدراسیون روسیه دستور می‌دهم تا در تمامی خطوط جبهه بین طرفین (جنگ) در اوکراین، از ساعت ۱۲ نیمه ششم تا ساعت ۲۴ هفتم ژانویه سال جاری، آتش‌بس اعلام کند. در ادامه این فرمانمی‌خوانیم: با توجه به اینکه شمار زیادی از شهروندان پیرو مذهب ارتدوکس، در مناطق درگیری زندگی می‌کنند، از طرف اوکراینی می‌خواهیم که آتش‌بس اعلام کند و به آنها این فرصت را می‌دهیم که آداب و رسوم شب قبل از کریسمس و روز ولادت مسیح را به جای آورند. بسیاری از مسیحیان ارتدوکس از جمله ارتدوکس‌های کلیساهای روسیه و اوکراین، مطابق با تقویم «ژولین» (تقویم رومی)، هفتم ژانویه کریسمس را جشن می‌گیرند. این تقویم با تقویم میلادی ۱۳ روز اختلاف دارد. مقامات اوکراینی درخواست آتش‌بس پاتریارک «کایریل» را رد و میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین کلیسای ارتدوکس روسیه را به نقش‌آفرینی به عنوان «مروج و مبلغ جنگ» و «فراخوان دادن برای نسل‌کشی اوکراینی‌ها» متهم کرده‌اند. پودولیاک درخواست کایریل «دامی رِندانه و بخشی از پروپاگاندا» خواند و مدعی شد که کلیسای ارتدوکس روسیه «نماینده ارتدوکس‌های جهان» نیست.

منبع: ایرنا

بازداشت گوزمن مکزیک را به آتش کشید

پس از دستگیری اویدیو گوزمان، پسر ال چاپو در ایالت سینالوآ مکزیک، شورش‌های مرگبار این ایالت را دربرگرفت.در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به مکزیک، بازداشت پسر «ال چاپو»، قاچاقچی معروف مکزیکی باعث راه‌اندازی موجی از ناآرامی و جنگ خیابانی در این کشور شده است. گزارش‌ها حاکی است شهر کولیاچان در ایالت شمالی سینالوا کانون درگیری‌ها بوده است. این شهر مقر کارتل مواد مخدری با همین نام است و «خواکین گوزمن» معروف به «ال چاچو» تا قبل از استرداد به آمریکا در سال ۲۰۱۷ رهبری آن را برعهده داشت. منابع خبری گزارش دادند هفت تن از نیروهای امنیتی مکزیک در این درگیری‌ها جان باختند. ۲۱ نفر از این نیروها هم زخمی شده‌اند. ناآرامی‌ها پس از آن آغاز شد که لوییز کرسنسیو، وزیر دفاع مکزیک اعلام کرد که پسر ۳۲ ساله ال چاپو با نام «اوویدیو گوزمن» بازداشت شده است. پسر «ال‌چاپو» پس از پدرش ریاست کارتل سینالوآ را برعهده داشت و ایالات متحده هم برای دستگیری او ۵ میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود. او پیش از این یکبار در اکتبر ۲۰۱۹ دستگیر شده بود اما برای توقف کشتارها توسط اعضای باندش، با دستور رئیس‌جمهور مکزیک از زندان آزاد شد. پدر او، خواکین گوزمن لوئرا ملقب به ال‌چاپو، پیش از دستگیری در سال ۲۰۱۶ رئیس کارتل سینالوآ بود که یکی از بزرگترین، قدرتمندترین و خطرناکترین باندهای قاچاق مواد مخدر در کل جهان به شمار می‌رود. روبن روچا، فرماندار ایالت سینالوا اعلام کرد که ۱۲ درگیری با نیروهای امنیتی و ۲۵ مورد سرقت روی داده و همچنین ۲۵۰ خودرو به آتش کشیده شده‌اند. این ناآرامی‌ها در حالی در جریان است که قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ۹ و ۱۰ ژانویه (دوشنبه و سه‌شنبه) برای شرکت در نشست رهبران آمریکای شمالی که در مکزیکوسیتی برگزار می‌شود، به این کشور سفر کند. انتظار می‌رود بایدن در این اجلاس درباره مسئله امنیت سخن بگوید.

منبع: تسنیم

روسیه کاروان نظامی راهی بلاروس کرد

در ادامه تنش ها در شرق اروپا، قرار است که روسیه کاروانی از تجهیزات نظامی و زرهی را در بلاروس مستقر کند. سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع بلاروس روز جمعه اعلام کرد که کاروانی از تجهیزات نظامی روسیه وارد بلاروس شده است. گفته شده ورود این تجهیزات به عنوان بخشی از تجهیزات نظامی روسیه برای تشکیل گروه منظقه ای مشترک با بلاروس صورت گرفته است. روز گذشته وزارت دفاع بلاروس اعلام کرده بود که مسکو و مینسک در حال تکمیل گروه نظامی منطقه‌ای هستند. بلاروس تاکید کرد که این کار «به منظور تقویت امنیت و دفاع بر اساس وضعیت در حال تحول» صورت می‌گیرد. پیشتر در ۱۰ اکتبر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس از آغاز تأسیس یک گروه منطقه‌ای از نیروهای نظامی خبر داده بود. لوکاشنکو گفت که این تصمیم در جریان مذاکرات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و به دلیل تشدید اوضاع در امتداد مرزهای غربی روسیه و بلاروس انجام شده است. روسیه و بلاروس روابط بسیاری نزدیکی دنبال می‌کنند. ماه گذشته نیز، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس، پس از دیدار با رئیس جمهور روسیه گفت که بلاروس مدت هاست اقدام به استقرار سامانه‌های موشکی اس -۴۰۰ و موشک‌های اسکندر روسی کرده است. لوکاشنکو پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت: «همانطور که شش ماه پیش رئیس جمهور روسیه وعده داده بود، امروز سامانه‌های اس -۴۰۰ و از همه مهمتر سامانه موشک‌های اسکندر به ما تحویل و ما آن را مستقر کرده‌ایم.» وی از پوتین برای درک و حمایت متقابل در همه مسائل و اتخاذ تصمیمات لازم تشکر کرد. لوکاشنکو همچنین خاطرنشان کرد که بلاروس با کمک روسیه در حال آموزش خدمه برای هواپیماهایی است که می‌توانند محموله‌های هسته‌ای را حمل کنند. لوکاشنکو همچنین خطاب به پوتین گفت: «شما موضوع […] آموزش خدمه ما را که می‌توانند سلاح‌های ویژه و مهمات ویژه حمل کنند، مورد توجه قرار دادید. باید بگویم که ما هواپیماها را آماده کرده‌ایم. همانطور که معلوم شد، ما از زمان شوروی چنین هواپیماهایی داشتیم و آنها را در فدراسیون روسیه آزمایش کرده‌ایم. ما همراه با روس‌ها، خدمه هایی را آموزش می‌دهیم که می‌توانند هواپیماهایی را که این محموله‌های خاص را حمل می‌کنند، هدایت کنند.» به گفته لوکاشنکو، این هواپیماها تهدیدی برای کسی نیست و همان طور که قبلاً اشاره شده بود، مینسک نگرانی‌های بزرگی در مورد تنش‌ها در اطراف کشور اتحادیه و در درجه اول در غرب دارد. لوکاشنکو همچنین به پوتین گفت: «ما باید امنیت کشور بلاروس را تأمین کنیم. شما یک تصمیم بسیار مهم و گام مهمی در حمایت از بلاروس برداشته‌اید.»

منبع: مهر

موتورسیکلت‌های تهران برقی شدند

شهردار تهران از رویکرد مدیریت شهری برای برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: در گام اول، بالغ بر ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت مربوط به پست، برقی‌سازی خواهد شد.۳۰ آذرماه بود که جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در تور بازدید خبرنگاران از «مراکز اورهال و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی»، از انجام مذاکراتی با برقی از شرکت‌ها در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت موتورسیکلت‌های برقی خبر داد و گفت: قرار است شهرداری تهران ۵۰ درصد از هزینه خرید موتورسیکلت‌های برقی را به صورت وام قرض‌الحسنه به شهروندان پرداخت کند. پیش‌تر نیز پرویز سروری در برنامه «سلام، صبح بخیر» با بیان اینکه طبق تعاملاتی که با دستگاه‌های مختلف صورت گرفته، در تهران و در خصوص موتورسیکلت‌های برقی با بانک‌های عامل به نتیجه رسیدیم، گفت: مقرر شد تا بانک‌های عامل ۸۰ درصد قیمت موتور را با اعطای وام و با بهره چهار درصد در اختیار افراد گذارد. در همین راستا؛ علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از عملیاتی شدن پروژه برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: در گام اول، بالغ بر ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت مربوط به پست برقی‌سازی خواهد شد. شهردار تهران خاطرنشان کرد: در شهر تهران ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کار وجود دارد که با توجه به هدف‌گذاری صورت‌گرفته و صحبت‌های انجام شده در این خصوص، قرار بر این شد که اولویت اول، برقی‌سازی این ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت باشد تا طی مدت مشخصی این اقدام عملیاتی و انجام شود. وی با اشاره به پیگیری موضوع برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها از طریق وزارت صمت و سایر مجموعه‌ها اظهار کرد: سعی ما بر این است تا در قالب یک تفاهم‌نامه بتوانیم این گام مهم را در شهر تهران برداریم تا ضمن کاهش آلایندگی، بتوان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

منبع: مهر

ایران و عراق دادگاه مشترک تشکیل دادند

رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: اگر بتوانیم یک دادگاه بین‌المللی بین کشور عراق و ایران تشکیل دهیم با سرعت بیشتری می‌توان پرونده را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرد. عباسعلی کدخدایی رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی شامگاه جمعه (۱۶ دی) در دومین همایش بزرگداشت شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت تهران که در برج میلاد تهران برگزار شد با بیان اینکه شهید سلیمانی یک الگو برای جامعه بشری است، اظهار داشت: راهی که شهید سلیمانی در جبهه مقاومت آغاز کرد باید تداوم داشته باشد که انشالله با همت یاران آن شهید بزرگوار ادامه خواهود یافت. وی افزود: جنایتی که رژیم آمریکا در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان مرتکب شدند، تخلفی فاحش و روشن در حوزه بین‌المللی بود که نقض حاکمیت کشور عراق و همچنین نقض مصونیت مقامات رسمی کشورها بود. رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی ادامه داد: برای بیش از ۹۰ نفر از مقامات و مسببین و مباشرین این جنایت کیف خواست آماده شده است که مراحل خود را طی می‌کند. کدخدایی گفت: در مجامع بین‌المللی با وجود آنکه کشورهای غربی صاحب نفوذ و اعمال قدرت هستند، اما آنقدر این جنایت آمریکا فاحش است که غالب حقوق‌دانان بین‌المللی بر متخلفانه بودن آن تاکید کرده‌اند. وی ادامه داد: برای پیگیری این موضوع نیاز به اسناد و مدارکی بود که بخشی از آن در عراق بود که خوشبختانه با همکاری دولت عراق این اسناد و مدارک تکمیل شده است. رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی با بیان اینکه اگر بتوانیم یک دادگاه بین‌المللی بین کشور عراق و ایران تشکیل دهیم با سرعت بیشتری می‌توان پرونده را در مجامع بین‌المللی پیگیری کرد، تصریح کرد: خوشبختانه با ارتباطاتی که بین دولت‌های دو کشور برقرار است این موضوع در دست اقدام است. کدخدایی در پایان تاکید کرد: نباید این موضوع به رویه تبدیل شود و این مهم است؛ باید آمریکایی‌ها بدانند که این کارشان یک جنایت و تخلف بوده و باید پاسخگوی آن باشند.

منبع: خبرنگاران جوان

حمله سایبری گسترده به بانک مرکزی خنثی شد

رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت از دفع حمله سایبری گسترده طی شب گذشته به بانک مرکزی خبر داد. امیر لاجوردی، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در فضای مجازی نوشت: شب گذشته بانک مرکزی و سکوهای بله و روبیکا مورد هدف حملات منع خدمت توزیع‌شده (DDoS) قرار گرفتند و با آن مقابله شد. این روزها بیشترین حجم حملات خارجی به سوی بانک‌ها و موسسات مالی، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و زیرساخت‌های ارتباطی است که دفع شدند.

منبع: خبرنگاران جوان

بایدن مردم جهان را تحقیر کرد

رییس جمهور آمریکا بار دیگر در سخنانی جنجالی مردم جهان را لکه‌ای روی شلوار توصیف کرد. در ویدئویی که به تازگی از جو بایدن، رییس جمهور آمریکا منتشر شده وی در سخنانی گستاخانه در کنتاکی گفت: من به بیش از ۱۴۰ کشور جهان سفر کرده ام؛ خیلی راحت بگویم: تمام دنیا لکه (وصله) روی شلوار جین ما هم نیستند! به گزارش شبکه تلویزیونی سی اسپان، این سخنان جو بایدن در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش هم جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک سخنرانی گفته بود: اروپا یک باغ است. ما این باغ را ساخته ایم. شما خوب می‌دانید که باقی جهان دقیقا باغ نیست. اکثریت مابقی جهان جنگل است و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند و باغبانان باغ، باید مراقب باشند. او در ادامه تاکید کرده بود: جنگل دارای ظرفیت رشد قوی است و دیوارها هرگز به اندازه کافی برای محافظت از باغ کافی نیستند.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران از سد شاخ آفریقا گذشت

ملی‌پوشان هندبال ایران در تورنمنت چهارجانبه موفق به پیروزی مقابل مراکش شدند. تیم ملی هندبال ایران در آخرین دیدار خود در تورنمنت تدارکاتی چهارجانبه کاتوویتس به مصاف تیم سوم قاره آفریقا یعنی مراکش رفت و با نتیجه ۲۹ بر ۲۸ به پیروزی رسید. با وجود اینکه در اوایل بازی تیم ملی ایران با ۵ گل عقب افتاد، اما در نهایت شاگردان وویوویچ نتیجه را جبران کردند و نیمه نخست را ۱۴ بر ۱۳ به سود به اتمام رساندند. در نیمه دوم ایران روند بازی پایاپای دنبال شد و در اواخر بازی ملی‌پوشان ایران عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشتند و در نهایت این بازی با نتیجه ۲۹ بر ۲۸ به سود ایران به اتمام رسید. مراکش تا کنون ۸ بار سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرده و دو بار نیز در رقابت‌های قهرمانی آفریقا به مدال برنز رسیده است. مراکشی‌ها موفق شده بودند سال ۲۰۲۲ میلادی را با کسب مدال برنز قاره آفریقا به اتمام برسانند و حالا خود را برای حضور موفق در مسابقات قهرمانی جهان آماده می‌کنند. وسلین وویوویچ در دیدار آخر نیز شاگردان خود را مورد ارزیابی و محک قرار داد و با وجود در اختیار نداشتن ۴ بازیکن کلیدی خود در پایان موفق به پیروزی مقابل حریف شد. تیم ملی هندبال ایران ۲ بازیکن اصلی خود یعنی سید علیرضا موسوی و یونس آثاری را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و ۲ بازیکن کلیدی دیگر تیم یعنی محمد رضا کاظمی و محمدرضا اورعی نیز به این تورنمنت نرسیده‌اند.

منبع: خبرنگاران جوان

ضرر هنگفت انگلیس از اعتصابات سریالی

از آغاز اعتصابات ریلی تاکنون در انگلیس حدود چهارصد میلیون پوند فقط به علت کاهش فروش بلیت، به شرکت‌های راه آهن این کشور خسارت وارد شده است. گزارش‌های منتشر شده در انگلیس نشان می‌دهد از آغاز اختلافات اتحادیه‌های کارکنان و شرکت‌های راه آهن در سال گذشته، تاکنون حدود چهارصد میلیون پوند فقط به علت کاهش فروش بلیت به این شرکت‌ها برآورد خسارت شده است.اعتصاب‌های زنجیره‌ای در انگلیس در اعتراض به نبود امنیت شغلی و شرایط کاری و دستمزد ادامه دارد و در پی آغاز اعتصاب ۴۸ ساعته کارکنان راه آهن در انگلیس، امروز و فردا نیز فقط یک پنجم قطارهای این کشور حرکت می‌کنند. اتحادیه کارکنان را آهن اعلام کرده است دور تازه اعتصاب‌ها را تا تحقق خواسته های کارکنان به طور متناوب ادامه خواهد داد. به مسافران قطار در انگلیس توصیه شده است در این دو روز به جز در موارد ضروری از انجام سفر پرهیز کنند، زیرا روز جمعه و شنبه شمار محدودی از قطارها آن هم از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ حرکت می‌کنند. روزنامه گاردین نوشت دولت انگلیس که با افزایش دستمزد کارکنان بخش عمومی از جمله راه آهن و بهداشت و درمان مخالف است، در نظر دارد با تصویب قوانینی، اعتصاب‌ها را ممنوع یا بی اثر کند. بر اساس لایحه دولت انگلیس، کارکنان بخش عمومی مثلا راه آهن، پست و بهداشت و درمان باید در زمان اعتصاب هم حداقل وظایف را انجام دهند در غیر این صورت به علت نقض قانون مجازات خواهند شد. اتحادیه‌های کارکنان به شدت با این رویکرد دولت مخالفت کرده‌اند.

منبع: خبرنگاران جوان

شاهزاده انگلیس به جنایات جنگی در افغانستان اعتراف کرد

رسانه‌ها می‌گویند هری، دوک ساسکس در کتاب خود به کشتن ۲۵ نفر در افغانستان اعتراف و آن را مانند کنار زدن مهره‌های شطرنج توصیف کرده است. به گزارش رسانه‌های انگلیس به نقل از کتاب زندگینامه شاهزاده انگلیس که به زودی منتشر خواهد شد، هری، دوک ساسکس به کشتن ۲۵ نفر در دوران خلبانی با بالگرد در افغانستان اعتراف کرده است. به گزارش الجزیره، شاهزاده انگلیس که در دوره اشغالگری در خاک افغانستان حضور داشت، در کتاب خود می‌گوید بابت کشتن این ۲۵ نفر نه شرمنده است و نه به آن افتخار می‌کند. او همچنین حذف اهداف انسانی را به «برداشتن مهره‌های شطرنج از روی تخته» تشبیه کرده است! در کتاب جنجالی هری که قرار است دهم ژانویه (چهار روز دیگر) منتشر شود، هری برای اولین بار در مورد تعداد جنگجویان طالبان که در طول خدمتش کشته شده‌اند، صحبت کرده است. وی در کتاب خود، حادثه ۱۱ سپتامبر و قربانیان آن را به عنوان توجیهی برای اقدامات خود مطرح کرده و می‌گوید مسئولین این حادثه و هواداران آن‌ها «دشمنان بشریت» هستند و مبارزه با آن‌ها اقدامی انتقام‌جویانه برای جنایت‌شان علیه بشریت است. خبرگزاری گاردین که یک نسخه از کتاب را به دست آورده است، به تازگی گزارش داده که هری در کتاب خود از خشونت فیزیکی در خانواده سلطنتی نیز پرده برداشته است. او می‌گوید برادرش، شاهزاده ویلیام طی مشاجره‌ای بر سر نامناسب بودن مگان مارکل برای خانواده سلطنتی، او را به زمین کوبیده است. گفتنی است، شاهزاده هری به مدت ۱۰ سال در ارتش انگلیس خدمت کرد و به درجه کاپیتانی رسید. وی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ و همچنین ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ در افغانستان حضور داشته است. به دلیل حضور هری در جنگ افغانستان، همواره در مورد او نگرانی‌های امنیتی وجود داشته است. احتمالا پس از افشای تعداد کشته‌شدگان در این دوره، این نگرانی‌ها افزایش خواهد یافت. شایان ذکر است، نیروهای خارجی که به سرکردگی آمریکا خاک افغانستان را اشغال کرده بودند، در اوت ۲۰۲۱ پس از ۲۰ سال اشغال نظامی که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشت، از این کشور خارج شدند.

منبع: خبرنگاران جوان

ترور قاضی صلواتی شایعه از آب درامد

مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه با تکذیب ترور قاضی صلواتی نوشت: او در صحت و سلامت است و بعد از تماسی که داشتم متوجه ترور خود شد.مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه در توییتی نوشت: دروغ دروغ دروغ تنها دستاورد قابل ذکر معاندین در این روزها همین خبرهای کذب در فضای مجازی است. شهر فتح می‌کنند، پادگان می‌گیرند، ترور می‌کنند، اعتصاب سراسری پیش می‌برند و ... قاضی صلواتی در صحت و سلامت است و بعد از تماسی که داشتم متوجه ترور خود شد. ساعاتی پیش خبری در فضای مجازی و توییتر منتشر شده بود که قاصی صلواتی در نیاوران با ضرب ۴ گلوله ترور شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

پاریس نخبه برزیلی را به فروش گذاشت

فروش نیمار جونیور ستاره برزیلی بار دیگر در بین مدیران باشگاه پاری سن ژرمن مطرح شده است. نیمار از زمان پیوستن به پاری سن ژرمن آمار خوبی را به ثبت رسانده، اما همچنان نتوانسته انتظارات را با توجه به انتقال ۲۲۲ میلیون یورویی‌اش به این تیم برآورده کند. مصدومیت‌های متعدد این بازیکن در چند فصل گذشته به یکی از ویژگی‌های اصلی دوران حضور او در ورزشگاه پارک دو پرنس تبدیل شده و انتقادهای بسیاری را به همراه داشته است. تابستان گذشته جنجال بسیاری بر سر شایعه درخواست کیلیان امباپه از مدیران این باشگاه برای فروش نیمار ایجاد شد و حتی رابطه بین این دو بازیکن را به شکل قابل توجهی سرد کرد، تا حدی که این موضوع به وضوح در تمرینات و زمین بازی دیده شد. هرچند مدیران پی اس جی این موضوع را تکذیب کردند و این مهاجم برزیلی نیز به حضورش در این تیم ادامه داد، اما ظاهرا بحث فروش او به صورت کامل منتقی نشده است. حالا Fichajes خبر داده است که مدیران این باشگاه بار دیگر آماده هستند تا پیشنهادات دریافتی برای فروش نیمار را بررسی کنند و مانعی برای جدایی او از این باشگاه نمی‌بینند. آن‌ها حتی قیمت مدنظرشان برای فروش این ستاره سابق بارسلونا را بسیار پایین آورده‌اند و حاضر هستند حتی با مبلغ ۵۰ میلیون یورو نیز با فروش او موافقت کنند. بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتری از جمله نیوکسل، چلسی و منچسترسیتی به این بازیکن علاقه دارند و ممکن است پیشنهادی را برای جذب او ارائه کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

شارلی ابدو هک شد

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که نشریه شارلی ابدو از هک شدن وبسایت خود خبر داده و مقامات مسئول در فرانسه مشغول بررسی این حمله هستند. رسانه‌های اروپایی از هک شدن وبسایت هفته‌نامه شارلی ابدو خبر داده و اعلام کردند که تحقیقات درباره این حمله به اداره کل امنیت داخلی فرانسه و سازمان مبارزه با جرائم اطلاعاتی و ارتباطی محول شده است. یک مقام قضایی فرانسه گفت: تحقیقاتی درباره اتهامات دسترسی به یک سامانه پردازش خودکار داده‌ها آغاز شده که همچنین نگهداری، معرفی، اصلاح و استخراج این داده‌ها و ایجاد اختلال در عملکرد این سیستم را هم شامل می‌شود. طبق اعلام دفتر دادستانی پاریس، وبسایت فروشگاه اینترنتی نشریه شارلی ابدو و همچنین صفحه نخست آن هک شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این حمله هکری، اطلاعات شخصی چند هزار مشترک این نشریه به سرقت رفته و گرچه صفحه اول وبسایت شارلی ابدو حالا دوباره قابل دسترسی است، اما فروشگاه آن هنوز بازیابی نشده است. این اتفاق یک روز پس از آن افتاد که این نشریه هتاک، کاریکاتورهایی منتشر کرد که در آن به مقامات ایران توهین کرده بود.

منبع: ایسنا

ناوشکن آمریکایی در آتش تنش ها دمید

ارتش آمریکا اعلام کرد که یک ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان عبور کرده، اقدامی که خشم چین را برانگیخت.ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن «چانگ هون» این کشور در روز پنجشنبه از تنگه تایوان عبور کرد، اقدامی که خشم چین را برانگیخت. در سال‌های اخیر کشتی‌های جنگی آمریکا - و گاه متحدانش مانند انگلیس و کانادا - از تنگه تایوان عبور کردند. این در حالیست که چین تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و گزینه حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتن آن می‌داند. در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: عبور چونگ هون از تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد آمریکا به آزادی و باز بودن هند-آرام است. درمقابل، لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با بیان اینکه چین به شدت با این کار مخالف بوده، از آمریکا خواست تا «هرچه سریعتر اقدامات مشکل‌ساز، تنش‌سازی و تضعیف صلح و ثبات تنگه تایوان» را متوقف کند. در این بیانیه آمده است: ناوهای آمریکایی پی‌درپی قدرت‌نمایی کرده و اسمش را «آزادی ناوبری» می‌گذارند. مسئله آن‌ها حفظ آزادی و باز بودن این منطقه نیست. این دیپلمات چینی افزود: چین همچنان در وضعیت هوشیاری بالا قرار داشته و همیشه آماده است تا به تمامی خطرات و اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ دهد. پکن با جدیت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود حفاظت خواهد کرد. یک سخنگوی ارتش «آزادی‌بخش خلق» چین گفت که نیروهای این کشور ناو آمریکایی را در حین عبور از این تنگه با دقت تحت نظر داشته و تک‌تک حرکات آن را بررسی کردند. در سال ۱۹۴۹، دولت مرکزی «جمهوری چین» در جنگ داخلی از حزب کمونیست شکست خورده، به جزیره تایوان گریخته و اعلام استقلال کرد. از آن زمان تاکنون، تنگه تایوان که یک راه آبی باریک میان این جزیره و سرزمین اصلی چین است، به محل تنش‌های نظامی تبدیل شده است.

منبع: ایسنا

تنابنده نامزد جایزه فیلم آسیا شد

محسن تنابنده برای فیلم «جنگ جهانی سوم» در جوایز فیلم آسیا، نامزد بهترین بازیگر اصلی مرد شد.شانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا فهرست نامزدهای خود را در ۱۶ رشته امروز ۱۶ دی ماه در حالی اعلام کرد که فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی در رشته بهترین بازیگر اصلی مرد، نامزد دریافت جایزه برای محسن تنابنده شد. بنا بر گزارش سینه ایران ، محسن تنابنده پیش از این هم جایزه بهترین بازیگر مرد را برای این فیلم از بخش افق های جشنواره فیلم ونیز و جشنواره جهان سینمای لس آنجلس دریافت کرده است. این رویداد معتبر که در سال ۲۰۱۳ توسط سه جشنواره فیلم هنگ کنگ، توکیو و بوسان پایه گذاری شده، مراسم اعطای جوایز امسال را در روز یکشنبه ۲۱ اسفند/۱۲ مارس در هنگ کنگ برگزار خواهد کرد. فهرست نامزدها شامل ۸۱ نامزدی برای ۳۰ فیلم از ۲۲ کشور بوده که فیلم کره ای «تصمیم به ترک کردن» ساخته پارک چان-ووک با ده نامزدی پیشتاز فیلم های آسیایی در شانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیاست. فیلم های «تصمیم به ترک کردن»، «ماشین منو بران»، از ژاپن، «شاعر» از قزاقستان، «پونیین سلوان: بخش اول» از هند و «وقتی موج ها رفته اند» از فیلیپین نامزد جایزه بهترین فیلم و هیروکازو کوره-ادا برای فیلم «دلال»، پارک چان-ووک برای فیلم «تصمیم به ترک کردن»، ریوسوکه هاماگوچی برای فیلم «ماشین منو بران»، دارژان امیربایف برای فیلم «شاعر» و دیوی چو برای فیلم «بازگشت به سئول» از کامبوج نامزد بهترین کارگردانی شدند. در رشته بهترین موسیقی هم بهمن قبادی و ودت ییلدیریم برای فیلم «چهار دیوار» محصول ترکیه و انگلستان نامزد شده اند. ژانگ ییمو سینماگر سرشناس چینی ریاست هیات داوران این دوره از جوایز را به عهده دارد.

منبع: ایسنا

انگیسی ها به سوناک نه گفتند

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که دولت محافظه‌کار ریشی سوناک به رغم طرح وعده‌ها و ادعای بهبود اوضاع بغرنج اقتصادی، پشتوانه عمومی خود را از دست داده و در قیاس با حزب رقیب (کارگر) شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات آتی ندارد. بر اساس نظر سنجی مشترک موسسه معتبر یوگاو و نشریه تایمز لندن که از بین یک هزار و ۷۰۹ بزرگسال در روزهای چهارم و پنجم ژانویه ۲۰۲۳ صورت گرفته است ۲۵ درصد طرفدار حزب حاکم محافظه‌کار و ۴۶ درصد طرفدار حزب کارگر به رهبر «کی‌یر استارمر» هستند. طبق این نظرسنجی اگر قرار باشد فردا انتخابات سراسری برگزار شود ۱۷ درصد گفته‌اند به حزب حاکم و ۳۱ درصد به رقیب رای می‌دهند. یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که از نظر افکار عمومی «کی‌یر استارمر» نخست وزیر بهتری نسبت به ریشی سوناک است. ۳۱ درصد طرفدار استارمر بوده و ۲۶ از سوناک طرفدار کرده‌اند. این درحالیست که ۴۰ درصد نسبت به محبوبیت هر دو مقام انگلیسی ابراز عدم اطمینان کرده و ۳ درصد پاسخ نداده‌اند. نکته جالب اینجاست که بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس طبق یافته‌های این نظرسنجی از محبوبیت بیشتری نسبت به سوناک برخوردار است. آمارها نشان می‌دهد که ۲۶ درصد مردم همچنان طرفدار بوریس جانسون هستند. این درحالیست که تحرکات اخیر جانسون هم نشان می‌دهد که او برای بازگشت به قدرت خیز برداشته است. وی که این روزها در کسوت قانون‌گذار عادی در جلسات پارلمان حضور دارد، بر خلاف اسلاف خود برای رقابت در حوزه انتخابیه آکسبریج و رویزلیپ جنوبی در انتخابات سال ۲۰۲۴ خیز برداشته است. یکی از نزدیکان جانسون پیش‌بینی کرده است که او تا قبل از کریسمس امسال، سکان دولت را دوباره به دست خواهد گرفت.نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که از نظر بیشتر مردم انگلیس دولت عملکرد بسیاری بدی نسبت به مقوله برگزیت داشته است. طبق نظرسنجی صورت گرفته، ۶۷ درصد عملکرد دولت را خیلی بد و ۲۰ درصد خوب توصیف کرده‌اند. همچنین از نظر ۵۴ درصد مردم انگلیس برگزیت تحولی اشتباه و ۳۵ درصد درست بوده است. طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد تا در برابر اجرای برخی از قوانین دست‌و پاگیر این اتحادیه مقاومت کند. او به ظاهر اعتقادی به برگزیت نداشت اما از این اهرم برای چانه‌زنی در برابر رهبران اروپایی استفاده کرد. در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آن‌ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند و به این ترتیب کامرون از مقام خود کناره‌گیری کرد. سکان دولت در اختیار ترزا می وزیر وقت کشور انگلیس قرار گرفت تا پروژه برگزیت را اجرا کند. سال ۲۰۱۹ در نتیجه سه سال چانه زنی دولت «می» با اتحادیه اروپا، دو طرف به توافقی دست یافتند که مجلس عوام انگلیس با آن موافقت نکرد. سرانجام ترزا می از مقام خود کناره‌گیری کرد تا بوریس جانسون، چهره‌ای به ظاهر تندرو موفق شد با برگزاری انتخابات زودهنگام، آرایش مجلس را به نفع حزب خود تغییر داده و توافق به عمل آمده را با اندکی اصلاحات از سد مجلس عبور دهد. اما توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می دهد، نه آن را از مقررات و استاندارد های اتحادیه اروپا آزاد می کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند. حتی راه را برای دخالت اتحادیه اروپا در مرز داخلی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی باز می گذارد. طبق نظر سنجی به‌ عمل‌ آمده از سوی اتاق‌های بازرگانی انگلیس (BCC)، بیش از سه چهارم از شرکت های تجاری در انگلیس گفته اند که توافق تجاری صورت گرفته میان دولت لندن با اتحادیه اروپا برای دوران پسا برگزیت به توسعه تجارت آن‌ها کمک نکرده است. مردم انگلیس هم این روزها که تورم در کشور به بالاترین حد در نیم قرن گذشته رسیده، بیشتر متوجه بی فایده بودن برگزیت شده‌اند. در توافق مزبور انگلیس امتیاز خاصی به دست نیاورده و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می شود، عملاً با محدودیت های تحمیل شده در این توافق بی معنی است. هرچند دولت انگلیس اصرار دارد که مشکلات اقتصادی کشور ناشی از جنگ در اوکراین است، اما تحلیل‌گران برگزیت را عامل اصلی وضع موجود می‌دانند.

منبع: ایرنا

ممنوعیت انتقال هوایی به ایروان لغو شد

واهان هونانیان، سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان روز جمعه گفت که ترکیه ممنوعیت حمل و نقل هوایی کالا به این کشور را لغو کرده است.شبکه خبری هابرتورک ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور روز گذشته اعلام کرده بود که از اول ژانویه، انتقال کالا بین دو کشور همسایه امکان پذیر شده است. هونانیان توضیح داد: ترکیه پایان ممنوعیت حمل و نقل هوایی کالا را به ارمنستان اطلاع داده است. این اقدام در پی توافق میان مذاکره کنندگان ارمنی و ترکیه در ماه ژوئیه در جریان مذاکرات عادی‌سازی روابط انجام می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان توضیح داد که در مرحله بعدی احتمالا به اتباع کشور ثالث اجازه عبور از مرز زمینی با ترکیه داده خواهد شد. ترکیه و ارمنستان دارای روابط دیپلماتیک پر تنشی هستند و مرزهای دو کشور نیز از سال ۱۹۹۳ با اقدام ترکیه بسته شد. علت تنش‌های میان دو طرف، به شماری از علل از جمله حمایت ترکیه از آذربایجان در درگیری قره باغ، علاوه بر حمایت آنکارا از پشتیبانی نظامی مستقیم باکو در درگیری‌های اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ باز می‌گردد. همچنین پافشاری آنکارا دررد کشتار ارمنی‌ها در دولت عثمانی و نیز واکنش شدید ترکیه به مسأله به رسمیت شناختن نسل کشی ارمنی‌ها از دیگر علل اختلافات میان دو کشور است.

منبع: ایرنا

سعودی ها دست به اعدام مخفیانه زدند

گروه «معارضان شبه جزیره عربی» در بیانیه ای از اعدام های مخفیانه علیه مخالفان سیاسی و عقیدتی و فعالان مدنی و حقوقی در عربستان خبر داد و ادامه سکوت جهانی در قبال چنین روندی را به منزله چراغ سبز به آل سعود دانست.گروه «معارضان شبه جزیره عربی» در بیانیه خود نسبت به جنایت های جدید نظام آل سعود هشدار داد و اعلام کرد: گزارش ها نشان می دهد که نظام آل سعود به طور سری برخی زندانیان عقیدتی را اعدام کرده است و این مساله ای است که پیش تر نهادهای حقوقی بین المللی و منطقه ای نسبت به آن هشدار داده بودند. این گروه نسبت به سیاست اعدام های خودسرانه عربستان ابراز نگرانی کرده و خاطرنشان کرد که این سیاست به یک خط مشی در عهد حکمرانی ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان فرزند دمدمی مزاجش تبدیل شده است. گروه معارضان شبه جزیره عربی در بیانیه خود خطاب به کشورهای هم پیمان عربستان تاکید کرد که سکوت شما در برابر این جنایت ها درست نیست بلکه به مثابه سرپوش گذاشتن و دادن چراغ سبز به نظام آل سعود برای تداوم سیاست قتل خودسرانه است. در ادامه این بیانیه آمده است که هشدارهای چند هفته گذشته رسانه های غربی و سازمان های حقوقی بین المللی در خصوص تصمیم عربستان برای انجام اعدام های گسترده علیه زندانیان سیاسی این مسئولیت را متوجه کشورهای هم پیمان عربستان می کند که اقدامات فوری اتخاذ و از تداوم سیاست تروریسم دولتی و اجرای شدیدترین مجازات برای کوچک ترین مسائل در عربستان ممانعت کنند. این گروه تاکید کرد که این امر نشان می دهد که سیاست های عربستان پایبند به هیچ قانونی نیست. در این بیانیه تاکید شده است که سکوت در برابر جنایت های حکومت ملک سلمان به مثابه پاداش دادن به آن و کوتاه آمدن غیر مستقیم از حقوق خانواده ها در اطلاع یافتن از وضعیت بستگان خود در زندان است. گروه معارضان شبه جزیره عربی خاطرنشان کرد که در زندان های عربستان شکنجه های مختلفی علیه اصلاح گرایان، فعالان و آزادی خواهان انجام می شود. این بیانیه در پایان از "مبارزان عربستانی بویژه کسانی که جان خود را در راه دفاع از حقوق بشر در طبق اخلاص گذاشتد و همه اصلاح گرایان و عاشقان آزادی دربند در زندان های مخوف عربستان" تقدیر و تاکید کرد که گروه معارضان شبه جزیره عربی صدای آنها خواهد بود تا اینکه تاریکی ها از بین برود و مردم عربستان از نعمت آزادی و کرامت برخوردار شوند".

منبع: ایرنا

همایش علمای جهان اسلام برگزار شد

همایش علمی علمای جهان اسلام با حضور اندیشمندان اهل‌سنت تانزانیا و ایران، همچنین حضور چهره‌های شاخص شیعه، در شهر دارالسلام، تانزانیا امروز ۱۶ دی‌ برگزار شد.در این همایش اساتید و پژوهشگران مقالاتی درباره «ضرورت تعامل علمای جهان اسلام و اجتناب از لعن و تکفیر»، «آینده جهان اسلام (نویدها، چالش‌ها و مسولیت‌ها»، «اسلام گرایی جوانان و دو راهی جهادی تکفیری یا جهادی مقاومتی»، «فلسطین و قدس شریف مهم‌ترین موضوع جهان اسلام»، «آرمان فلسطین محور اتحاد جهان اسلام» و «جهان اسلام و تکفیری‌ها از دیروز تا امروز» ارائه کردند. رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامعةالمصطفی العالمیه در تانزانیا، هدف از برپایی چنین همایشی را ضرورت وحدت میان امت اسلامی از طریق آیات و روایات عنوان کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی افزود: این همایش با توجه به اهمیت همدلی و هم‌افزایی بیشتر جوامع اسلامی، اهداف متعددی را دنبال می‌کند. وی ادامه داد: «کمک به احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از حریم قرآن کریم و سنت پیامبراکرم (ص)»، «کوشش در راه ایجاد آشنایی و تفاهم بیشتر بین علما، متفکران و پیشوایان مذهبی منطقه در زمینه‌های اعتقادی، فقهی، اجتماعی و سیاسی»، «گسترش اندیشه تقریب در بین اندیشمندان و فرهیختگان منطقه و انتقال آن به توده‌های مسلمان و آگاه کردن آنان از توطئه‌های تفرقه‌انگیز دشمنان اسلام»، «رفع بدبینی‌ها و شبهات بین پیروان مذاهب اسلامی» و «سعی در ایجاد هماهنگی و تشکیل جبهه واحد در مقابل توطئه‌های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بر اساس اصول مسلم اسلامی» از جمله اهداف مهم این همایش تقریبی است. حجت‌الاسلام تقوی براهمیت و ضرورت وحدت امت اسلامی تأکید و اضافه کرد: مشترکات امت اسلام زیاد است و هرکسی در این زمینه کوتاهی کند خداوند او را مواخذه خواهد کرد. اتحاد امت اسلام منجر به نابودی حاکمیت دشمنان خواهد شد و لذا بزرگترین نقش دشمن برای رسیدن به اهداف خود، ایجاد تفرقه میان مسلمانان و جلوگیری از وحدت ملت‌های اسلامی است. در این همایش یک روزه، شیخ عصام الدین گوگلان، مؤسس و مدیر مدرسه علوم اسلامی چنارلی، شیخ کوندیچا، رئیس ائمه جماعت اهل سنت تانزانیا، شیخ اسماعیل قدیری، امام جمعه چنارلی، شیخ حمید جلال، شیخ بزرگ جامعه شیعیان بومی تانزانیا و جمعی از اساتید و طلاب نمایندگی منطقه‌ای جامعةالمصطفی العالمیه، مقالات علمی خود درخصوص وحدت امت اسلام را ارائه کردند.

منبع: شبکه خبر

بن گوریو دستور شکنجه سنگین را صادر کرد

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در بازدید از یکی از زندان‌ها دستور داد شکنجه اسیران فلسطینی در زندان‌های صهیونیست‌ها تشدید شود. مجمع اسیران فلسطینی اعلام کرد ایتامار بن گوریو وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واپسین ساعات پنجشنبه از زندان نفحه و بخش‌های جدید این زندان که یکی از زندان‌های نگهداری اسیران فلسطینی است بازدید کرد. بن گوریو در این بازدید با ایراد سخنانی درباره شرایط جدید زندگی اسرای فلسطینی، دستور داد بدرفتاری‌های جدید علیه آن‌ها آغاز شود.

منبع: شبکه خبر

آمریکا تحریم‌ جدید برای ایران نوشت

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز چند فرد حقیقی و حقوقی در ایران را به بهانه ای واهی تحریم کرد.وبگاه وزارت خزانه‌ داری آمریکا جمعه با انتشار بیانیه‌ ای از تحریم چند نهاد ایرانی به بهانه ای واهی خبر داد. در بیانیه صادره در وبگاه وزارت خزانه‌ داری آمریکا در این خصوص آمده است: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) ۶ مدیر اجرایی و اعضای هیئت مدیره صنایع هوایی قدس (QAI) که تولید کننده اصلی محصولات دفاعی ایرانی و مسئول طراحی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) است رادر لیست تحریم های خود قرار داده است. مطابق با این بیانیه، آمریکا مدعی است که تهران پهپادهای ساخت این شرکت را برای استفاده روسیه از آنها در جنگ اوکراین برای مسکو ارسال کرده است؛ ادعایی واهی و بدون مدرک و سندی که از سوی مقامات ایران و روسیه بارها رد شده است. بر اساس این بیانیه، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا مدیر سازمان صنایع هوافضای ایران که یک سازمان کلیدی و مسئول نظارت بر برنامه های موشکی بالستیک ایران است را نیز در لیست تحریم های یکجانبه این کشور قرار می دهد. «جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا در این باره مدعی شد: ما فوراْ علیه افراد و سازمان‌های حامی برنامه‌ های پهپادی و موشکی ایران اقدام خواهیم کرد تا مانع دسترسی روسیه به سلاح جهت ادامه جنگ بی دلیل اش علیه اوکراین شویم! اتکای کرملین به تامین کنندگانی مانند ایران که آخرین گزینه هستند، ناامیدی آنها را در مواجهه با مقاومت شجاعانه اوکراین و موفقیت ائتلاف جهانی ما در اختلال زنجیره تامین نظامی روسیه و محروم کردن این کشور از جایگزینی تسلیحات استفاده شده در میدان نبرد را نشان می دهد

منبع: مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha