سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ اختتامیه همایش بین المللی علوم اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: مهم‌ترین وظیفه ما پی‌گرفت اندیشه‌ها و افکار آیت الله مصباح یزدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استاد علی اکبر رشاد در آئین اختتامیه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) که عصر امروز در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: ذهن، زبان و زندگی علامه مصباح آئینه هم بودند.

وی با اشاره به اینکه ایشان زلال زندگی می‌کردند، مطرح کرد: قطعا تا صدها سال جای خالی ایشان پر نخواهد شد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه ما پی‌گرفت اندیشه‌ها و افکار ایشان است، عنوان کرد: تعاریف متعددی برای علوم انسانی مطرح شده است.

وی با اشاره به اشکالی که بر طبقه بندی علوم وارد است، خاطرنشان کرد: آنچه را که امروزه علوم انسانی تعبیر می‌شود، دارای اشکالاتی است.

استاد رشاد با بیان اینکه برخی افراد فلسفه را خارج از علوم انسانی می‌دانند، تصریح کرد: در مجموعه علوم انسانی سه دسته از قضایای مباحث هستی شناختی، بایدها و نبایدها در حوزه‌های مختلف و همچنین مباحث شایدها و نشایدها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی موجود به مباحث فلسفی نیز می‌پردازد، یادآور شد: بدون توجه به مباحث فلسفی علوم انسانی شکل نخواهد گرفت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه در تمام رشته‌ها نیازمند بحث انسان شناسی هستیم، ابراز کرد: هر دانشی از مجموعه نظریه‌ها شکل گرفته و دارای منطق هستند.

وی با اشاره به اینکه منطق زائیده مبانی دانش است، بیان کرد: تحول در هر علمی وام‌دار این دو مسئله است.

استاد رشاد با بیان اینکه مباحث فلسفی در حوزه هستی شناسی بسیار موثر هستند، اظهار داشت: انسان در پیوند با هستی شناسی و مبدا باید شناخته شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مطالعات علوم انسانی با یک خطا و ضعف روبرو هستیم، مطرح کرد: این نقطه ضعف مطرح کردن سلسله مبانی مشترک که همان مبانی عام هستند، است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه این مشکل باید به دست طلاب حل شود، عنوان کرد: طبق بیان آیت الله مصباح، تولید علوم انسانی اسلامی کار اجتهادی است و به دست طلاب و با همکاری دانشگاهیان محقق خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha