پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
شورای انقلاب

حجت الاسلام نقدعلی گفت: ما در کشور به تعبیر روایات دچار بیماری «تواکل» یعنی «به گردن هم انداختن مسئولیت» شده ایم، به نظر می رسد برای به ثمرنشستن نتایج مطلوب تر؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید خود پیگیر اجرای مصوباتش باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان با اشاره به سوابق و شایستگی‌های دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه اظهار کرد: رفع خلاءهای موجود شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید بسیار حائز اهمیت است، از آنجایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور مستقیم مشروعیت و اختیارات خود را از جایگاه ولایت فقیه اخذ و مطابق قانون اساسی از اختیارات رهبری استفاده می کند، لذا از جایگاه رفیعی برخوردار است.

رخوت گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شود

وی افزود: با این اوصاف، متأسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد کارکرد واقعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم و یک رخوتی شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سالهای گذشته به چشم می خورد، اما یقینا در دوره جدید پیگیری چهارچوب های فرهنگی و تربیتی مردم که از منظر دین جز وظایف حاکمیت است باید در اولویت شورا باشد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که آموزش و تربیت مردم از وظایف حاکمیت است گفت: متاسفانه در این موضوع بسیار کوتاهی کردیم و بخش مهمی از دلایل کم رنگ شدن اهمیت مواردی مانند حجاب و تقیدات دینی در جامعه، ناشی از سیاست گذاری های ضعیف بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر جنبه های اهمیتی، مسائل فرهنگی مانند ترویج فرهنگ قرآنی در بین نسل جوانان و نوجوان است، متأسفانه امروزه بسیاری از دانش آموزان و حتی دانشجویان در مقاطع مختلف تا تحصیلات عالیه کشور از قرائت روخوانی صحیح قرآن عاجز هستند، لذا به طور قطع باید آموزش فرهنگ دینی و جلوگیری از شبهه ها و سیاست گذاری نظامات دینی از اولویت های اول مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی از قدرت رسانه ها برای اجرای مصوبات استفاده کند

حجت الاسلام نقدعلی با تاکید بر خلاء نظارت صحیح بر اجرای مصوبات در دستگاه های اجرایی تصریح کرد: ما در کشور دچار بیماری «تواکل» شده ایم، یعنی همان تعبیری که در روایات نیز آمده است که به معنای «به گردن هم انداختن مسئولیت» است؛ در این بیماری هر یک از افرادی که مسئولیتی دارند به صرف چارچوب گذاری و اعلام و تصویب قوانین اکتفا می کنند و کمتر پیگیر اجرا می شوند.

وی افزود: به نظر می رسد برای به ثمرنشستن نتایج مطلوب تر؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید خود پیگیر اجرای مصوباتی که قبلا خود در حوزه عفاف و حجاب و یا نقشه علمی تصویب کرده، بشود، البته در عین حال منظور این نیست که تک تک موارد را در جامعه اجرا کنند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس به استفاده بیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی از قدرت رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی برای انتقال دستاوردهای شورا اشاره کرد و گفت: امروز می بینیم با یک موج رسانه ای مطالبه گری ایجاد و باعث می شود افرادی که مسئول هستند برخط شده و کار را اجرا می کنند، شورای انقلاب فرهنگی نیز باید پس از این که مصوبات را انجام داد در گزارش های نوبه ای و اطلاع رسانی های عمومی، دستگاه های دارای تقصیر و قصور را معرفی کرده و در قالب اطلاع رسانی رسانه ای و یا در قالب مکاتبه و پیگیری های دارای تأثیر عمومی به اطلاع مردم برساند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی مصداق « بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ له» باشد

وی خاطر نشان کرد: با این روش فشار اجتماعی را برای افرادی که کم کاری می کنند ایجاد کرده، چرا که شورای انقلاب فرنگی با توجه به جایگاهی که دارند، گاهی با یک مصاحبه می توانند افرادی که مامور به اجرای کاری شده ملزم به اجرا نمایند.

حجت الاسلام نقدعلی یادآور شد: به عنوان نمونه در موضوع عفاف و حجاب ۳۲ دستگاه مسئول اجرای آن بودند، لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مصاحبه ها و یا سخنرانی هایی را در مجامع عمومی انجام می داد و درباره کم کاری ها و قصورها مطالبه می کرد و یا در مورد نقشه علمی و یا مدرک گرایی فجیعی که در جامعه اتفاق افتاده است اگر شورای انقلاب فرهنگی به طور دائم مصاحبه می کرد، وضعیت کار این گونه نمی شد.

وی اضافه کرد: ما در روایات داریم که قوام دین و دنیای مردم به چهار پایه است که یکی از آنها در مورد " بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ له" یعنی عالمی که ناطق باشد و حرف بزند و به طور دائم مطالبه گری کند، اما متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ناطق نبود، اما امیدوار هستیم در دوره جدید این بخش تقویت شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha