سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ برگزاری همایش بزرگ طلایه داران جهاد تبیین ۳ در اهواز

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رفیعی گفت: باید توجه داشت که جهاد تبیین به سواد و اطلاعات نیست بلکه بخش عمده آن یک هنر است.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، در همایش بزرگ طلایه داران جهاد تبیین ۳ ویژه طلاب و روحانیون استان خوزستان که روز گذشته در مجتمع امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) و همچنین تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و گرامیداشت شهدای مقاومت، با اشاره به آیه ۵۲ سوره فرقان «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا»، اظهار داشت: جهاد تبیین جهادی بسیار مهم و حیاتی است و تنها جهادی است که اسم آن در قرآن به نام جهاد کبیر آمده است و لذا باید توجه داشت که جهاد تبیین به سواد و اطلاعات نیست، بلکه بخش عمده آن یک هنر است.

وی در ادامه با اشاره به حدیث «اَلرِّجَالُ ثَلاَثَةٌ رَجُلٌ بِمَالِهِ وَ رَجُلٌ بِجَاهِهِ وَ رَجُلٌ بِلِسَانِهِ وَ هُوَ أَفْضَلُ اَلثَّلاَثَةِ.» از امام صادق(ع)، بیان کرد: انسان‌ها سه دسته‌اند، یک دسته از مال و ثروت برخوردارند و با مال خود کارهای نیک و خداپسند انجام داده و خدمت می‌کنند، دسته دوم کسانی هستند که مال ندارند ولی جاه، مقام و اعتبار دارند و با آن خدمت می‌کنند و دسته سوم کسانی هستند که سخنور هستند و با زبان خود کارهای نیک انجام داده و خدمت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: دسته سوم از دو دسته قبل برتر است، چرا که این سخنوران هستند که با سخنان خود کاری می‌کنند، افرادی که مال و جاه دارند کارهای نیک انجام داده و خدمت کنند.

وی با تأکید بر اینکه ابزار زبان بسیار مهم است، اظهار کرد: امروز دشمنان با همین ابزار و از طریق تبلیغات و ایجاد شبهه در فضای مجازی، خیلی از مسلمانان را از راه به‌در کردند، بنابراین این نقشه دشمن، کار را نسبت به هر زمان دیگری برای روحانیت سخت‌تر کرده است.

وی در ادامه به بیان ویژگی سخن و تبلیغ خوب از زبان قرآن پرداخت و گفت: اولین ویژگی سخن و تبلیغ خوب این است که باید حاوی مطالب محکم و مستند باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: باید در سخنرانی‌های خود از مطالب محکم و مستند استفاده کنیم، چرا که اگر محکم و مستند حرف بزنیم دوثمره دارد، هم اعمالمان درست می‌شود و هم گناهانمان بخشیده می‌شود، ولی اگر از سخنان بی‌سند و حرف‌های بی‌ربط در سخنرانی خود استفاده کنیم، هم خودمان مورد تمسخر قرار می‌گیریم و هم آبروی روحانیت را می‌بریم. (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ آیه های ۷۰ و ۷۱ سوره احزاب.)

وی، با اشاره به آیه ۳۶ سوره اسراء «وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ»، یادآور شد: دومین ویژگی سخن و تبلیغ خوب این است که سخنان باید آگاهانه باشد و نباید در سخنرانی از سخنانی استفاده کنیم که نسبت به آنها علمی نداریم، همچنین سومین ویژگی سخن خوب این است که سخنان نباید شکننده، ناامید کننده و موجب یاس شود، بلکه سخنان باید زیبا، دلنشین و امیدوار کننده باشد، چرا که نوع تعامل ما با دیگران در گفتار بسیار مهم است. (وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً آیه ۸۳ سوره بقره)

وی خاطرنشان کرد: چهارمین ویژگی سخن خوب از نظر قرآن این است که سخن باید عادلانه باشد، یعنی همه چیز باهم دیده و سنجیده شود و سخنان یکطرفه نباشد و جامع باشد، مثلا اگر بخواهیم درباره بی‌حجابی حرف بزنیم بگوییم کشور دچار آسیب‌های‌ اجتماعی زیادی چون گرانی، ضعف مدیریت و مشکلات دیگر است و یکی از آن‌ها بی حجابی است، در این صورت مخاطب می‌گوید سخنران عادل است و همه مشکلات را به بی‌حجابی ربط نداده است (وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا آیه ۱۵۲ سوره انعام.)

استاد حوزه علمیه گفت: متاسفانه بعضی از منبری‌ها فقط بلدند انتقاد کنند و خدمات و نکات مثبتی که در کشور صورت می‌گیرد را نمی‌بینند و با سخنانشان مردم را مأیوس می‌کنند، در حالی که نقاط قوت و ضعف را در کنار هم باید دید و نگاهمان عادلانه باشد.

وی، ادامه داد: پنجمین ویژگی سخن خوب این است که واژگانی که در سخنان خود مخصوصا نسبت به نسل جوان استفاده می‌کنیم، پاکیزه باشند و الفاظ ما جاذبه داشته باشند. (وَهُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ آیه ۲۴ سوره حج)

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی اظهار کرد: ششمین ویژگی سخن خوب این است که چیزهایی را نگوییم که به آن‌ها عمل نمی‌کنیم و پشت سخنان ما عمل باشد، (یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ آیه ۲ سوره صف)، اگر می‌خواهیم سخنان ما تاثیرگذار باشد باید این شش نکته کلیدی را در سخنان خود رعایت کنیم.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha