یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
خوی

حوزه/ محمدلو گفت: توجه به هم کفوی ایمانی و اخلاقی و ازدواج و ساده زیستی موجب استحکام خانواده و تربیت فرزندان شایسته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو امروز در مراسمی که به مناسبت سالروز ایام ازدواج امام علی و حضرت زهرا علیهماالسلام در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در روایتی می فرمایند" ما بُنِیَ فی الإِسلامِ بِناءٌ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزویجِ" هیچ بنیانی در اسلام بنا نهاده نشده است که در نزد خدای عزوجل دوست داشتی‌تر و عزیزتر از ازدواج باشد و در روایات بیان شده است که ازدواج دو سوم دین جوان را حفظ می کند.

وی اضافه کرد: در روایتی دیگر حضرت ختمی مرتبت می فرمایند: ما مِن شابٍّ تَزَوَّجَ فی حَداثَهِ سِنِّهِ إِلَّا عَجَّ شَیطانُهُ یا وَیلَهُ یا وَیلَهُ عَصَمَ مِنّی ثُلُثَی دینهِ، هیچ جوانی در آغاز جوانی ازدواج نمی‌کند، مگر آن‌که شیطان موکل بر او واویلا کنان فریاد برمی‌آورد که دو سوم دینش را از گزند من ایمن کرد. و در آیات قرآن نیز خداوند به مسلمانان و مؤمنین دستور می دهد، کسانی که همسر ندارند باید زمینه ازدواج شان را فراهم کنید و اگر نیازمند باشند خداوند آن ها را از فضل خود بی نیاز می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در ادامه به عوامل استحکام خانواده در آیات قرآن اشاره کرد و افزود: بر اساس آیات قرآن هم کفو بودن یکی از عوامل استحکام خانواده هاست و خداوند متعال بیان می کند که وجود همسران می تواند مایه آرامش روحی و روانی همدیگر باشد، در واقع یکی از اهداف اصلی ازدواج ، رسیدن به آرامش در زندگی است.

وی مودّت و رحمت میان همسران را از دیگر عوامل استحکام و تحکیم زندگی خانوادگی دانست و گفت: خداوند در اول ازدواج بین زوجین مودت و رحمت را قرار داده است و در ادامه زندگی هم لازم است زن و مرد این دو مسئله را در خود تقویت کنند و منظور از مودت این است که زوجین دوستی و محبت را در عمل نیز نشان دهند و منظور از رحمت نیز نادیده گرفتن عیوب همدیگر می باشد.

محمدلو خاطرنشان کرد: قرآن کریم همسران را به مثابه لباس برای همدیگر معرفی می کند و تشبیه زنان و مردان به لباس برای همدیگر در آیه قرآن هم می تواند اشاره به این باشد که زن و مرد لازم است یکدیگر را کامل کنند و کمک کنند که عیب های همدیگر از بین برود و یا پوشانده شود.

وی افزود: زندگی و ازدواج آسمانی حضرت زهرا (س) و امام علی علیهماالسلام پر از نکته های درس آموز برای جوانان است و شناخت و انتخاب آگاهانه در ازدواج و توجه به علاقه و نظر دختر و پسر در ازدواج لازم و ضروری است و پیامبر اکرم (ص) با آن همه عظمت تمام خواستگاری های افراد مختلف را نزد حضرت زهرا (س) مطرح می کردند تا ایشان درباره انتخاب فرد مورد علاقه خود برای ازدواج تصمیم بگیرند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س)، امام علی علیه السلام را که از لحاظ ایمان و تقوا از همه بالاتر بودند را انتخاب می کنند با اینکه امیرمومنان از لحاظ مالی در وضعیت خوبی نبودند و میزان مهریه و جهیزیه و خرج و مخارج این ازدواج حاکی از توجه به ساده زیستی و درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی داماد دارد و آنجا که پیامبر از حضرت علی علیه السلام میخواهند فقط زره خود را بفروشند وشمشیرشان برای استفاده در جنگ ها بماند.

وی اضافه کرد: چند روزی از آغاز زندگی مشترک مولا علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می گذشت که پیامبر اکرم نظر مولا علی علیه السلام را درباره همسرش جویا شدند و حضرت جواب دادند، "نعم العون علی طاعة الله " بهترین یار در انجام طاعت پروردگار هستند.

محمدلو بیان داشت: این روایت به زیبایی اهداف ازدواج در دیدگاه اسلام را بیان می کند که بهتر است زوجین اهداف و معیارهای خدایی را در ازدواج در نظر بگیرند وکسی را انتخاب کنند که بتوانند با همدیگر در راه طاعت الهی قدم بردارند که در این صورت زندگی هایشان مستحکم ترخواهد شد.

وی گفت: ثمره ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) دو پسر بودند که بعد از مولا علی علیه السلام امامت امت را به عهده گرفتند و دختران حضرت علی و فاطمه علیهماالسلام نیز پیام آور کربلا شدند و لذا یک طرف ازدواج توجه به هم کفوی ایمانی و اخلاقی است و مسئله دیگر ازدواج و ساده زیستی می باشد و همین عوامل موجب استحکام خانواده و تربیت فرزندان شایسته می شود.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha