دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر آیین رونمایی از کتاب بنیادهای انقلاب اسلامی

حوزه/ کتاب «بنیادهای انقلاب اسلامی» که با تلاش اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر نگاشته شده است، با حضور آیت الله اعرافی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم رونمایی از کتاب«بنیادهای انقلاب اسلامی» که با تلاش حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر و به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به چاپ رسیده است، با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و امام جمعه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین بنایی در مراسم رونمایی از کتاب بنیادهای انقلاب اسلامی، ضمن تبریک و گرامیداشت ایام ماه مبارک شعبان، گزارشی از تاسیس مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، در سال ۱۳۷۶ ارائه کرد و اظهارداشت: از سال ۱۳۹۵ بحث‌هایی پیرامون ضرورت‌های انقلاب و نظام اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح شده که در قالب کتاب بنیادهای انقلاب اسلامی جمع آوری و تدوین شده است. این کتاب محصول گفتگوها و مباحثات نخبگانی است که در قالب جلسات مختلف برگزار و فرایند بررسی را طی نموده است.

رئیس دانشگاه طلوع مهر در ادامه بر اهمیت توجه به آینده پژوهی انقلاب اسلامی تصریح کرد و با تاکید بر این که باید بنیادهای انقلاب اسلامی ناظر به نیازهای نسل جوان بازخوانی و تبیین گردد، خاطرنشان ساخت: اگر اصل و اساس بنیادهای نظام اسلامی به درستی تبیین گردد؛ قطعا مورد استقبال جوانان و نوجوانان قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا، نویسنده کتاب بنیادهای انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست، به موضوعات مطرح در مباحثات گفتمانی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و با تاکید بر این که حقیقتا در حد شأن و حقیقت بزرگ انقلاب اسلامی کار نکرده‌ایم، ابرزا داشت: نه حوزه و نه دانشگاه آن چیزی که لایق نظام اسلامی در تبیین فلسفه، فکر و اندیشه‌ نظام اسلامی بود را بازتولید و معرفی نکرده و صرفا به سبک و سیاق‌های تکراری هم موضوع با سایر انقلاب‌ها بسنده نموده‌اند.

وی با تأکید بر این که نظام فکری و گفتمان عقلی که تمام رویکردهای معرفتی و فرهنگی انقلاب اسلامی در آن بازتولید می شود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در این کتاب سعی شده تا فلسفه اصلی گفتمان انقلاب اسلامی، زمینه‌ها و مبانی گفتمانی انقلاب را ترسیم و آسیب شناسی عصر اندیشه انقلاب اسلامی را ناظر به راهبردهای بنیادین انقلاب اسلامی باز تعریف نماییم.

نویسنده کتاب بنیادهای انقلاب اسلامی ضمن اشاره به نظریه فرایندی انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با بیان این که نسبت به آینده و آینده پژوهشی انقلاب اسلامی، دوره‌های متعددی برگزار شده است، خاطرنشان ساخت: در این نوشتار راجع به فقه، تهذب را با ادبیات عمومی به بحث نشسته، گفتمان عمومی انقلاب اسلامی را در راستای کشف نظام فکری و فلسفی که پشتوانه نظام اسلامی مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر این که فلسفه انقلاب اسلامی بنیادگرا و مبتنی بر مبانی فکری و اندیشه‌ای دقیقی است که باید به درستی آن را تبیین نمود، اظهار داشت: تبیین و تقویت مبانی تئوریک انقلاب اسلامی از وظایف اصلی و گاه بر زمین مانده حوزه‌های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به این که همچنان از فقدان کتاب مرجع در رابطه با گفتمان انقلاب اسلامی در رنجیم یادآور شد: دانشگاه غیر انتفاعی طلوع مهر با راه اندازی اندیشکده‌های تخصصی به ویژه اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی، رویکرد نو و اثربخشی را در راستای تبیین مبانی تئوریک انقلاب اسلامی ترسیم نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha