دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رونمایی کتاب «سیاست و حکمت؛ خاطرات آیت‌الله احمد بهشتی

حوزه/ نشست رونمایی از کتاب «سیاست و حکمت؛ خاطرات آیت‌الله احمد بهشتی» به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم در موسسه دین‌پژوهی علوی شهر قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست رونمایی از کتاب «سیاست و حکمت؛ خاطرات آیت‌الله

گزارشی از رونمایی کتاب «سیاست و حکمت؛ خاطرات آیت‌الله احمد بهشتی» در قم

احمد بهشتی» به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم در موسسه دین‌پژوهی علوی شهر قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام محمدحسین فروغی، گزارشی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم ارائه کرد و کارویژه این مرکز را تاریخ شفاهی حوزه و روحانیت برشمرد و یکی از علل مهم هجمه‌ها علیه حوزه‌ها و روحانیت را در سال‌های اخیر، غفلت حوزویان و علما از ثبت تاریخ خود و ضبط خاطرات شخصیت‌های مهم و مؤثر حوزه دانست.

در ادامه نشست، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری با تبریک عید میلاد امام زمان (عج) به حاضران، و با تشکر از دست‌اندرکاران مرکز اسناد انقلاب اسلامی به خاطر جمع‌آوری تاریخ شفاهی شخصیت‌های انقلابی بخصوص شخصیت‌های حوزوی گفت: اگر ما تاریخ خودمان را ننویسیم، دیگران برای نسل‌های ما تاریخ را به گونه‌ای دیگر و تحریف‌شده می‌نویسند؛ چنانکه در قضیه شیخ فضل‌الله نوری دو نوع نگاه در تاریخ ثبت شده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: عده‌ای ایشان را فردی مستبد و عده‌ای دیگر او را ضد استبداد معرفی کرده‌اند که حقیقت هم همین است.

وی در ادامه با اشاره به محتوای برخی از روایات در غنیمت دانستن وقت و عمر و استفاده صحیح از آن، مصداق این روایات را شخصیت آیت الله احمد بهشتی دانست و به حاضران و طالبان علم توصیه کرد حتما کتاب خاطرات راوی و نیز حالات بزرگان را در کتب قصص العلما بخوانند و ببینند که مسیر رشد وی چگونه بوده است و بدانند که یک‌شبه نمی‌توان به این میزان از موفقیت دست یافت و جامع معقول و منقول شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری یکی از ویژگی‌های آیت الله احمد بهشتی را عالِم به زمان بودن و آینده‌نگری او معرفی کرد که سال‌ها پیش، نقش خود را برای حضور در دانشگاه‌ها و ایفای رسالتش به خوبی دریافت و همچون استادش شهید مطهری عمل کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به سیر تحصیلی راوی خاطرات گفت: ایشان با استفاده از عمر و فرصت و در مسیر اطاعت پروردگار، به عنوان یک مبلغ و سخنور چیره‌دست عمل می‌کند و در مقابل دستگاه طاغوت می‌ایستد و حتی بازداشت می‌شود و خم به ابرو نمی‌آورد و چون هدف را شناخته است، در دو عرصه مبارزه و علم، بسیار پرتلاش و قوی ظاهر می‌شود.

استفاده آیت‌الله بهشتی از استادان بزرگ همچون علامه طباطبایی و استاد مطهری، نقطه قوت دیگری بود که سخنران مراسم بر آن تأکید کرد.

آیت الله حسینی بوشهری، آشنایی به قانون و قانونگذاری را از توانایی‌های دیگر وی دانست که در مجلس خبرگان، نیز نمودهایی از این توانایی وی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیت‌الله احمد بهشتی راوی کتاب «سیاست و حکمت»، با تشکر از مهمان برنامه و حاضران، موفقیت‌های خود را مدیون الطاف و دعاهای پدر و مادر خود دانست.

وی گفت: من به دبستان نرفتم، چون آن زمان روستای ما مدرسه نداشت و من در مکتب‌خانه، خواندن و نوشتن و قرآن را آموختم.

عضو خبرگان رهبری آیات سید نورالدین شیرازی و بهاءالدین محلاتی را از کسانی معرفی کرد که در زندگی وی تأثیر بسزایی داشته و همواره راهنما و مشوق او بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه گفت: وقتی به شیراز آمدم حتی ششم ابتدایی هم نداشتم، اما به صورت داوطلبانه و متفرقه آنها را خواندم و امتحان دادم و ظرف سه سال دیپلم گرفتم. در شیراز که بودم مقالاتی برای روزنامه‌ها می‌نوشتم و وقتی مقالات من چاپ می‌شد بر سر شوق می‌آمدم و لذت می‌بردم.

وی ادامه داد: من سطح را در شیراز تمام کردم و به قم آمدم که هنوز آیت‌الله العظمی بروجردی در قید حیات بودند. علاوه بر درس ایشان، به درس حاج آقا روح‌الله می‌رفتم و بعد از تبعید امام، نزد آقای داماد شاگردی کردم.

آیت‌الله بهشتی افزود: من با الگوگیری از برخی بزرگان همچون بهشتی، باهنر و مفتح، علاوه بر دروس حوزه، به دروس دانشگاهی هم پرداختم. گرچه ساواک از حضور من برای حضور و تدریس در دانشگاه، مخالفت کرد، لطف خدا همیشه شامل حالم بود و موفق بودم.

گفتنی است کتاب: «سیاست و حکمت؛ خاطرات آیت‌الله دکتر احمد بهشتی» تدوین سید مصطفی سیدصادقی به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha