دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: عید به معنای بازگشت و عید فطر بازگشت به فطرت و سرشت حقیقی بشر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین حجت الاسلام و المسلمین اصغر عرفانی مدیر حوزه علمیه استان قزوین صبح امروز در مراسم نماز عید سعید فطر که در میدان سرداران قزوین برگزار شد، اظهار داشت: عید سعید فطر در حقیقت لبیک و تکبیر به همان ندایی است که ولی امر مسلمین در سخنان خود به آن اشاره کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی، خاطرنشان کرد: عید به معنای بازگشت و عید فطر بازگشت به فطرت و سرشت حقیقی بشر است و با توجه به اینکه انسان در طول یازده ماه در اثر اشتغالات پیرامونی دچار نوسانات و لغزش‌هایی می‌شود، از همین رو در این ماه مبارک رمضان تطهیر شده و به فطرت اولیه و واقعی خود بازگردانده می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: جا دارد که تمام مسلمانان جهان امروز را که روز با عظمت و بزرگی است جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک و تهنیت بگویند و امیدواریم که روزی شاهد اضافه شدن عید ظهور حضرت مهدی(عج) به اعیاد جهان باشیم.

وی ادامه داد: زکات در فقه شریعت، اقسامی دارد، زکات مال، زکات بدن‌ و زکات علم، امروز در باب زکات فطره تمام انسان‌های زنده مورد تکلیف خداوند متعال که روی زمین هستند، به ازای هر نفر به اندازه یک صاع از مواد غذایی قبل از اقامه نماز عید فطر بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین عرفانی اظهار کرد: یکی از مسیرهای توزیع ذخایر و ثروت در میان جوامع بشری این است که تمام کسانی که دارایی و ثروتی دارند و دارای تمکن مالی هستند، حق ضعفا را پرداخت کنند، که در این صورت نه تنها فقیری در جامعه بشری نخواهد بود، بلکه به طور کلی فقر ریشه کن خواهد شد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: زکات فطره برای فرزندانی که هنوز متولد نشده‌اند و در شکم مادر می‌باشند، واجب نیست اما مستحب است همچنین افرادی که عقد ازدواج بسته‌اند ولی هنوز در منزل پدر خود بسر می‌برند و نان خور پدر محسوب می‌شوند، زکات فطره آنها بر عهده پدر می‌باشد.

وی ادامه داد: خروج به مصلی که یوم الله اکبر و یوم الجوایز است همانند خروج از قبور به سوی محشر است، با چه نیت و عملی وارد این محشر می‌شویم و روانه شدن و بازگشت به منزل‌ها همانند بازگشت به قرارگاه های ابدی و بهشت است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha