دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حمید کریمی استاد حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صعنت

حوزه/مسئول نشریات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه از فعالیت سه نشریه و یک فصلنامه تخصصی با موضوع پاسخ به شبهات و سوالات اعتقادی در این مرکز خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید کریمی استاد حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با حضور در غرفه خبرگزاری حوزه در سی اُمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به سابقه همکاری خود با مرکز پاسخ گویی به شبهات دینی حوزه، اظهار کرد: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه از سال ۸۰-۷۹ آغاز به کار کرد و بنده حدوداً بیست سال در بخش‌های مختلف این مجموعه مشغول به فعالیت هستم و اخیراً مدیریت نشریات این مرکز به عهده بنده است.

وی افزود: در حال حاضر مرکز دارای سه نشریه و یک فصلنامه پاسخ است که تاکنون هفت سال از فعالیت آن می‌گذرد. این فصلنامه در حال حاضر به صورت مجله علمی تخصصی پاسخگوی سوالات و شبهات رایج در عرصه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی است و به آنها می‌پردازد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شیوه فعالیت نشریات مرکز به این صورت است که معمولاً شش مقاله در آن منتشر می‌گردد، گاهی یک نشستی یا مصاحبه‌ای هم ابتدا و انتهای آن است، الآن ما در هر نشریه‌ای پنج یا شش مقاله داریم که یک پرسش یا شبهه محوری دارد و در ذیل آن نیز می‌تواند چندین شبهه ریز هم باشد که برای مخاطبان خواندنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: گفت وگو با عالمان حوزوی و طراحی بخشی با عنوان پاسخ کوتاه به شبهات، همچین پاسخ به شبهات منتخب بخش دیگر این نشریه را به خود اختصاص می‌دهند.

وی به نشریه ویژه نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: مجله دیگری را تاکنون موفق به چاپ ده شماره از آن شده‌ایم و این روزها در نمایشگاه به مراجعه کنندگان هدیه می‌دهیم، بیشتر مخصوص مخاطبان جوان دانشگاهی و حوزوی است. نشریه شبهات در هشت صفحه منتشر می‌شود هم به صورت کاغذی و مجازی ارائه می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی بیان کرد: این نشریه به صورت مجازی در بستر شبکه‌های اجتماعی مرکز منعکس می‌شود و در واقع منعکس‌کننده فعالیت‌های بخش‌های مختلف مرکز بوده و هم پاسخگو شبهات و سوالاتی که به ذهن نسل جوان متبادر می‌گردد، است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در حال انتشار نشریه جدید دیگری هستیم که تاکنون دو شماره از آن منتشر شده‌ است و لذا به دنبال دریافت درجه علمی پژوهشی از مراکز حوزوی هستیم. این نشریه به صورت خاص به شبهات از نگاه بیرون می‌پردازد، نگاه بیرونی نگاه درجه دوم یعنی فقط خود شبهه را مورد پژوهش قرار می‌دهد، اینکه شبهه چگونه پدید می‌آید؟ فرق شبهه با پرسش چیست؟ روان‌شناسی شبهات، مثلاً طرح شبهه و جامعه‌شناسی آن، اینکه چه تطوراتی را شبهات در طول تاریخ پیدا کرده‌اند، پیامدها و آثاری که می‌تواند شبهه داشته باشد، راه‌های رفع شبهه و امثال آن در این نشریه به چاپ می‌رسد.

وی گفت: اولین شماره از این نشریه چاپ شده و شماره دوم آن بهار یا تابستان منتشر خواهد شد. امیدداریم بتوانیم با گرفتن درجه علمی و پژوهشی در یک سطح نخبگانی و عمیق‌تری به شبهات بپردازیم و این اتفاقی است که تاکنون در کشور سابقه نداشته و افتخاری برای حوزه علمیه خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از گفت وگوی خود به گروه‌های علمی و اندیشه ورز فعال در مرکز اشاره کرد و افزود: در مرکز مطالعات از بیست سال پیش چند گروه علمی حضور داشت که در حقیقت می‌شود گفت مغز فکری مرکز مطالعات همین گروه‌های علمی هستند که از جمله می‌توان به؛ گروه کلام و فلسفه، تاریخ اسلام و تاریخ معاصر، ادیان و مذاهب، تربیت و مشاوره، سیاست، حقوق، تفسیر علوم قرآن و گروه علمی شبهه‌یابی، گروه‌های علمی مرکز هستند که مدیریت این شبهات، پاسخگویی به شبهات یا پرسش‌های مردم را عهده‌دار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص مواجهه دانشجویان با اساتید روحانی در دانشگاه اظهار کرد: دانشجوها نیز همانند بقیه مردم سوالات دینی و اعتقادی خود را با روحانیون مطرح می‌کنند، نکته‌ای که حائز اهمیت است، در دانشگاه تمام دانشجویان کارشناسی الآن در ایران بعد از انقلاب فرهنگی که الآن حدود چهل سال است می‌بایست چند درس معارفی در ۱۴ واحد بگذرانند، مثلاً بنده اندیشه یک و دو می‌گویم که آن همین عقاید است پرسش‌های دینی و عقاید و همچنین دو واحد هم بحث تفسیر قرآن یا نهج‌البلاغه و دو واحد هم تاریخ اسلام را پشت سر می‌گذارند که بخشی از آن پرسش‌ها در آنجا طرح و پاسخ گفته می‌شود.

گفت وگو از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha