دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کارگاه جمعیت

حوزه/ جلسه آموزشی ارتقائی با موضوع بررسی فرهنگی _اجتماعی مسئله جمعیّت و فرزندپروری از منظر اخلاق ویژه اساتید و اعضای مدیران انجمن زن و خانواده مدارس علمیه خواهران استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان مرکزی و با همکاری سازمان تبلیغات استان جلسه آموزشی ارتقائی با موضوع بررسی فرهنگی _ اجتماعی مسئله جمعیت و فرزندپروری از منظر اخلاق با حضور حجت الاسلام والمسلمین علیرضا آل بویه استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و با حضور جمعی از اساتید و اعضای انجمن زن و خانواده مدارس امروز ۸بهمن ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان مرکزی به صورت حضوری برگزار گردید .

حجت الاسلام آل بویه در ابتدا گفت: یکی ازمسائل اخلاق کاربردی که امروزه از اهمیت بسزایی برخوردار است اخلاقی بودن یا نبودن فرزندآوری است که مخالفان و موافقان استدلالهای گوناگونی در این زمینه اقامهکرده اند.

وی بهدلایل مخالفان اخلاقی بودن فرزندآوری اشاره کرد و استدلال های آن ها را بیان کرد.

استدلال اول غلبه درد و رنج برلذت و خوشی

۱-درمجموع رنجها ودردهای دنیایی که درآن زندگی میکنیم برلذات و خوشی هایش غلبه دارد و روز به روزبرآن افزوده می شود.

۲- واردکردنکسانیبهچنیندنیایی منصفانه نیست

۳ -بنابراین فرزندآوری غیراخلاقی است.

آل بویه ادامه داد: دیوید بناتار از جمله افرادی استکه به همین دلیل به شدت زایشستیز است.

وی درخصوص اشکالات استدلال اولکه غلبه درد و رنج برلذت و خوشیبود تصریح کرد: اشکالات استدلالاول غلبه درد و رنجبرلذت و خوشی:

۱. مقدمهاولکهدرد و رنجبرلذت و خوشی غلبهدارد محلتردیدو تأملاست.

۲-گرچه در مجموع رهایی از درد و رنج مطلوب است ولی این دنیا پیچیده دردرد و رنج است و به تعبیر قرآن انسان برای درد و رنج آفریده شده استو مهم این است که فلسفه درد و رنج مشخص شود .

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم خاطر نشان کرد : درد و رنج موجب کمال انسانیاست و ازهمین روست کهخداوند انسانها را از همین طریق آزمایش میکند «وَلَنَبْلُوَنَّکُمٍبِشَیْءَمِنِالْخَوْفِوَالْجُوعٍوَنَقْصَمِنِالْأَمْوَالِوَالْأَنْفُسِوَالثَّمَرَاتِوَبَشِّرالصَّابِرِینَ».

وی به استدلال دوم که ناتوانی در تربیت فرزندان است اشاره و بیان کرد: ۱- در صورتی فرزندآوری اخلاقی است که بتوان آنها را به نحو شایسته‌ای تربیت کرد ۲- در تربیت فرزندان ناتوان هستیم، چون اندیشمندان تعلیم و تربیت در الفبای تعلیم و تربیت مانده اند و نتوانستند نسخه درخوری برای تربیت فرزندان ارائه دهند تا چه رسد افرادی مانند ما، بنابراین فرزندآوری غیر اخلاقی است.

آل بویه در پاسخ به این اشکال استدلال گفت: مقدمه اول اغراق آمیز است و با چنین بینشی هیچ کس نباید دست فرزندآوری بزند و در نتیجه نسل آدمی منقرض شود .

وی بیان کرد: این استدلال به گونه‌ای است که گویی تنها والدین هستند که نقش تربیتی دارند که در صورت تربیت درست هم به نتیجه مطلوب خواهند رسید و حال آنکه تاریخ بر خلاف این مطلب گواهی می‌دهد. علاوه بر والدین عوامل وراثتی و محیط نقش مهمی در تربیت دارد و عامل مهم نقش اختیار انسان در سرنوشت خود است .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha