دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ اجلاسیه روسای دانشگاه های استان قم با موسسه ISC

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی بر ضرورت ایجاد سازکارهای مناسب برای تقویت حرکت علمی کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در اجلاسیه رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های استان قم که با مؤسسه ISC که امروز در جامعةالمصطفی العالمیه در قم برگزار شد، اظهار امیدواری کرد این اجلاسیه دستاوردهای بسیار خوبی را برای مراکز علمی استان به دنبال داشته باشد.

داعیه انقلاب اسلامی ایجاد تمدن جدید الهی است

وی انقلاب اسلامی را داعیه‌دار ایجاد تمدن جدید الهی و انسانی در جهان دانست و ابراز داشت:‌امروز به تبع چندین قرن حاکمیت تمدن غربی، بشریت با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبروست و بسیاری از دلسوزان بشریت، به دنبال ارائه نسخه جدیدی به عنوان الگوی زندگی بشری و روابط بین المللی هستند.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد:‌ تنها پرچمدار این آرمان در جهان، انقلاب اسلامی است و تحقق این هدف نیازمند تلاش بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف به ویژه دستیابی به پیشرفت، توسعه و مرجعیت علمی است که به عنوان پیش نیاز تحقق تمدن نوین اسلامی، توسط مراکز علمی و پژوهشی باید پیگیری شود.

علم منشأ قدرت و اقتدار است

وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(علیه السلام)، خاطرنشان کرد: علم منشا قدرت و اقتدار است و هرکس بدان دست یافت این توانایی و تسلط را پیدا خواهد کرد و هرکس از آن محروم ماند، تحت سلطه دیگران قرار خواهد گرفت. البته این سلطه و اقتدار بر اساس نظام ارزشی اسلامی یک سلطه انسانی و در خدمت اهداف بشری است، نه سلطه‌ای که به بهای غارت منابع و منافع دیگر ملت‌ها تمام شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه تصریح کرد:‌ پیشگامان علم در عرصه‌ی جهانی، قرن‌ها از قدرت علمی خود برای تسلط بر سایر جوامع سود برده‌اند و بشریت همچنان از تلخی‌های دوره‌ی استعمارگری آنها رنج می‌برد و در حال حاضر نیز به اشکال جدید شاهد تسلط این قدرت‌های استعماری هستیم.

ماموریت اصلی مراکز علمی دستیابی به مرجعیت علمی است

وی دستیابی به مرجعیت علمی را ماموریت اصلی مراکز علمی و دانشگاهی کشور دانست و اظهار داشت: ‌اگر بناست تمدن جدید مبتنی بر ارزش های الهی، اخلاقی و انسانی در برابر تمدنی ارائه شود که اساس خود را بر ارزش‌های فردگرایی، سودجویی و لذت‌طلبی قرار داده است، چاره‌ای جز آن نیست که انقلاب اسلامی که پرچمدار تمدن جدید برای بشریت است از لحاظ علمی به مرجعیت دست یابد.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به پیشرفت‌های علمی قابل توجه کشور در چند دهه اخیر، یادآور شد: به گواه مراجع علم سنجی جهان، توفیقات مراکز علمی ما بسیار چشمگیر است که نشان از ظرفیت عظیم علمی در کانون اندیشه تمدنی جدید یعنی جمهوری اسلامی ایران و دنیای اسلام دارد.

لزوم حرکت به سوی شبکه‌سازی مراکز علمی همسو

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد سازوکارهای مناسب برای تقویت این حرکت علمی، ‌ابراز داشت: ‌بخشی از پیش نیازهای پیشرفت علمی، فعالیت مؤسسات و مراکز علم سنجی و پایش علم و اطلاعات و ارائه خدمات علمی به پژوهشگران و نیز ایجاد شبکه‌های علمی میان مراکز دانشگاهی و مساعدت به این حرکت علمی است. در این زمینه باید به سمت بومی‌سازی این مؤسسات حرکت کنیم که در کنار تقویت دیپلماسی علمی با دیگر مراکز علمی جهان، به سمت شبکه‌سازی میان مراکز علمی همسو پیش رویم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تأسیس مؤسسه ISC را از اقدامات شاخص صورت گرفته در این حوزه دانست و افزود:‌ جامعةالمصطفی با توجه به چند دهه حضور بین‌المللی، یک ظرفیت مهم برای مراکز علمی داخل و خارج از کشور به شمار می‌آید. المصطفی علاوه بر رسالت توسعه علوم اسلامی و انسانی، می‌تواند به عنوان ظرفیتی در خدمت سایر مراکز نیز قرار گیرد و در برقراری ارتباط با مراکز علمی عالم، نقش آفرین باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha