یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
احسان کریمی

حوزه / یک بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: تجربه به من ثابت کرده که با زبان طنز به شکل تأثیرگذارتری می‌توان پیام رسانی اخلاقی انجام داد.

احسان کریمی، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه پیام‌رسانی با زبان نمایش طنز کارکرد بیشتر و تأثیرگذارتری دارد، گفت: تجربه شخصی من ثابت کرده که پیام رسانی با زبان طنز در تئاتر، روشی مؤثرتر است چون مخاطب به صورت مستقیم با پیام مواجه نمی‌شود برای همین آن را درک کرده و با پیام ارتباط برقرار می‌کند. از نگاه من پیام‌رسانی به شکل مستقیم کار را به اثری شعاری تبدیل می‌کند. همین موضوع نیز باعث شده، نمایش‌هایی که عنوان دینی را یدک می‌کشند عموماً مخاطب لازم را نداشته باشند.

وی افزود: در نمایش اخیرم «آچمز» که این روزها در پردیس کوروش روی صحنه است تلاش کرده‌ام به یکی از آسیب‌های جدی خانواده‌ها اشاره کنم چون معتقدم اگر بتوانیم مشکلات خانواده‌ها را به صورت نمایشی در معرض دید مخاطبان قرار دهیم آنها با کار ارتباط برقرار خواهند کرد البته باز هم متذکر می‌شوم تلاش کردم در لایه‌های زیرین قصه به مخاطب منتقل کنم. این نمایش از حضور هنرمندان با تجربه تئاتر بهره می‌برد. همکاران من در این نمایش از گروه هنر «سام» هستند که سالهاست با آنها همکاری می‌کنم.

کریمی در پاسخ به این سوال که در زمان نگارش نمایشنامه چه شاخصه‌های برایش اهمیت دارد، گفت: ما در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستیم برای همین باید بتوانیم سرمایه خود را برگردانیم تا بتوانیم ادامه مسیر دهیم برای همین در گام اول رضایت و شاد کردن مردم بیش از هر چیز برایم اهمیت دارد اما به‌هیچ‌وجه این امر باعث نشده تا معنا را قربانی درآمد کنم برای همین همیشه پیام رسانی اخلاقی و دینی مد نظر است. نکته دیگر اینکه، تلاش می‌کنم مشکلات مردم را در آثارم بیاورم چون ما به عنوان هنرمند موظف هستیم حرف دل مردم را بزنیم.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: هنر زبانی گیرا و جذاب برای انتقال پیام است این نکته را در کارهای نمایشی دنیا هم به وفور مشاهده می‌کنیم که چگونه آنها به واسطه این ابزار تلاش می‌کنند پیام‌رسانی صورت گیرد متأسفانه ما در این رابطه عملکرد مطلوبی را نداریم برای همین هم نتوانسته‌ایم تأثیرگذاری لازم را داشته باشیم. به شخصه در کارهایم تلاش کردم تا در کنار خنداندن مردم پیام اخلاقی و دینی نیز به مخاطب اراده دهم.

این کارگردان تئاتر گفت: این تصور که کار طنز کردن راحت‌تر از کارهای جدی است بسیار اشتباه است چون در همه جای دنیا کمدی سخت‌ترین شکل از کار هنری است برای همین شاید اکثراً دوست ندارند این ژانر را تجربه کنند ولی به شخصه با تمام سختی همیشه دوست دارم در این مسیر قدم بردارم، چون نشاندن لبخند روی صورت مردم برایم بسیار باارزش است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha