یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: آقای رئیسی بیان کرد که ایران قصد ندارد در مقابل فشارهای گوناگون و مستمر آمریکا جنایتکار قد خم کند و مصمم است که روابط راهبردی خود را با جهان تقویت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ در مصلی قدس قم، بیان کرد: خداوند در قرآن کریم خطاب به مومنان فرمود: ای مومنین تقوای الهی را آن‌گونه که شایسته خداوند است رعایت کنید. در این آیه منظور از تقوا این است که باید تقوا را در همه عرصه‌های زندگی و به صورت مستمر تا لحظه مرگ رعایت کنند.

وی با اشاره آیه ۷۱ سوره توبه گفت: والْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ و مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است.

وی افزود: خداوند در سوره توبه تا قبل از آیه ۷۱، درباره منافقین و رفتار زشت و کیفر آن‌ها سخن می‌گوید؛ اما در در آیه ۷۱ از مردان و زنان مومن سخن می‌گوید و ویژگی های آنان را بیان می‌کند.

امام جمعه قم با اشاره به ویژگی مومنان در آیه ۷۱ سوره توبه اضافه کرد: مومنان نسبت به هم از ولایت متقابل برخوردار هستند و ناصر و محب یکدیگر هستند، اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند، مردان و زنان مومن نماز را برپا می‌دارند و به همین خاطر در نماز جمعه و نماز جماعت شرکت می‌کنند، در پرداخت زکات گشاده دستی دارند و با تشکیل موسسات خیریه برای برآوردن نیازهای معیشتی مردم پیشگام هستند.

امام جمعه قم ادامه داد: مومنان در همه ابعاد سیاسی، فقهی، اعتقادی و ... از خدا و رسول خدا اطاعت پذیری دارند همچنین چون همه اعمال مومنان از یاد و ذکر خدا ریشه می‌گیرد پاداش خداوند هم که رحمت و بخشش است، شامل حال مومنان می‌شود.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) گفت: حسن ختام آیه ۷۱ سوره توبه (إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ) است؛ یعنی خداوند عزیز و نفوذناپذیر است و چیزی مانع وعد و وعید خداوند نیست و در امور خودش حکیمانه تصمیم می‌گیرد.

وی در رابطه با مراحل امر به معروف و نهی از منکر گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید قلبا معروف را دوست داشته باشد و از منکر منزجر داشته باشد، در مرحله دوم امر به معروف و نهی از منکر باید با زبان صورت بگیرد و اگر تذکر لسانی موثر واقع نشد در مرحله سوم باید دستگاه هایی با تارک معروف و مرتکب به منکر برخوردهای سخت و قاطع مانند جریمه، زندان و... داشته باشند.

خطیب جمعه قم تاکید کرد: مرحله یک و دو همگانی است، اما مرحله سوم به عهده حکومت است؛ زیرا اگر این مرحله نیز به مردم واگذار شود هرج و مرج ایجاد می‌شود که خود یک نوع منکر است.

آیت‌الله سعیدی در خطبه دوم بیان کرد: برای حفظ تقوای الهی نیاز به اراده قوی و پاسبانی و نگهبانی از دل در مقابل ورود عوامل وسوسه انگیز است.

وی با اشاره به سالروز تشکیل جهاد سازندگی و روز کشاورزی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های مهم استقلال یک کشور این است که در ارزاق مهم خود وابسته به دیگر کشورها نباشد. تلاش در این عرصه یک جهاد محسوب می‌شود. در پرتو رونق کشاورزی و صنعت، مشکل اشتغال هم حل شود و زمانی که اشتغال رونق بگیرد؛ بسیاری از آسیب‌ها مانند حاشیه نشینی و اعتیاد هم کم می‌شود.

وی با اشاره به آغاز ماه ذی الحجه، ضمن تبریک سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که ازدواج سنت من است و هرکسی از سنت من روی‌گردان شود از من نیست. خداوند نیز به ازدواج توصیه کرده است می‌فرماید ازدواج موجب زیاد شدن روزی می‌شود، از آیات قرآن و روایات گرفته شده است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ‏؛ مردان و زنان بی‌‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درست‌کارتان را اگر فقیر و تنگ‌دست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌‏نیاز می‏‌سازد خداوند گشایش‏ دهنده و آگاه است.»

وی ادامه داد: اسلام پیروان خود را به ازدواج تشویق می کند تا مردم از طریق ازدواج راهی پاکیزه برای تامین نیرومندترین غریزه انسان داشته باشد. امروزه بزرگترین مانع ازدواج بیم از مخارج آن است که خداوند در این باره می‌فرماید«غْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ»

خطیب جمعه قم افزود: با این توصیه‌های موکد شرع مقدس، تعجب وجود دارد که هر چه اسلام به انجام صمیمانه و آسان ازدواج تاکید کرده است عده‌ای بر سخت کردن ازدواج و تشریفاتی کردن ازدواج تاکید می کنند.

وی با بیان اینکه عده‌ای راه را برای کارهای حلال خداوند سخت می کنند، گفت: نتیجه این رقابت‌ها، چشم و هم چشمی‌های غیرشرعی و سخت‌گیری های زاید این است که پسرها و دختر ها بدون ازدواج می‌مانند و شیطان، نفس اماره و دشمنان اسلام نیز برای تحریک تامین غریزه شهوت مردم از راه های غیرشرعی کارهایی را انجام می‌دهد که امروزه جامعه ما مبتلا به آن است.

خطیب جمعه قم با اشاره به سالگرد شهادت چمران گفت بیان کرد: امام راحل در رابطه با شهید چمران گفتند که مثل چمران بمیرید. در تفسیر این جمله باید گفت که کسانی می‌توانند مانند چمران بمیرند که چمرانی زیست کرده باشد. همه شما را به مطالعه زندگی این شهید توصیه می‌کنم.

وی با اشاره به سالروز تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: تاسیس این سازمان ارزشی، ریشه در قرآن کریم دارد. خداوند در قرآن کریم اصول و روش‌های تبلیغ را بیان کرده و از تبلیغ معارف الهی به عنوان یک ماموریت یاد کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: مبلغ باید اطلاعات و شواهد کافی از معارف الهی، عرصه و میدان تبلیغ و حال مردم و داشته باشد تا موفق شود و قبل از مخاطبین خودش باید عامل به آنچه می‌گوید باشد.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) در رابطه با با سفر آیت الله رئیسی به آمریکا لاتین گفت: در این سفر ۲۸ سند همکاری امضا شد. سفر رئیس جمهور ایران پیام هایی دارد اما سفر آیت الله رئیسی پیام سیاسی ویژه‌ای هم دارد.

امام جمعه قم تصریح کرد: آقای رئیسی بیان کرد که ایران قصد ندارد در مقابل فشارهای گوناگون و مستمر آمریکا جنایتکار قد خم کند و مصمم است که روابط راهبردی خود را با جهان تقویت کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که می‌تواند بدون دخالت کشورهای بیگانه، کشور خود را بسازد. ایران می‌خواهد این فهم درست و راهبردی خود را به همه کشورهای جهان برساند که هیچ کشوری با اتکا به آمریکا به هیچ جایی نرسیده است و بدون ارتباط با آمریکا می توان به همه اهداف خود رسید.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha