یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تظاهرات علیه نتانیاهو

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شعله نفرت در تل اویو روشن شد

منابع رسانه‌ای گزارش دادند که هزاران اسرائیلی عصر شنبه علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی و اعضای تندرو کابینه وی در تل‌آویو تظاهرات کردند.تظاهر کنندگان با دردست داشتن پارچه نوشته‌های با تصویر نتانیاهو علیه کابینه راست‌گرا شعار دادند. تظاهرکنندگان که در میدان «هبیما» در مرکز تل‌آویو گردهم آمده بودند، علیه تبعیض میان اسراییلی‌ها نیز شعار سردادند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که هزاران اسرائیلی در شهر تل آویو علیه دولت راست‌گرا و تندرو بنیامین نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. شماری از اعضای کنست از جمله گادی آیزنکوت، نعما لازیمی، ایمن عوده و برخی نمایندگان دیگر نیز در این تظاهرات شرکت کردند. پیشتر نیز تنها ساعاتی پس از رأی اعتماد کنست به دولت افراطی بنیامین نتانیاهو هزاران تن از ساکنان سرزمین‌های اشغالی علیه کابینه رادیکال بی بی دست به تظاهرات زده بودند. شبکه هفت رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داده بود که هزاران تن از اسرائیلی‌ها علیه دولت راستگرا و افراطی نتانیاهو در تل آویو دست به اعتراض زدند. به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو موجب تشدید بحران و شکاف‌های داخلی می‌شود و ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش می‌گیرد و از سوی دیگر به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود. تعیین چهره‌های بسیار افراطی و تندرو از جمله «ایتامار بن گویر» به عنوان وزیر امنیت داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی صدای صهیونیست‌ها را هم درآورده است. آنها بن گویر را جزئی از «اراذل و اوباش آشوبگر» و خطری برای این رژیم قلمداد می‌کنند.

منبع: تسنیم

ایران وارد پرمصرف‌ترین های انتی بیوتیکی جهان شد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ایران بعنوان یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه آنتی‌بیوتیک در جهان نام برد. دکتر محسن محمدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ایران بعنوان یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه آنتی‌بیوتیک در جهان نام برد و گفت: در تجویز آنتی بیوتیک اصرار نکرده و هرگز به طور خودسرانه اقدام به مصرف آن نکنید. او افزود: سالانه بیش از ۸.۲ میلیون مورد جدید از عفونت توسط میکروب‌های مقاوم به باکتری در دنیا رخ می‌دهد که در نتیجه آن بیش از ۳۵ هزار نفر می‌میرند، بر این اساس مقاومت آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی محسوب می‌شود. دکتر محمدی گفت: هنگامی که سیستم ایمنی نمی‌تواند در مقابل یک میکرو ارگانیسم دفاع کند پزشک اقدام به تجویز دارویی ضد میکروبی می‌نماید و اگر باکتری را به صورت قفل در نظر بگیریم آنتی بیوتیک به مانند یک کلید می‌باشد، که به باکتری نفوذ کرده و مانع از رشد و تکثیر این موجود زنده می‌گردد. او افزود: مقاومت به داروهای ضد میکروبی موقعی بروز می‌یابد که میکروارگانیسم به اثرات داروها مقاوم شوند و به همین دلیل درمان عفونت پیچیده و خطر انتشار بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و برخی اوقات غیرممکن می‌شود و منجر به بیماری‌های شدید و مرگ شود. دکتر محمدی گفت: علل بروز مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها ممکن است به دلیل استفاده بی رویه از داروهای ضد میکروبی باشد. او افزود: استفاده نادرست از داروهای ضد میکروبی و همچنین مصرف بیش از حد آن در صورتی که کاربرد و فایده جهت بیمار نداشته باشد ممکن است منجر به ایجاد میکروب مقاوم به درمان گردد، به طور مثال استفاده از داروهای ضد میکروبی در درمان بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، کرونا یا آنفولانزا کاربردی ندارد. دکتر محمدی گفت: استفاده از داروهای وسیع الطیف در درمان بیماری‌های عفونی ساده، منجر به تولید میکروب‌های مقاوم، که به درمان معمول پاسخ نمی‌دهند، خواهد شد که در این صورت آنتی بیوتیک‌های معمولی بی اثر خواهند شد. او افزود: در هر زمانی که باکتری با آنتی بیوتیک تماس پیدا کند ممکن است مقاومت میکروبی از طریق جهش در ژن این میکروب ایجاد شود که در مواجهات بعدی درمان را بی اثر کند. دکتر محمدی با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک هرگز پاسخ درمانی هر بیماری عفونی نخواهد بود، گفت: هرگز به طور خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید و در روش درمان از پزشک خود کمک بخواهید و در صورت مصرف آنتی بیوتیک، به زمان و مقدار تجویز شده دقت کافی نمایید.

منبع: خبرنگاران جوان

بن سلمان برای فرار از یمن اعلام آمادگی کرد

آخرین دور از مذاکرات انجام گرفته برای تثبیت آتش بس در یمن نشان از واضح‌تر شدن موضع بن سلمان در رابطه با فرار از یمن دارد.روزنامه لبنانی الاخبار در خبری در این رابطه اعلام کرد، بن سلمان به انصار الله پیشنهاد کرده است، در مقابل اعطای تضمین‌های امنیتی یمن را تحت کنترل خود داشته باشند. این رسانه لبنانی به نقل از منابع خود فاش کرد: آخرین دور از تلاش‌های میانجیگرانه عمان نشانه‌های سرنوشت سازی نسبت به دورهای سابق داشته است. به روایت الاخبار، در این دور از مذاکرات، پیام‌های شدید اللحنی شخصا از سوی رهبر جنبش انصار الله یمن برای طرف‌های ذیربط ارسال و در کنار آن نیروهای نظامی مربوطه نیز در حال آماده باش کامل قرار گرفته و تحرکاتی برای نشان دادن آمادگی خود انجام دادند. به اعتقاد این رسانه لبنانی اگر بازدیدهای مهدی المشاط از جبهه‌های جنگ را هم به آن بیافزاییم، در کنار تظاهرات گسترده مردمی در تحت عنوان " محاصره جنگ است" صنعاء را هم در نظر داشته باشیم، انصار الله حلقه پیام‌های خود را تکمیل کرده است تا به طرف مقابل هشدار دهد، یا راه حلی حقیقی و جدی را برای پرونده‌های بشر دوستانه ارائه می‌کند و یا بازگشت به جنگ تنها راه‌حل خواهد بود، که این بار جنگ دیگر طبق قواعد گذشته صورت نخواهد گرفت. رسانه‌ لبنانی به نقل از اطلاعاتی که از صنعاء به دستش رسیده افزود: ریاض در حال حاضر نرمش زیادی را در مذاکرات از خود نشان می‌دهد، به نحوی که امروز دیگر چیزی بیشتر از دریافت تضمین‌های امنیتی برای عدم آسیب رساندن (به عمق) این کشور ندارد و از رؤیای تبدیل کردن یمن به یک کشور تحت قیمومیت خویش در گذشته امروز به دریافت تضمین‌هایی برای عدم آسیب رسیدن به عمق سعودی بسنده کرده است. پس اگر انصار الله هم مخالفتی نداشته باشد، مسئله تضمین‌های مورد درخواست ریاض برای خروج از یمن مورد مذاکره خواهد گرفت، گرچه تنها عصای باقی ماندن در لابلای چرخ این آتش بس، آمریکا و تمایل دولت جو بایدن به حفظ شرایط موجود است که بن سلمان باید راه‌حلی برای آن پیدا کند. پیش از این نیز روزنامه الاخبار به نقل از منابع خود در صنعاء خبر داده بود، انصار الله تهدید کردند، در صورتی که شرایط به سوی از سرگیری جنگ سوق داده شود، این بار تمام صحنه از جمله دریایی سرخ، باب المندب، آرامکو و عمق عربستان و امارات مورد هدف قرار خواهند گرفت.

منبع: تسنیم

سازمان ملل برای طالبان خط و نشان کشید

هماهنگ کننده کمک های بشر دوستانه سازمان ملل هشدار داد ممنوعیت کار زنان افغان از سوی طالبان، می تواند به قیمت قطع کمک های بشر دوستانه به این کشور تمام شود.هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد: در صورت ممنوعیت اشتغال زنان افغان، دست افغانستان از کمک‌های سازمان ملل کوتاه خواهد شد. «مارتین گریفیتس» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که اگر طالبان ممنوعیت کار زنان برای آژانس‌های کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را لغو نکنند، کمک‌های سازمان ملل به این کشور نمی‌تواند ادامه یابد. این مقام سازمان ملل تاکید کرد که مایل است در سفر آتی خود به کابل راه‌حل‌های برای رفع این ممنوعیت را بررسی کند. اظهاراتی که حاکی از آن است که بن‌بست تشدید شده میان سازمان ملل و طالبان، می‌تواند منجر به قطع میلیاردها کمک در درازمدت شود. گریفیتس در ادامه گفت: در حال حاضر پروازهای سازمان ملل که پول نقد را به عنوان کمک‌های بشردوستانه به کابل انتقال می‌دادند، به حالت تعلیق درآمده است و در انتظار توقف ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان است. هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل تاکید کرد: بدون کار زنان، ما نمی‌توانیم به افرادی که در واقع هدف اولیه کمک‌های بشردوستانه برای زنان و دختران هستند، کمکی ارائه دهیم. گفتنی است که عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت موقت طالبان ۲۴ دسامبر اعلام کرد که استخدام زنان در سازمان‌های محلی و بین المللی مردم نهاد در افغانستان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز ۲۰ دسامبر طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که زنان این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

منبع: مهر

عوامل ناآرامی بهشت‌زهرا (س) دستگیر شدند

سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای از دستگیری ۱۳ تن از لیدرهای ناآرامی‌های اخیر در بهشت زهرای تهران، خبر داد در اطلاعیه سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت منتشر کرده، آمده است: «با شروع اغتشاشات در کشور، رسانه‌های معاند و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی، به طرق مختلف بارها و بارها با شایعه پراکنی و دروغ پردازی و موج‌سواری در فضای مجازی و القاء حس ناامنی در جامعه سعی در ملتهب ساختن و تشویش اذهان عمومی و تحریک جوانان و نوجوانان جهت حضور میدانی در آشوب‌های شهری را داشته که البته هربار این نقشه‌های شوم دشمن با بصیرت و درایت مردم همیشه آگاه و بصیر ایران عزیز و البته اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در مجموعه‌های امنیتی و انتظامی کشور، بی‌اثر و خنثی شده است. با ناامید شدن گروهک‌های ضد انقلاب و عناصر داخلی و خارجی آن‌ها از اهدافشان در اغتشاشات اخیر، رسانه‌های معاند و وابسته به این گروهک‌ها، هرازچندگاهی به بهانه‌های مختلف اقدام به انتشار فراخوان‌هایی در سطح فضای مجازی برای ایجاد فتنه‌های جدید و به اصطلاح خودشان به منظور جلوگیری از خاموش شدن کامل آتش اغتشاشات در بستر شبکه‌های اجتماعی کرده که در همین راستا اواخر هفته گذشته نیز عده‌ای فریب خورده با تحریک همین شبکه‌های معاند، فراخوان‌هایی را به بهانه حضور در مراسم چهلم یکی از کشته شدگان اغتشاشات اخیر در بهشت زهرای تهران صادر که با سوء استفاده و موج سواری شبکه‌های ماهواره‌ای همراه شد و تعدادی آشوب‌طلب با متاثر شدن از همین فضای مسموم رسانه‌ای سعی در ایجاد بلوا و آشوب و ناامنی و همراه کردن افراد حاضر در مراسم را داشتند که با هوشیاری و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در مرکز عملیات سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران ۱۳ تن از این افراد شناسایی و طی چند عملیات غافلگیرانه دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شدند. برخی از عناصر دستگیر شده در این فراخوان ضمن تحریک مردم به تجمعات غیر قانونی و اقدامات هنجارشکنانه افرادی بودند که با تهیه بنزین و مواد آتش‌زا سعی در تخریب و آتش زدن سازمان یافته اموال و اماکن عمومی و دولتی و تعرض به جان و مال مردم را داشتند. سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با کسانی که قصد ایجاد مزاحمت و برهم زدن نظم عمومی برای مردم و شهروندان را داشته باشند به شدت و برابر قانون برخورد خواهد کرد.»

منبع: خبرنگاران جوان

ماهواره مُرده ناسا سقوط ازاد را آغاز کرد

انتظار می‌رود ماهواره ۵۴۰۰ پوندی «ERBS» ناسا عصر روز یکشنبه(هشتم ژانویه/ ۱۸ دی) وارد جو زمین شود. ارتش ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که «ERBS» حوالی ساعت ۱۸:۴۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۳:۱۰ بامداد دوشنبه به وقت ایران) وارد جو زمین شود. در حال حاضر ۱۷ ساعت احتمال خطا برای زمان ورود این ماهواره وجود دارد. زمانی که یک ماهواره در حال وارد شدن به جو زمین است در مدار شروع به کاهش ارتفاع می‌کند و با نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر آن، محققان می‌توانند زمان ورود آن را به صورت دقیق‌تر تخمین بزنند. زمان ورود این ماهواره به جو سیاره ما در حال حاضر دقت بالایی ندارد و احتمال می‌رود ۱۷ ساعت زودتر یا دیرتر از زمان اعلام شده‌ی کنونی اتفاق بیوفتد. مقامات آژانس فضایی ناسا عصر روز جمعه اعلام کردند: ناسا انتظار دارد که بخش زیادی از این ماهواره هنگام ورود به جو بسوزد، اما انتظار می‌رود بخشی از اجزای آن نیز پس از ورود مجدد باقی بمانند. خطر آسیب رسیدن به افراد روی زمین بسیار کم یعنی تقریباً یک در ۹۴۰۰ است. ماهواره «ERBS»، بخشی از مأموریت سه ماهواره‌ای ناسا بود که در سال ۱۹۸۴ سوار بر شاتل فضایی چلنجر به مدار پایین زمین پرتاب شد. این ماهواره از سه ابزار علمی برای مطالعه نحوه جذب و تابش انرژی خورشیدی از سوی سیاره ما استفاده کرد. «ERBS» تنها برای دو سال طراحی شده بود، اما تا سال ۲۰۰۵ به فعالیت خود ادامه داد و پس از آن به یک زباله فضایی تبدیل شد. از آن زمان کشش سطحی زمین آن را به تدریج به سمت پایین کشیده است. سقوط «ERBS» به دنبال برخی سقوط‌های فضایی دراماتیک‌تر رخ خواهد داد.برای مثال، در سال ۲۰۲۲، دو مرحله از موشک چینی لانگ مارچ ۵ B که تقریباً ۲۳ تن وزن داشتند خارج از کنترل روی زمین سقوط کردند. این سقوط‌ها به ترتیب در ماه‌های ژوئیه و نوامبر اتفاق افتاد که حدود یک هفته پس از رساندن ماژول‌های جدید به ایستگاه فضایی تیانگونگ چین توسط این موشک‌ها بود. بخش‌های اولیه موشک‌های مداری دیگری وجود دارند که درست پس از بلند شدن برای نابودی کنترل شده به سمت بخشی از زمین هدایت می‌شوند یا برای فرودی ایمن و استفاده مجدد در آینده بر روی سکویی مخصوص فرود می‌آیند. «ERBS» یک مورد متفاوت است، زیرا نزدیک به چهار دهه است که این ماهواره در مدار زمین قرار دارد و بازگشت آن به جو یادآور این موضوع است که زباله‌های فضایی زیادی در مدار سیاره ما وجود دارند و این مجموعه به صورت روز افزون در حال افزایش است.

منبع: خبرنگاران جوان

۱۳ استان به حالت آماده باش درآمدند

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه نیروهای امدادی در ۱۳ استان به حالت آماده باش درآمدند، گفت: برف و باران شدید در راه است. مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به این که سازمان هواشناسی برای روزهای دوشنبه تا سه شنبه هشدار سطح نارنجی، اعلام کرده است، اظهار داشت: از روز دوشنبه نوزدهم دی‌ماه تا سه شنبه بیستم دی‌ماه هشدار بارش شدید باران، در استان‌های بوشهر، خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، سواحل گیلان و مازندران و فارس صادر شده است. همچنین هشدار بارش شدید باران و برف در استان‌های اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، ارتفاعات شمالی و شرقی خوزستان، گیلان، مازندران، شمال کرمان، یزد، جنوب و غرب اصفهان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز صادر شده و نیروهای امدادی در حالت آماده‌باش قرار دارند. وی با اشاره به شرایط ناپایدار در این استان‌ها از شهروندان خواست که در صورت تردد در جاده‌ها، به هشدارهای هواشناسی توجه کنند، ایمنی خودرو را قبل از سفر بررسی و لباس گرم، بسته خوراکی و امدادی به همراه داشته باشند.

منبع: خبرنگاران جوان

اعتصاب کارکنان راه آهن انگلیس دومین روز متوالی را پشت سر گذاشت

اعتصاب کارکنان بخش راه آهن انگلیس برای بهبود دستمزدها برای دومین روز پیاپی ادامه یافت اعتصاب کارکنان بخش راه آهن انگلیس که بهبود دستمزدها و شرایط کاری خود را متناسب با تورم شدید در این کشور خواستارند، برای دومین روز پیاپی ادامه یافت. به گزارش الجزیره، در پی این اعتصاب، مسافران در ایستگاه‌های راه آهن سرگردان شدند و نتوانستند بلیط خریداری کنند. این اعتصاب همچنین فعالیت بخش‌های دیگر مانند بخش بهداشت و درمان انگلیس و زندگی عمومی را در این کشور تحت الشعاع قرار داده است. اعتصاب کارکنان راه آهن انگلیس موجب لغو ده‌ها هزار سفر در روز شده است. افزایش تورم و قیمت کالاهای اساسی به ویژه سوخت در انگلیس، زندگی مردم به ویژه کارگران بخش‌های دولتی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: خبرنگاران جوان

مراسم بزرگداشت شهدای لشکر «فاطمیون» برگزار شد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: در جنگ با داعش هر جایی که عملیات با مشکل مواجه می‌شد این جوانان لشکر فاطمیون بودند که گره‌گشایی می‌کردند.محمدامین توکلی‌زاده در همایش «بزرگداشت شهدای لشکر فاطمیون» در برج میلاد تهران بیان کرد: پیوستگی‌های تاریخی و تمدنی میان ایران و افغانستان زبانزد خاص و عام است و جزو یک فرهنگ و تمدن به حساب می‌آییم و لشکر فاطمیون این مرتبه را بالا برد و زیر یک پرچم متحد و با انسجام به جنگ با دشمن پرداختیم. وی خاطرنشان کرد: در جنگ با داعش هر جایی که عملیات با مشکل مواجه می‌شد این جوانان لشکر فاطمیون بودند که گره‌گشایی می‌کردند. در این نبرد جوانان ایرانی و افغانستانی دست‌ها را برای دست یافتن به هدف گره زدند و خون‌هایی در این مسیر ریخته شد و این اقتدار ما به جهانیان به اثبات رسید. وی گفت: وحدت، برادری و انسجام میان ایران و افغانستان وحدت بخش جهان اسلام بود و جوانان ایرانی، افغانستانی، یمنی و عراقی و سایر جوانان آزادی خواه در یک مسیر به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی دشمن را شکست دادند. توکلی زاده یادآور شد: نخستین مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای لشکر فاطمیون در جوار امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار شد و خرسندیم دومین بزرگداشت شهدای فاطمیون در تهران برگزار شد. لشکر فاطمیون یکی از گروه‌های نظامی جبهه مقاومت است که در ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ شمسی با ۲۲ نفر در منطقه زینبیه سوریه حاضر و اعلام موجودیت کرد. این گروه امروزه با نام لشکر فاطمیون و با نام عربی (لواء فاطمیون) شناخته می‌شود. بنیانگذار این گروه علیرضا توسلی ملقب به ابوحامد بود که به شهادت رسیده است.

منبع: ایسنا

بورس ۱۸ هزار پله صعود کرد

شاخص‌های بورسی در نخستین روز هفته جاری سبزپوش شدند و شاخص کل بورس توانست بیش از ۱۸ هزار واحد افزایش یابد.شاخص کل بورس امروز درحالی ۱۸ هزار و ۹۳۹ واحد افزایش یافت که در رقم یک میلیون و ۵۹۸ هزار واحد ایستاد و نتوانست دوباره به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد برگردد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۸۹۲۴ واحد صعود تا رقم ۴۸۲ هزار و ۱۲۴ واحد ایستاد. در این بازار ۶۴۴ هزار معامله انجام شد که ۱۰۸ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال ارزش داشت. شاخص کل فرابورس نیز با ۵۱ واحد افزایش رقم ۲۰ هزار و ۲۶۷ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۳۲۱ هزار معامله به ارزش ۵۱ هزار و ۲۹ میلیارد ریال انجام دادند.

منبع: ایسنا

مقاومت ارتش اسرائیل را به زانو درآورد

یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، روز به روز بر دامنه عملیات تیراندازی در کرانه باختری افزوده می‌شود و ارتش اسرائیل هم در مهار چنین اقداماتی عاجز است.پایگاه اطلاع رسانی واللا نیوز در گزارشی در این رابطه نوشت، عملیات تیراندازی (مقاومت) در کرانه باختری به ویژه در شمال آن روز به روز گسترده تر می‌شوند و ارتش اسرائیل هم عجز و ناتوانی خود را در مهار آن به اثبات رسانده‌ است. این رسانه عبری زبان به نقل از فرماندهان ارتش اشغالگر هشدار داد: عملیات تیراندازی در کرانه باختری به شدت افزایش یافته و اخیرا طی ۵ ساعت ۵ مورد عملیات تیراندازی به ثبت رسیده است. امیر بوحبوط خبرنگار نظامی این پایگاه صهیونیستی هم نوشت: کمین‌های ارتش اسرائیل در روزهای اخیر ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده‌اند به نحوی که گروه‌های مسلح فلسطینی در کرانه باختری عملیات تیراندازی خود را انجام و از محل عملیات عقب نشینی می‌کنند. به اعتراف واللا نیوز، حجم زیادی از سلاح وارد کرانه باختری شده است و اکنون جنین و نابلس به کانون این عملیات تبدیل و در این بین مقاومت در غزه نیز کمک‌های مالی خود را به مقاومت در کرانه باختری ارسال می‌کند. گفتنی است براساس اعتراف ارتش رژیم صهیونیستی، گروه‌های مقاومت در کرانه باختری بیش از ۲۸۵ عملیات تیراندازی در سال ۲۰۲۲ انجام دادند که طی سال‌های اخیر بی سابقه بوده است و به طور مثال سال ۲۰۲۱ فقط ۶۱ عملیات تیراندازی در این منطقه به ثبت رسیده بود. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم با اشاره به شکست اقدامات امنیتی رژیم صهیونیستی در مقابل نیروهای مقاومت اعتراف کرد، ۵۰۰ روز پیش یک تک تیرانداز ارتش اسرائیل در مرز غزه (توسط یکی از نیروهای مقاومت) کشته شد، اما تا به امروز مجری این عملیات نه دستگیر و نه کشته کشته شد، ۳ ماه پیش هم یک نظامی به نام عیدو باروخ در شمال کرانه باختری (به هلاکت رسید) و تا به امروز خبری از دستگیری عامل قتل وی یا کشته شدنش نیست.

منبع: تسنیم

سردار رادان فرمانده‌کل انتظامی کشور شد

فرمانده معظم کل قوا طی حکمی سردار رادان را به فرماندهی‌کل انتظامی منصوب کرد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی سردار سرتیپ احمدرضا رادان را به فرماندهی‌کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

متن حکم فرمانده‌کل قوا به این شرح است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

سردار سرتیپ احمدرضا رادان

با پایان یافتن دوران مأموریت سردار اشتری و با ابراز قدردانی و رضایتمندی از خدمات ایشان، شما را به فرماندهی‌کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. توصیه اکید این‌جانب، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی است. ارتقاء توانایی‌های سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت توصیه مهم دیگر است. از دستگاه‌های گوناگون کشوری انتظار می‌رود با سازمان انتظامی کشور، همکاری لازم را مبذول دارند. توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

منبع: تسنیم

حوزه‌های علمیه تعطیل شد

تجمع طلاب و مردم قم در پاسخ به اهانت نشریه هتاک فرانسوی یکشنبه ۱۸ دی‌ماه در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌شود و به همین دلیل دروس حوزه‌های علمیه تعطیل شد.به‌منظور دفاع از کیان اسلام و ارزش‌های الهی، مرجعیت و به‌ویژه مقام منیع ولایت، در پاسخ به اهانت نشریه هتاک فرانسوی و با توجه به آزردگی خاطر شدید آزادگان جهان، مطالبه و خیزش امت اسلامی و مردم شریف قم، تجمعی در قم برگزار می‌شود. این تجمع مصوبه و فراخوان جامعه مدرسین و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه است که با مشارکت نهادهای عالی حوزوی و تشکل‌های مردمی و سایر مراکز فرهنگی ملی و بین‌المللی دنبال می‌شود. مردم انقلابی قم فردا یکشنبه ۱۸ دی‌ماه ساعت ۱۰ صبح در میدان آستانه آستان حضرت فاطمه معصومه(س) گرد هم می‌آیند و بدین منظور دروس حوزه‌های علمیه از ساعت ۱۰ صبح فردا تعطیل خواهد بود.

منبع: تسنیم

معدوم‌سازی یکروزه ها تکذیب شد

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه و مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خبر رییس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر معدوم سازی ۱۵ میلیون جوجه یکروزه در پاییز را تکذیب کردند و گفتند: هیچ جوجه یکروزه‌ای از سال گذشته تاکنون معدوم نشده و چنین گزارشی نداشتیم. محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه معدوم سازی ۱۵ میلیون جوجه یکروزه در فصل پاییز را تکذیب کرد و گفت: هیچ جوجه یکروزه‌ای از سال گذشته تاکنون معدوم نشده است و این موضوع به مدیریت انجمن صنفی برمی‌گردد. وی افزود: تصاویری که از سوی صدا و سیما منتشر شده مربوط به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه در سال ۱۳۹۹ است. حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز با رد ادعای رییس کمیسیون کشاورزی گفت: گزارشی در خصوص معدوم سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه در آذرماه امسال هنوز به دست این اتحادیه نرسیده و چنین گزارشی نداشتیم.

منبع: تسنیم

آمریکایی ها آمریکا را قال گذاشتند

دفتر آمار آمریکا اعلام کرد تجارت ایران و آمریکا در ۱۱ماهه ۲۰۲۲ با رشد ۳۸درصدی به ۵۱.۳میلیون دلار رسیده است.دفتر آمار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: مبادلات تجاری ایران و آمریکا در ۱۱ماهه سال ۲۰۲۲ به ۵۱.۳ میلیون دلار رسیده است، این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۸ درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۷.۲ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود. بر اساس این گزارش در ۱۱ماهه ۲۰۲۲ ارزش صادرات آمریکا به ایران رشد ۱۱درصدی داشته است. در ۱۱ماهه سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۶.۸ میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود که این رقم در مدت مشابه ۲۰۲۲ به ۴۰.۳ میلیون دلار افزایش یافته است. واردات این کشور از ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ رشد ۱۰برابری داشته و به ۱۱ میلیون دلار رسیده است. آمریکا در ۱۱ماهه سال ۲۰۲۱ تنها ۱.۱ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود. میزان تجارت ایران و آمریکا در مقایسه با کل مبادلات تجاری دو کشور با جهان رقم قابل‌توجهی نیست. ایران بین مقاصد صادراتی آمریکا در ۱۱ماهه ۲۰۲۲ رتبه ۱۷۵ و بین منابع تأمین کالاهای وارداتی این کشور رتبه ۱۷۱ را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش در نوامبر ۲۰۲۲ صادرات آمریکا به ایران ۴.۷ میلیون دلار و واردات این کشور از ایران ۰.۱ میلیون دلار اعلام شده است.

منبع: تسنیم

هوای پایتخت قابل قبول شد

شاخص کیفیت هوای پایتخت روی عدد ۷۹ قرار گرفت.بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم‌اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۷۹ یعنی بازه قابل قبول قرار دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز این شاخص روی عدد ۱۵۹ یعنی بازه ناسالم قرار داشته است. بر اساس این گزارش پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۴۸ روز هوای قابل قبول، ۱۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۴ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها دو روز هوای پاک را تجربه کردند. در مقایسه با سال قبل پایتخت‌نشینان ۲۰۳ روز هوای قابل قبول، ۸۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، دو روز هوای پاک و شش روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند

منبع: شبکه خبر

برنامه ۱۰ ساله فضایی آغاز شد

سازمان فضایی ایران با تشکیل اولین جلسه رسمی برای اجرای برنامه ۱۰ ساله فضایی، عملا روند اجرای این برنامه راهبردی را آغاز کرد.پس از برگزاری دومین جلسه شورای عالی فضایی که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار و منجر به تایید و تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور شد، سازمان فضایی ایران در اولین روز کاری پس از تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی، روند اجرای این برنامه را با تشکیل اولین جلسه اجرایی آن، آغاز کرد. در این جلسه که به ریاست دکتر حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران برگزار شد، دکتر سالاریه با تاکید بر اینکه برنامه فضایی یک سند مهم تلقی می‌شود که تحقق آن برای کشور از ضریب اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: سازمان فضایی ایران و دبیرخانه شورای عالی فضایی عزم جدی برای اجرای این سند دارند. گفتنی است، توسعه زیرساخت‌های پرتاب و ایستگاه‌های زمینی، سرعت بخشیدن به روند طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی، پرتاب ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر و کمتر، حرکت در مسیر تعاملات بین‌المللی و اجرای پروژه‌های مشترک، اجرای طرح‌های اکتشافاتی با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها، برنامه ریزی جهت رسیدن به پرتاب محموله‌هایی با وزن بالا و... از جمله دیگر سرفصل‌های برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور است. طبق این برنامه، جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال آینده تبدیل به یک قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی خواهد شد که این هدف گذاری، با تکیه بر توانمندی داخلی و دانش متخصصان کشورمان باید محقق شود. ناگفته نماند که اجرای بخش‌هایی از برنامه ۱۰ ساله فضایی در قالب برنامه قبلی با هماهنگی و همراهی تمام بازیگران و نهادهای متولی در حوزه فضایی از قبل آغاز شده و با آغاز رسمی اجرای برنامه ۱۰ ساله فضایی از امروز، عملاً مقدمات برخی بخش‌ها از قبل فراهم شده است.

منبع: شبکه خبر

خشونت مسلحانه در آمریکا رکورد جدیدی ثبت کرد

در طول یک هفته تعطیلات سال نو میلادی در آمریکا بیش از ۶۵۰ نفر بر اثر تیراندازی و خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. در تازه‌ترین رکورد خشونت‌های مسلحانه در آمریکا که پایانی بر آن متصور نیست، در طول یک هفته تعطیلات سال نو میلادی در آمریکا بیش از ۶۵۰ نفر بر اثر تیراندازی و خودکشی با اسلحه جان خود را از دست داده‌اند. پیشتر نیز نتایج نظرسنجی دانشگاه «مانموت» نشان داد؛ از هر ده آمریکایی تقریبا ۹ نفر معتقدند آمریکا در مسیری اشتباه حرکت می‌کند. شمار بسیاری از آمریکایی‌ها بر این باورند که خشونت ویژگی برجسته سیاست آمریکاست. مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا هم چندی پیش اذعان کرد؛ بزرگترین تهدید پیش روی آمریکا تعصبات افراطی حزبی است. محققان معتقدند جامعه آمریکا از افزایش فزاینده خشونت که بیشتر در قالب تیراندازی‌های جمعی رخ می‌دهد، رنج می‌برد.

منبع: شبکه خبر

شرایط حج ۱۴۰۲ اعلام شد

وزارت حج عربستان، ثبت‌نام حج را برای شهروندان ساکنِ این کشور درحالی آغاز کرد که هزینه حج تمتع ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) و شرایط جدیدتری را برای این مناسک مذهبی اعلام کرد.این شرایط فعلا مختص شهروندان عربستانی است و این کشور هنوز مقررات و محدودیت‌های احتمالی را برای حاجی‌های خارجی اعلام نکرده است. بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، هزینه حج امسال برای زائران داخل عربستان از ۳۹۸۴ ریال سعودی (۱۰۶۰ دلار) آغاز می‌شود. گران‌ترین بسته با اسکان زائران در برج‌های شش گانه منا نزدیک جمرات تا ۱۱۴۳۵ ریال قیمت دارد. وزارت حج عربستان همچنین پرداخت هزینه حج را برای شهروندان خود در سه قسط امکان‌پذیر کرده است. وزارت حج و عمره عربستان همچنین اعلام کرده به‌زودی خدماتی را برای زائران حج که از خارج از این کشور درخواست می‌کنند، راه‌اندازی خواهد کرد. پیش‌بینی شده است حج ۲۰۲۳ پس از سه سال محدودیت با ظرفیت پیش از دوران کرونا برگزار شود. همچنین، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان در سفری که این هفته به عربستان دارد، جزئیات بیشتر حضور زائران ایرانی در حج را معلوم خواهد کرد. حداقل سن اعلام شده برای حجاج داخلی عربستان ۱۲ سال اعلام شده است. زنان عربستانی همچنین می‌توانند بدون محرم یا خویشاوند مرد نزدیک در مناسک حج شرکت کنند. عربستان تاکنون مقررات سختگیرانه‌ای در این باره داشت و در گذشته حتی محدودیت سنی برای زنان خارجی که قصد شرکت در حج را داشتند، تعیین کرده بود که بر آن اساس، زنانی که کمتر از ۴۵ سال داشتند بدون محارم نمی‌توانستند در حج تمتع شرکت کنند. وزارت حج عربستان همچنین اولویت حج را به متقاضیانی داده است که هرگز حج را انجام نداده‌اند. همچنین تاکید شده همه زائران باید واکسن کووید-۱۹ و واکسن مننژیت چهارگانه ACYW را دست‌کم ۱۰ روز قبل از مراسم حج تزریق کرده باشند. با آنکه عربستان هنوز شرایط حضور در حج ۲۰۲۳ را برای اتباع خارجی اعلام نکرده است، اما به تجربه پیش‌بینی می‌شود این شرایط به تمام زائران حج تعمیم داده شود.

منبع: شبکه خبر

انگلیس در آستانه ورشکستگی بهداشتی قرار گرفت

شبکه ملی بهداشت و درمان انگلیس در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.دستگاه ملی بهداشت و درمان انگلیس به علت شدت گرفتن روزافزون مطالبات و ناتوانی در خدمت رسانی به هنگام، در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارد.نخست وزیر انگلیس برای مقابله با چالش‌های بسیار بزرگی که دستگاه بهداشت و درمان این کشور با آن روبروست، رایزنی می‌کند. پزشکان ارشد انگلیسی می‌گویند، دستگاه ملی بهداشت و درمان در لبه‌ی پرتگاه قرار دارد و بسیاری از بخش‌های خدمات اورژانسی نمی‌توانند مطالبات روزافزون مردم را پاسخگو باشند. دستگاه ملی بهداشت و درمان انگلیس در زمستان جاری به شدت زیر فشار قرار دارد و آمبولانس‌هایی که با تاخیر خدمت رسانی می‌کنند برای تحویل بیماران خود، بیرون از بیمارستان‌ها صف می‌کشند! در هفته‌های پیش رو، شمار بیمارانی که در صف انتظار قرار می‌گیرند بیشتر و بیشتر می‌شود. یکی از بیماران که از درد سینه شکایت داشت، بیش از ۱۶ ساعت در مرکز بهداشت و درمان محلی منتظر مانده بود. نشست امروز دولت به نام هم اندیشی برای احیای دستگاه ملی بهداشت و درمان با حضور وزرای بهداشت، خزانه داری، روسای شبکه‌ی ملی بهداشت، روسای شوراها و کارشناسان پزشکی در دفتر نخست وزیری برگزار شد. به گفته‌ی دفتر نخست وزیری، این نشست به منظور بررسی چهار مسئله‌ی مهم تشکیل شده بود: خدمات پزشکی عمومی، مراقبت‌های اورژانسی، فهرست بسیار طولانی انتظار، تاخیر در ترخیص بیماران برای دریافت خدمات تامین اجتماعی! نخست وزیر (ریشی سوناک) روز گذشته می‌گفت، انتظارات از شبکه‌ی بهداشت و درمان انگلیس در حال حاضر بسیار زیاد است ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس: بویژه در زمستان امسال، آنچه که ما می‌خواهیم انجام بدهیم این است که بیماران را از بیمارستان‌ها مرخص کنیم و در اختیار شبکه‌ی تامین اجتماعی قرار بدهیم. این یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانیم بخشی از فشاری را که بر مراکز اورژانس و خدمات آمبولانس وارد می‌شود و صف‌های انتظار طولانی است، کاهش دهیم. حزب کارگر، حزب مخالف دولت در پارلمان، از زمان برگزاری این نشست انتقاد کرد و گفت متخصصان بهداشت و درمان ماه هاست دارند هشدار می‌دهند؛ حزب لیبرال دموکرات هم گفت چنین نشستی نه تنها دردی از مردم درمان نمی‌کند بلکه خیلی دیر دارد اتفاق می‌افتد. تازه‌ترین داده‌های دستگاه بهداشت و درمان نشان می‌دهند کارکنان آمبولانس‌ها در بخش اورژانس با تاخیرهای بی سابقه‌ای روبرو هستند و شمار بیمارانی که به آنفولانزا و کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند نیز روز به روز بیشتر می‌شود.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha