پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کمیسیون فلسفه

حوزه/ کمیسیون تخصصی فلسفه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) با حضور آیت الله فیاضی و حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح در تالار مؤسسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عصر پنج شنبه، ۲۵ خرداد، کمیسیون تخصصی فلسفه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) با حضور آیت الله فیاضی و حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح در تالار مؤسسه برگزار شد.

بر اساس این گزارش: بررسی و تحلیل مفهوم و معنای اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی(ره)، عنوان مقاله حجت الاسلام و المسلمین احمد سعیدی است که وی بعد از تبیین مقدمات بحث قائل شدند که بر اساس نظریه ملاصدرا اراده بر موجودات مادی هم قابل سرایت است که طبق دیدگاه علامه مصباح(ره) این سرایت وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدهادی مقدسی مقاله‌ای با عنوان «ارزیابی نظریه آنارشیسم فلسفی بر پایه دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی (ره)» ارایه دادند و افزودند: در تلقی کلاسیک، آنارشیسم به معنی نفی حکومت بود، اما آنارشیسم فلسفی با استدلال به تعارض اقتدار و اختیار، با هر نوع رابطه اقتداری در جامعه و نهادهای اقتدارگرا مخالفت می‌کنند.

وی افزود: به دلیل ناکارآمدی برخی دولت‌های اسلامی و اعمال خشونت به نام اسمیت در برخی کشورهای اسلامی، آنارشیسم در جهان اسلام هم در حال گسترش است. بنابراین برای مواجهه عالمانه با قرائت‌های جدید از آنارشیسم باید مبانی آنها را مجددا مطالعه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مقدسی با بیان اینکه اگرچه نام و نشان «آنارشیسم فلسفی» در آثار استاد مصباح وجود ندارد، اظهار داشت: در لابلای مباحث علامه مصباح مانند آزاد بودن انسان مدرن از تکلیف می‌توان مفروضات آنارشیسم فلسفی را پیدا کرد. افزون بر آن دستگاه فلسفی استاد مصباح ظرفیت مناسبی برای پاسخ به مفروضات فلسفی آنارشیسم فلسفی دارد؛ چراکه بر اساس ضرورت بالقیاس در الزام‌های سیاسی، زمینه برای مدخلیت اختیار فراهم می‌شود. درواقع، الزام‌ها مسبوق به اختیار هستند.

حجت الاسلام و المسلمین شریف به عنوان سومین ارائه کننده به بیان تأثیر فلسفه اسلامی و اندیشه‌های علمی علامه مصباح(ره) بر کشور تایلند پرداخت و افزود: در ابتدا فلسفه بودایی حاکم بود و در ادامه فلسفه غرب به تایلند نفوذ کرد که بعد از انقلاب اسلامی و ترجمه برخی از آثار علامه مصباح(ره) فلسفه اسلامی جای خود را در بین مردم و دانشجویان باز کرد.

آقای محمود حیدر به زبان عربی چهارمین ارایه کننده در کمیسیون فلسفه بود که قائل بودند علامه مصباح به دنبال منظومه متافیزیکی جدید (متافیزیک وحیانی) بودند تا اعتبارش به وحی و توحید برگردانده شود که در نتیجه امر متعالی نزد علامه به تمدن منتهی خواهد شد.

آیت الله فیاضی در تأیید سخنان دکتر محمود پیرامون متافیزیک وحیانی بیان کرد: علامه مصباح(ره) به عنوان یک فیلسوف که راه عقل را پیش می‌گرفتند و همراه با آزاد اندیشی کامل مباحث را پیگیری می‌کردند؛ اما مواردی بود که عقل راهی برای رسیدن قطعی به نتیجه نداشت که در این‌صورت به عنوان فیلسوف عاقلانه سراغ وحی می‌رفتند که این به تعبیری متافیزیک وحیانی است.

دکتر لگنهاوزن، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیرامون عینیت و ارزش‌ها در ارتباط علوم انسانی اسلامی سخن گفت و افزود: مخالفان اسلامی سازی علوم چون دین را یک امر شخصی می‌دانند معتقد هستند که اگر دین پایه علوم شود عینیت علم از بین خواهد رفت که این مطلب طبق فرمایشات علمی علامه مصباح یزدی(ره) مردود است.

وی با بیان اینکه برخی از مطالب علمی علوم انسانی مخالف ارزش‌های دینی است، خاطرنشان کرد: علامه مصباح قایل نبودند که این علوم به طور کلی کنار گذاشته شود بلکه قابل استفاده می‌دانستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha