دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بیگی

حوزه / مدیر عامل موسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان گفت: به همت مدیریت شهری، مقدمات لجستیکی خوبی در حال شکل گیری است تا اصفهان تبدیل به مرکز جهانی نهج‌البلاغه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام علی اصغر بیگی عصر امروز در جلسه‌ای که به مناسبت روز ملی نهج البلاغه در موسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: حق و واقعیت این است که در طول تاریخ، قصورات و کسوراتی نسبت به نهج البلاغه داشته‌ایم و علیرغم آنکه جمهوری اسلامی در لوای انقلاب اسلامی نزدیکترین حاکمیت جهانی به حاکمیت نهج البلاغه است، ولی با این وجود فاصله‌های زیادی با مفاهیم و مبانی نهج البلاغه دارد.

وی افزود: به عنوان مثال، در طول چهل سال گذشته انتظار می‌رفت نهج البلاغه در سطوح مختلف جامعه آموزشی کشور جایگاه داشته باشد، ولی اینگونه نشده است و لذا بر این اساس رهبر معظم انقلاب فرمودند، امروز روز فهم و درک و استفاده از نهج البلاغه است.

مدیر عامل موسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان، تصریح کرد: همچنین مقام معظم رهبری در جایی دیگر فرمودند، کسی می‌تواند ادعا کند قرآن را فهم کرده که نهج البلاغه را درک کامل کند، چرا که نطق ناطق قرآن کریم، نهج البلاغه، از زبان معصوم است.

وی ادامه داد: امروزه باید مدل‌هایی از حاکمیت، تربیت و دیانت از نهج البلاغه در سطح جامعه تعریف و تبیین شود و بر این اساس از اهداف موسسه نهج البلاغه که در برنامه استراتژیک پنج ساله تعریف شده است، تفاوت قرار دادن میان مبانی نهج البلاغه و مدل‌های عملی است.

حجت‌الاسلام بیگی متذکر شد: نباید مبانی نهج البلاغه را در اختیار عموم مردم گذاشت، بلکه باید این مبانی نهج البلاغه که چون مواد خام ارزشمند است در اختیار نخبگان گذاشته شود و سپس این مبانی به مدل‌های مختلف تعریف و در لایه‌های اجتماعی تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز به‌حمدالله موسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان، گام‌های خوبی در عرصه ترویج و توسعه نهج‌البلاغه برداشته و در این راستا سه همایش بین المللی نهج‌البلاغه برگزار کرده که ماحصل و نتایج آن، کنگره‌ها و همایش‌های در حال عرضه است.

حجت‌الاسلام بیگی، با بیان اینکه به عنوان مثال محققین کشور عراق و لبنان به تنظیم و تبیین سندی تربیتی از نهج‌البلاغه دست یافته‌اند، گفت: امروز در لبنان از سطح مهدکودک تا دانشگاه این طرح در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه به همت مدیریت شهری، مقدمات لجستیکی خوبی در حال شکل گیری است، یادآور شد: چنانچه امیر المومنین(ع) عنایت کنند، اصفهان مرکز جهانی نهج‌البلاغه خواهد شد و زمینه آشنایی لایه‌ها و سطوح مختلف جامعه با مفاهیم نهج البلاغه فراهم می‌شود.

مدیر عامل موسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان، با تأکید بر اینکه امروز برای جهانی شدن نهج‌البلاغه نیازمند کمک گرفتن از بستر رسانه‌ای و هنری هستیم، اظهار کرد: باید امروز تولیدات رسانه‌ای و فیلم‌هایی از فرآورده‌های نهج البلاغه را تولید و در اختیار نسل جوان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: به تعبیری اگر امروز پیامبران مبعوث می‌شدند، به زبان فیلم و رسانه مبعوث بودند، بنابراین ضرورت دارد در این عرصه ورود جدی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام بیگی، با اشاره به اینکه طرح مدارس علوی با محتوای نهج البلاغه از دیگر طرح‌های مدنظر موسسه نهج‌البلاغه است، یادآور شد: لازمه این طرح، تولید محتوا برای رده‌های سنی مختلف و سپس فراهم شدن فضاهای فیزیکی برای اجرا این طرح از مهدکودک تا دانشگاه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha