پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
امام جمعه اردکان

حوزه/امام جمعه اردکان در نشست اخلاقی مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س)اردکان گفت: متأسفانه ما گرفتار بیان عیب های دیگران بوده و از آگاهی نسبت به عیب های خویش غافل هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل شاکر، ظهر امروز در نشست اخلاقی مدرسه علمیه حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها اردکان با اشاره به حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان گفت: حفظ برکات به دست آمده از ماه مبارک رمضان دشوارتر از تحصیل آنهاست و بندگان خدا مواظب باشید دستاورد های ماه رمضان را پایمال نکنید.

وی، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله «إذا أرادَ اللّه ُعزّ و جلّ بعَبدٍ خَیرا فَقَّهَهُ فی الدِّینِ و زَهَّدَهُ فی الدُّنیا، و بَصَّرَهُ بعُیوبِ نَفْسِهِ؛ هرگاه خداوند خوبی بنده ای را بخواهد او را در دین فقیه و آگاه گرداند، به دنیا بی اعتنایش کند، و بینای عیبهایش سازد.» تصریح کرد: با توجه به روایت فوق، «فقاهت در دین» از نعمت‌هایی است که خداوند وقتی بخواهد به بنده‌ای خیر برساند به او عطا می‌کند و طلبگی اولین قدم در مسیر شناخت احکام و معارف دینی است.

امام جمعه اردکان اظهار کرد: اگرچه ممکن است فردی با قدم نهادن در مسیر طلبگی گاهی با طعنه و آزار دیگر افراد روبرو باشد اما از آنجایی که در روایات معصومین علیهم السلام عالمان وارثان پیامبران معرفی شده‌اند، طلاب علوم دینی متوجه باشند که در مسیر و اتوبانی قرار دارند که انتهای آن انبیای الهی حاضرند و می‌بایست با سعه صدر و مدارا با مردم برخورد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شاکر ادامه داد: همانطور که نبی اکرم(ص) در مسیر رسالت دین اسلام با این جریانات روبرو بود و خداوند در آیاتی همچون«فَلا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ؛ سخنان آنها تو را غمگین نکند...» قلب ایشان را تسلی می‌دهد.

وی گفت: با توجه به روایت امام علی علیه السلام «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئ مَا یُحْسِنُهُ قیمت و ارزش هر کس به اندازه کاری است که می تواند آن را به خوبی انجام دهد.»هر فردی به اندازه مهارت و تخصصی که دارد به همان مقدار وجودش ارزشمند است.

استاد حوزه تصریح کرد: گاهی این تخصص در مسائل دنیوی و مادی است مانند نجار، بنا و... حتی پزشکی که یا تخصص خود توانسته جان هزاران فرد را نجات دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکر افزود: گاهی مهارت و تخصص فرد در زمینه اعتقادی و علوم دینی است و با تبلیغ سبب بیدارشدن فطرت پاک انسانی و باعث گرایش او به دین می‌شود و همین فرد مبلغ، مصداق تفسیر آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده «مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً» است، بنابراین تحصیل علوم دینی و حوزوی راه پر افتخاری است که نصیب کمتر کسی می‌شود و باید از خداوند متعال از اینکه ما را در این راه قرار داده است قدردان بود.

وی ادامه داد: «زهد در دنیا» نعمت دیگری است که خداوند متعال به بنده خیرخواه خود عطا می‌کند. هر چه حب به تعلقات مادی و دنیوی کم شود سبب رشد فرد و پیمودن درجات الهی و نزدیکی به اولیای الهی می‌شود و ملاک در آن عبادت و نماز خواندن زیاد نیست بلکه معیار عدم تعلق به دنیا است منافاتی با داشتن اموال ندارد.

امام جمعه اردکان تصریح کرد: «دعا» یکی از راه های کم کردن وابستگی به دنیا و نزدیکی به خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌باشد. از آنجایی که در دعای ابوحمزه ثمالی آمده است«سیِّدی أخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیا مِنْ قَلْبی واجْمَعْ بَیْنی وَ بَیْنَ الْمُصْطَفی خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ وَ خاتَمِ النَّبِیِّینَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ؛ ای آقای من محبت دنیا را از دلم بیرون کن و میان من و بهترین برگزیدگان‏ از خلقت، محمد مصطفی(ص) خاتم پیامبران و خاندان او، جمع فرما».

حجت الاسلام شاکر در ادامه به آخرین نعمت خداوند برای بندگان که آگاهی یافتن به عیوب خویش است اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما گرفتار بیان عیب های دیگران بوده و از آگاهی نسبت به عیب های خویش غافل هستیم، در حالی که امام علی علیه السلام می‌فرماید «جَهلُ المَرءِ بعُیوبِهِ مِن أکبَرِ ذُنوبِهِ؛ نادانی انسان به عیب های خویش، از بزرگترین گناهان اوست.»؛ یکی از راهکارها برای آشنایی خودمان با عیوب این است که در برگه ای حداقل پنج عیب خود را نوشته و تصمیم به اصلاح آنها بگیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است که با کارها و اعمال خود موجب دریافت نعمات الهی قرار گرفته و در پیشگاه خداوند متعال همواره بندگی کردن و محب خدا شدن را درخواست کنیم و چه زیبا این که در مناجاتی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام «إِلَهِی أَنْتَ کَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِی کَمَا تُحِبُّ خدایا، تو همان‌ هستی که من‌ دوست دارم مرا همانی‌ کن که خودت‌ ‌دوست داری» به آن اشاره شده است.

در پایان این جلسه از دو نفر از طلاب استعدادهای برتر و المپیاد علمی تجلیل شد.

گرفتار بیان عیب های دیگران هستیم

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha