دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مجید کافی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تقدس‌زدایی از منابع سنتی در آینده چالش جدی ما در عرصه هوش مصنوعی است، گفت: جامعه‌شناسی و الهیات هوش مصنوعی بسیار جدی است، چراکه با معرفت‌شناسی سنتی ما منافات دارد و چالش جدی ما در زمینه هوش مصنوعی این است که با منطق جوگرایانه سنتی که پایه علوم انسانی و اسلامی است، چگونه برخورد کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مجید کافی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست «هوش مصنوعی در علوم انسانی اسلامی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» که امروز ۱۰ خردادماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با اشاره به کارکردهای هوش مصنوعی در علوم انسانی اظهار کرد: بنده بیشتر موافق این هستم که به جای هوش مصنوعی از کلمه سیستم‌های هوشمند به کار ببرم، خیلی از کشورهای که مدعی بودند سیستم هوشمند مسئله شده است برای ایران پدیده نوظهور است؛ اقدامی که در پژوهشگاه حوزه دانشگاه باید انجام شود بررسی هوش مصنوعی و کارکردها و تأثیرات آن در ساختارهای اجتماعی از منظر گروه‌های مختلف است که الهیات هوش مصنوعی بحث جدی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: سیستم هوشمند در همه عرصه‌ها وارد شده است و دنیای امروز دنیای هوشمند است؛ جامعه‌شناسی و الهیات هوش مصنوعی بسیار جدی است، چراکه با معرفت‌شناسی سنتی ما منافات دارد و چالش جدی ما در آینده این است که با نسبیت پشت پرده با منطق جوگرایانه سنتی که پایه علوم انسانی و اسلامی است، چگونه برخورد کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: تقدس‌زدایی از منابع سنتی در آینده چالش جدی ماست؛ حوزه علمیه به سرعت وارد هوش مصنوعی شده؛ اما باید چالش‌های معارف دینی و آموزه‌های دینی را نیز مورد توجه و بررسی قرار دهد. امروزه هوش مصنوعی به کمک علوم انسانی آمده است؛ به‌عنوان مثال فیس‌بوک اختلالات روانی را شناسایی، معرفی و درمان می‌کند و در آشوب‌های سال اخیر در ایران هوش مصنوعی کمک زیادی به رفع معضلات نظام کرد.

کافی با اشاره به اینکه پیشینه تحقیق و پژوهش یکی از کارکردهای هوش مصنوعی است، بیان کرد: اعتبارسنجی و روایی نتایج تحقیقات، پیش‌بینی پژوهش، بهینه‌سازی و انتخاب نظام‌مند از داده‌ها، قدرت طبقه‌بندی در داده‌های متراکم از جمله کارکردهای سیستم‌های هوشمند است.

وی یادآور شد: تحقیقات علوم انسانی بسیار پیچیده و پراکنده است و اگر به طرف مکانیسم‌هایی تحلیلی سیستم‌های هوشمند برویم در این زمینه شاهد تحولات جدی هستیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha