شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست تخصصی

حوزه/ نشست تخصصی پاسخ به شبهات نسل نو با حضور جمعی از اساتید و نخبگان حوزوی به همراه رونمایی از سامانه جشنواره پاسخ برتر به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست تخصصی پاسخ به شبهات نسل نو با حضور جمعی از اساتید و نخبگان حوزوی به همراه رونمایی از سامانه جشنواره پاسخ برتر به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به حوزه های علمیه برگزار شد.

برخورد تهاجمی در پاسخ به شبهات

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس هیئت مدیره مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم با اشاره به عملکرد شهید مطهری در تبیین درست دین گفت: شهید مطهری در تبیین درست دین به جای برخورد تدافعی با شبهات، معتقد بود که پاسخ به شبهات باید تهاجمی بوده و ما دشمنان را با آن درگیر سازیم.

مهوی افزود: اگر چه گستره کار این مرکز جهانی است؛ اما همانطور که قرآن می‌فرماید «انذر عشیرتک الاقربین» در زمینه جامعه خودمان هم باید پاسخگو بوده و حداقل ماهی یک جلسه پاسخ به شبهه بگذارید.

گزارشی از نشست تخصصی پاسخ به شبهات نسل

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده در ادامه با برشمردن انواع سوال خاطرنشان کرد: سوالات به چند دسته از جمله سوال از وظیفه خود، سوال از دلیل حکم، سوال از فلسفه احکام و شبهه تقسیم می شوند.

برنامه ریزی برای تمام اقشار جامعه

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با لزوم تهیه کتابی جامع از شبهات گفت: از مقام معظم رهبری تهیه کتابی جامع و قطور از مجموعه شبهات را درخواست می کنند، ایشان جواب منفی داده و می فرمایند: این کار، کاربردی نیست. بلکه شبهات باید جز به جز، کوتاه و کاربردی باشد تا برای استفاده عموم به درد بخورد.

گزارشی از نشست تخصصی پاسخ به شبهات نسل

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه افزود: در جامعه ما اقشاری وجود دارد که هیچ وقت مراجعه به سایت نداشته و یا کتاب و مقاله نیز مطالعه نمی‌کنند؛ برای این قشر هم باید برنامه‌ریزی کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی، مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه به ارائه گزارشی از روند شکل گیری این مرکز و سایر مراکز فعال در امر پاسخگویی به شبهات پرداخت و گفت: هم اکنون حدود پنج مرکز فعال در زمینه پاسخگویی به شبهات مشغول به فعالیت هستند.

وی ضمن تشریح اهم برنامه ها و فعالیت های مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه طی دو سال اخیر افزود: موسوعه شبهات به شیوه رایج نداریم؛ بلکه مجموعه مقالات را به صورت موضوعی آماده کرده ایم. از جمله برنامه های مهم پیش رو، تولید فرهنگ‌نامه شبهات بوده که حکم دانشنامه مجازی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورامینی اظهار کرد: در زمینه شبهات نو یک گروه رصد داریم که توانسته اند حدود 11 هزار شبه بدون تکرار را رصد نمایند. این گروه در فعالیت های خود از سایت ها و آثار رصدگران دیگر نیز بهره گرفتند.

گزارشی از نشست تخصصی پاسخ به شبهات نسل

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی دریاباری، معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه به ارائه توضیحاتی درباره بخش پاسخکده های مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه پرداخت.

همچنین در ادامه حجت الاسلام مسعود زروندی، مدیر ارتباطات و بین الملل مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه به ایراد سخن پرداخته و درباره بخش بین الملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه گزارشاتی ارائه داد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمود شریفی اقدم، مدیر پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر تشکیل یک موسوعه از شبهات را از اولویت های تحقیقاتی دانست و گفت: می بایست شبهات را دسته بندی و فراوانی آن ها مشخص کرد. با تشکیل موسوعه شبهات محل جمع آوری شبهات و اینکه چه میزان از شبهات قدیمی وچه مقدار جدید است، تعیین می گردد.

لزوم تبیین عقاید شیعه

وی با تأکید بر لزوم عملکرد تهاجمی جهت ایجاد شبهه برای دشمنان گفت: باید در شبهه تهاجمی عمل شود و برای دشمنان شبهه ایجاد نماییم؛ به جای اینکه ما درگیر شبهه شویم آنها درگیر شوند. همچنین می بایست عقاید شیعه را تبیین نماییم.

اهمیت نوسازی ارتباط هدفمند با نسل جوان

در ادامه دکتر محمد هادی فلاح‌زاده، بیان داشت: بهتر است گزارشی از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه به مراکز دیگر ارائه شده تا این مرکز مقداری شناخته شود.

وی افزود: پاسخگویی به نسل جوان از جمله اموری بوده که مورد غفلت واقع شده است. می بایست در خصوص ارتباط هدفمند با نسل جوان نوسازی انجام گیرد.

فلاح زاده با تأکید به برقراری ارتباط با مؤسسه رصد بیان کرد: این مؤسسه تمامی شبهات را لحظه‌ای رصد می‌کند. همچنین از ارتباط هدفمند با محیط‌های دانشگاهی نباید غفلت کرد.

وی ارتباط با بخش زبان دانان بعثه مقام معظم رهبری در امور حج را از امور مهم دیگر دانست و گفت: این بخش در حدود ۱۲ زبان مشغول به فعالیت بوده و دارای مبلغ است. همچنین می توان از 12 هزار گفت و گوی هدفمند با مذاهب دیگر که در ایام حج صورت گرفته، استفاده کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید شبهات را دسته‌بندی کرد زیرا یک دسته از شبهات نیازمند پاسخ‌های بنیادی برای مراکز علمی و معرفتی است و دسته دیگر از شبهات در واقع پاسخ‌های سطحی و رسانه‌ای برای عموم مردم می‌طلبد.

گزارشی از نشست تخصصی پاسخ به شبهات نسل

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین حجتی، گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم با مخابرات جهت طراحی و ایجاد یه شماره رند رایزنی نمایید تا مردم بتوانند شبهات خود را به سادگی مطرح کرده و پاسخ آن را دریافت نمایند.

وی افزود: همچنین می بایست دسترسی به مرکز در اینترنت آسان شود تا مخاطبان بتوانند خیلی راحت تر از مطالب استفاده کنند.

می بایست شبهات مطرح و پاسخ داده شده در قرآن، جمع آوری شود

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطیفی، با تأکید بر لزوم ریشه یابی شبهات گفت: علاوه بر پاسخگویی به شبهات، ریشه‌یابی شبهات هم خیلی مهم است. زیرا با ریشه یابی از شبهات از میزان شبهات کاسته خواهد شد. باید در پاسخ به شبهات از پاسخ‌های نقضی و حلی استفاده شود.

وی با اشاره به لزوم توجه هرچه بیشتر به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در امر پاسخگویی به شبهات سخنان مقام معظم رهبری بسیار راهگشا بوده؛ می بایست از بیانات و تعابیر ایشان استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین لطیفی تأکید کرد: از امور مهم دیگر جمع آوری شبهات مطرح و پاسخ داده شده در قرآن است.

در پایان این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مهدی‌پور، با تأکید بر لزوم دیده شدن تلاش ها و فعالیت های انجام گرفته در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه گفت: تلاش ها و فعالیت هایی که در این مرکز صورت می گیرد می بایست از طرق مختلف در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha