دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
الشيخ «جواد ریاض»

حوزه/ شیخ جواد ریاض عالم الازهر مصر گفت: ایستادن در کنار ملت فلسطین در همه حال یک وظیفه است اما فضای معنوی ماه رمضان برای ما فرصت اخلاقی بزرگی است که با تمام توان به این مردم کمک کنیم تا سرزمینشان را آزاد کنند.

همزمان با ماه مبارک رمضان سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با شیخ جواد ریاض عالم الازهر مصر به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: آیا می توانیم ماه رمضان را فرصتی برای همگرایی، مدارا، برون رفت از اختلافات و تلاش برای مصلحت ملت و وحدت اسلامی آن قرار دهیم؟

من شخصاً این ماه را ماه وحدت می دانم و همه مسلمانان در جشن آغاز و پایان آن شرکت می کنند و شب ها برای تقرب به پروردگارشان دعا می کنند. روزه و رمضان برای امت اسلامی وحدت در پی دارد؛ پس غیر مسلمانان در این وحدت شرکت نمی کنند.

حوزه: چگونه می توان از فرصت ماه رمضان برای مقابله با چالش ها و توطئه ها علیه ملت اسلامی، ترک کینه و اختلاف و گفت‌وگو و همگرایی استفاده کرد؟

ماه رمضان فرصتی واقعی برای مقابله با شری است که برای امت در نظر گرفته شده است. مسلمان می داند که قبولی روزه در گرو ترک هرگونه کینه و حسد نسبت به برادر مسلمانش است. خداوند متعال هر بنده ای را که به خدا شرک نمی ورزد، می بخشد مگر مردی که بین او و برادرش کینه توزی باشد. از این رو، اسلام مشتاق این بود که هر چیزی که بین مسلمان و برادرش تفرقه می افکند، ترک شود و به دنبال چیزی باشد که به وحدت می انجامد.

حوزه: چگونه می توان در کنار مردم فلسطین و مقاومت آنها برای آزادی قدس ایستاد و از مردم فلسطین در آزادی سرزمینشان حمایت کرد و در ماه رمضان روحیه گرفت؟

ایستادن در کنار مردم فلسطین در همه حال وظیفه است اما این فضای معنوی و این قرب الهی یک فرصت اخلاقی بزرگ است. زیرا ما این قوم را با هر توانی یاری می کنیم تا سرزمینشان را آزاد کنند. و از جمله مواردی که کمپین جهانی برای بازگشت به فلسطین و مجمع بین المللی علمای فلسطین خواستار شد، تجمیع حمایت ها از فلسطین و فعال کردن نقش مسلمانان به ویژه علما در خدمت به این امر است؛ در همین راستا نیز با بسیاری از مؤسسات علمی برای معرفی حقیقت در مورد فلسطین همکاری کرده و هر سال دومین خطبه نماز جمعه ماه مبارک رمضان را به صحبت درباره سرزمین و فلسطین اختصاص می‌دهیم.

حوزه: آینده پروژه عادی سازی، خیانت و همسویی با دشمن علیه ملت اسلام و مقدسات را چگونه می بینید؟

عادی سازی روابط با شرع شریف ما در تضاد است و این بر یک مسلمان عاقل پوشیده نیست اما برخی عادی سازی روابط با اسرائیل را وسیله ای برای رسیدن به هدف فناپذیر خود می دانند. آینده عادی سازی به ذلت و زیان در دنیا و آخرت خواهد انجامید.

حوزه: نظر شما درباره توافق ایران، عربستان و سایر کشورهای عربی و تأثیر آن بر منطقه چیست؟

این مسئله گامی در جهت استحکام مسلمانان و ضعف دشمنانشان است و هر مسلمانی را که خواهان حقیقت است، قدرت می خواهد، می خواهد دشمن را بترساند و او را در سردرگمی و تشویش فرو برد، خوشحال می کند.

لینک مصاحبه به زبان عربی: https://ar.hawzahnews.com/xc9Ps

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha