شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
آیین رونمایی از آثار جدید مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه قرآن کریم

حوزه /  رئیس مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی کشور گفت: از مسئولان و اعضای هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی کمال تشکر را دارم که وقت خود را در تعالی علوم اسلامی، انسانی و تولید علوم انسانی قرآن بنیان صرف می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر محمدجواد هراتی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی و رئیس مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی کشور با حضور در غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و در بخش نهادهای حوزوی فعال است با مقایسه این پژوهشگاه با پژوهشگاه های دیگر اظهار داشت: پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی را یکی از پژوهشگاه های پیشرو در امر علوم قرآنی و حتی علوم انسانی می دانیم و همواره شاهد مثالی از یک مرکز موفق برای دیگر پژوهشگاه ها میدانیم.

رئیس مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی کشور با تشکر از مسئولان پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآنی، خاطرنشان کرد: از مسئولان و اعضای هیئت علمی این پژوهشکده کمال تشکر را دارم که وقت خود را در تعالی علوم اسلامی، انسانی و تولید علوم انسانی قرآن بنیان صرف می کنند.

وی با بیان ویژگی های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی، اظهار کرد: یکی از ویژگی های این پژوهشکده بخشی سازی موضوعات قرآنی است که الحمدلله مسئولان این مرکز قدم های خوبی در این زمینه برداشته اند. در غرب وقتی می خواهند مسائل فلسفی خود را بیان کنند از قالب های مختلفی استفاده می کنند که ما این را با عنوان بخشی سازی یاد می کنیم که این در قالب هایی از قبیل فیلم، رمان، داستان و اشکال مختلفی بیان می کند.

هراتی در ادامه با بیان اهمیت شیوه های انتقال مفاهیم به سنین مختلف ابراز کرد: برای اینکه بتوانیم در انتقال مفاهیم برای اقشار و سنین مختلف موفق باشیم باید مسائل مربوط به هر کدام را بصورت بخشی سازی تألیف و تدوین کنیم و این در برخی از آثار این پژوهشکده مشاهده می شود که نشان دهنده اهتمام مسئولان این مرکز علمی به این نکات مهم است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور علوم انسانی افزود: به نظر می رسد در پژهش هایی که صورت می گیرد باید زبان و ذوق مخاطب را در پژوهش ها به خوبی درک کرد تا بتوان پژوهش هایی متناسب با اقشار مختلف جامعه صورت بگیرد. نوجوان و جوان شاید با قرآن زیاد مانوس نباشند ولی اگر بتوان زبان قشر را فهمید و با زیان این قشر مفاهیم قرآنی را انتقال داد قطعا می توانیم در انتقال معارف قرآنی موفق عمل کرد.

هراتی در پایان با بیان پیشنهادی درباره فعالیت پژوهشگاه ها اظهار کرد: به نظر می رسد پژوهشگاه ها می توانند علاوه بر کارهای معمول به فعالیت های رسانه ای نیز بپردازند که این در بحث تبلیغ و ترویج قرآن کریم موثر خواهد بود. در این غرفه نیز چند نمونه خوب برای سنین کودک مشاهده کردم که برای خودن این پژوهش ها جالب ک مهم است، چرا که در این بخش مشکلاتی وجود دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha